בארה"ב משנים את הכללים, ומטבעות הקריפטו הקטנים משלמים את המחיר

שורת מהלכים שמובילה הרשות לניירות ערך האמריקאית מטלטלת את שוק הקריפטו, כשמספר מטבעות איבדו מערכם עשרות אחוזים בתוך שבוע • מנגד, המטבעות הגדולים שומרים על יציבות, וההערכה היא שהסערה תפגע בעיקר בבינוניים והקטנים

מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: shutterstock
מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: shutterstock

שני אירועים מקבילים שהתרחשו בשבוע שעבר ממשיכים להכות גלים בשוק הקריפטו: אחד, רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) הודיעה על החמרת את הרגולציה בשוק, והגדרת חלק מהמטבעות הדיגיטליים כניירות ערך. במסגרת ההחלטה, ה־SEC הגישה תביעות נגד הבורסות הגדולות בינאנס וקוינבייס.

הצרות בקריפטו והריבית העולה מוכיחות: לביטקוין אין עתיד, השוק צריך חזון חדש 
בורסות הקריפטו על המוקד, אז למה משקיעי הביטקוין אדישים? 

באירוע השני פלטפורמת המסחר הפופולרית, רובין הוד, הודיעה שהיא מפסיקה את המסחר במספר מטבעות פופולריים שעליהם הכריזה ה־SEC כניירות ערך. בעקבות ההודעה, נפלו המטבעות השונים בכ־27% בממוצע.

המטבעות המרכזיים ביותר בשוק, הביטקוין והאת'ריום, גם הגיבו בתנודתיות למתרחש בשוק, אך הרבה פחות מהמטבעות הקטנים מהם. כעת, כשהרגולטורים בארה"ב מעלים על המוקד את שוק המטבעות הדיגיטליים ודורשים פיקוח כמו על ניירות ערך, עולה השאלה מי יצליח לשרוד.

 

מה רוצים להשיג ברשות לניירות ערך?

ברשות למעשה רוצים להחמיר את הרגולציה ומתייחסים לבורסות הקריפטו כמעט כאל ניירות ערך. גורמת המעורה בשוק הקריפטו מספרת כי "לרשות יש אינטרס לשמור על המשקיע האמריקאי מפני טלטלות בשוק המבוזר. השוק היה חופשי מעיני הרגולטור האמריקאי עד תחילת העשור הנוכחי. בעקבות כניסת משקיעים מוסדיים והפיכת השוק ל'מיינסטרים ההשקעתי', החלה קורלציה בין השווקים המסורתיים לבין הקריפטו". לכן, לדבריה, השפעת השוק המבוזר על השוק המסורתי גרמה ל־SEC לשנות גישה.

במקור, המטבעות המבוזרים הונפקו בכדי להימנע מהתעסקות עם הרגולטור, שנתפס כלא אמין לאחר משבר הסאב פריים. באופן אירוני, הם לא ממש מצליחים להימנע ממנו.

גארי גנסלר, יו''ר הרשות לניירות ערך בארה''ב / צילום: Associated Press, Evan Vucci
 גארי גנסלר, יו''ר הרשות לניירות ערך בארה''ב / צילום: Associated Press, Evan Vucci

למה דווקא המטבעות הקטנים צוללים?

כאשר נכנסים לנבכי עולם הקריפטו, נהוג לחשוב שמדובר במטבעות כפי שאנחנו מכירים - שמטרתם היא רק העברת ערך מאדם לאדם. אולם, בפועל מדובר בעולם מורכב הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב, ומאחריו יש פרויקטים שלמים. רכישת המטבע היא למעשה השקעה בפרויקט, ועל מנת להבין אם היא משתלמת או לא, יש להכיר אותו לעומק.

חלק מהמטבעות הדיגיטליים מוגדרים כעת על ידי ה־SEC כניירות ערך. בראש המטבעות הללו, צועדים בפער גדול האת'ריום והביטקוין - שדווקא מהם נמנע יו"ר הרשות לדון אם הם ניירות ערך או לא. אחריהם מגיעים המטבעות קרדנו וסולנה, שנפלו בשבוע החולף.

מה גרמה עד כה הטלטלה הנוכחית?

בינתיים, נראה שהרשות משיגה תוצאות. מסקירה של הוריזון, חברה למסחר במטבעות דיגיטליים מבית אלטשולר שחם, עולה כי עוד ביום חמישי הודיעה השלוחה האמריקאית של בינאנס על השעיית ההפקדות בארה"ב, וציינה ללקוחותיה שעליהם למשוך את כספם עד אמצע יוני (ה־13 בחודש).

גם בארץ החלטת ה־SEC נותנת את אותותיה. איתי אבנרי, משנה למנכ"ל בחברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX, אומר לגלובס כי בחברה ביצעו שינויים עוד לפני ההכרזה של ה־SEC בשבוע שעבר מתוך הבנה שהמדיניות עומדת להשתנות.

למה היצע המטבעות הדיגיטליים יצטמצם?

אבנרי מבהיר, "המטבעות לא נעלמו לחלוטין מעל האדמה, הם עדיין נסחרים בבורסות המבוזרות בעולם, פשוט לא בארה"ב". עם זאת, הדלת שלהם לעבר השוק האמריקאי חסומה כעת. בשוק יצטרכו לראות האם ינסו החברות השונות לעבוד בתיאום עם הרגולטור האמריקאי בכדי להמשיך ולהיסחר בארה"ב".

אלי מיזרוח, מנכ"ל סילבר קסטל, בית השקעות לנכסים דיגיטליים, סבור כי "ייתכן שנראה את המטבעות נסחרים מחוץ לארה"ב, שכן יש הרבה מדינות שמאפשרות מסחר במטבעות קריפטו ללא שקיפות ודוחות". הוא מציין לדוגמה את אבו דאבי, שנתנה אישור לבינאנס לפעול באופן מלא. "האפשרות השנייה", אומר מיזרוח, "היא שהחברות ישתפו פעולה עם ה־SEC".

ועדיין, בשוק יש מי שצופה שהיצע המטבעות יצטמצם, מפני שכל מטבע שירצו לייצר יהווה כנייר ערך, ויחייב להגיש דוחות לציבור בהתאם לנהלי ה־SEC. כך שוק הקריפטו יישאר עם מטבעות שמעבירים ערך כספי כמו הביטקוין, ופחות עם מטבעות שנפגעו מהמהלך של ה־SEC.

מיזרוח מציין שמדובר בתהליך חיובי שיגרום לשקיפות רבה ולהנמכת הסיכונים הקיימים בשוק. הוא סבור גם שלא מדובר בסוף פסוק מבחינת הרשות לניירות ערך האמריקאית, ובסוף אנו נראה החלטה שכל המטבעות, מלבד האת'ריום והביטקוין, יחשבו לניירות ערך. "החברות שירצו לפעול בארה"ב ייאלצו לפעול מול הרגולטור האמריקאי וכך הסיכון בכל מטבע שיונפק יהיה קטן יותר".