מכה לדליה אנרגיה במכרז תחנת אשכול: תעבורה שהחזיקה ב-25% מההצעה החליטה לסגת מהשותפות

תעבורה החזיקה כ-25% מההצעה חסרת התקדים בסך 12.4 מיליארד שקל • משק אנרגיה הודיעה הבוקר לבורסה כי טרם התקבלה החלטה סופית של דליה ביחס לביצוע העסקה וכן לא התקבלה החלטה סופית של דליה או משק אנרגיה בנוגע לאופן מימון העסקה

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל
תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל


מכה לדליה אנרגיה במכרז תחנת אשכול: תעבורה, שהחזיקה 25% מההצעה חסרת התקדים בסך 12.4 מיליארד שקל, החליטה לסגת מהשותפות - והותירה את דליה אנרגיה במשימה הקשה של גיוס ההון הרב.

תמורת סכום חסר תקדים של 12.4 מיליארד שקל: דליה ותעבורה זכו במכרז על תחנת הכוח אשכול 

עם זאת, ביום חמישי האחרון התהפך "שעון חול" בן 14 ימים שבמסגרתו, בהתאם למסמכי המכרז, נדרשת הקבוצה הזוכה למסור ערבות בסך 200 מיליון שקל צמוד מדד. סכום זה מיועד להחליף את ערבות המכרז שניתנה לחברת החשמל בסך 100 מיליון שקל. כלומר, להפקיד 100 מיליון שקל נוספים.

כבר בהודעה הבוקר לבורסה, הודיעה דליה כי עד היום לא התקבלה החלטה סופית של החברה ביחס לביצוע העסקה, וכן לא התקבלה החלטה סופית של דליה או משק אנרגיה בנוגע לאופן המימון של העסקה, אם וכאשר תבוצע. בכל הנוגע למעורבות תעבורה, הצדדים צפויים להיכנס למשא ומתן לגבי אופן מעורבות החברה, אם דרך השקעה הונית של תעבורה בדליה - או בדרך אחרת.

נזכיר כי ההצעה של קבוצת דליה אנרגיה ותעבורה שהוגשה למכרז גבוהה באופן חריג לא רק בעצם הסכום, 12.4 מיליארד שקל, אלא גם בהיותה בפער של 43% מ- OPC אנרגיה שהצעתה הייתה השנייה בגובהה, בסך כ-7 מיליארד שקל.

עם היוודע תוצאות המכרז ביום חמישי, התרחשו שתי מגמות מנוגדות: מניית משק אנרגיה, שמחזיקה ב-40.7% מההון של דליה אנרגיה, התרסקה בכ-17% - בצל סימני השאלה סביב נושא המימון. בסופו של דבר, היא נסגרה בירידה של כ-15%. מנגד, מניית OPC אנרגיה עלתה במהרה ליותר מ-3% - ונסגרה על עלייה של כ-2.5%.

תחנת אשכול היא התחנה הגדולה ביותר בישראל המופעלת בגז טבעי עם יכולת מותקנת של כ-1,693 מגה וואט, כ-15% מייצור החשמל בארץ. באתר פועלים שני מחז"מים חדישים (תחנות מחזור משולב), וכן ארבע יחידות ותיקות שייסגרו בתוך כמה שנים. נוסף על כך, ישנה התחייבות רגולטורית להקמת תחנת כח חדישה היעילה במשק, עם הספק של 850 מגה - בתעריף זמינות אטרקטיבי מובטח למשך 20 שנה ("אשכול 2").