טייס ההייטק המציא את עצמו מחדש: אקזיט המכשור הרפואי של בועז איתן

איתן מדיקל מכרה את החברה הבת סורל במעל 100 מיליון דולר • בועז איתן, שבעבר ייסד והנפיק את חברת השבבים סייפן, קנה את פעילות האינפוזיות של איתן מדיקל מכינוס נכסים ב־2009, וכיום מדובר באחת מחברות המכשור הרפואי הגדולות בישראל • התחנה הבאה - נאסד"ק?

בועז וטלי איתן עם מוצר האינפוזיה של החברה / צילום: איל יצהר
בועז וטלי איתן עם מוצר האינפוזיה של החברה / צילום: איל יצהר

קבוצת המכשור הרפואי איתן מדיקל שבשליטת בני הזוג בועז וטלי איתן השלימה לאחרונה מכירה של חלק מפעילותה, סורל מדיקל (Sorrel), לתאגיד LTS, כך נודע לגלובס. על פי ההערכות הפעילות נמכרה במעל 100 מיליון דולר.

הסיבה לכך ששתי אפליקציות תחבורה עזבו את ישראל | ניתוח
מענק תקדימי ומס חברות שיטפס: כל הפרטים על השקעת הענק החדשה של אינטל בישראל | ניתוח
אינטל תקים מפעל חדש בגרמניה. מה גובה המענק שתקבל מהממשלה? 

איתן מדיקל שמפתחת, מייצרת ומשווקת משאבות אינפוזיה ותוכנה לניהול פעילות המשאבות, הוקמה ב־1996 תחת השם Q-Core (קיו־קור), ובני הזוג איתן רכשו אותה בתחילת שנת 2009 מכינוס נכסים, תמורת 5.6 מיליון שקל והבטחה להזרים 20 מיליון שקל נוספים. היום החברה רושמת הכנסות המוערכות במעל 100 מיליון דולר, ומעסיקה 400 עובדים במשרדיה ובמרכז הייצור שלה בנתניה (כולל 150 של סורל).

לדברי שאול איתן, בנם של הבעלים ומי שנכנס לאחרונה לתפקיד מנכ"ל איתן מדיקל (בועז איתן הוא יו"ר החברה), לאחר ששימש כמנהל התפעול ומנהל חטיבת המשאבות הרפואיות של החברה בעשור האחרון: "מכרנו את סורל משום שנוצרה הזדמנות לכך. ישנם שני מועדים שבהם ניתן למכור חברה - מוקדם מדי או מאוחר מדי, ומוקדם עדיף יותר. התקופה הנוכחית היא תקופה נהדרת להיות חברה עם מזומנים. הכסף בשוק יקר. נשתמש בו כדי לחזק את הפעילות של איתן מדיקל, שם יש לנו הזדמנות אדירה בתחום משאבות האינפוזיה המקוונות, ואולי גם כדי לבצע רכישות של חברות צעירות או מתקדמות".

שאול איתן, מנכ''ל איתן מדיקל / צילום: יח''צ
 שאול איתן, מנכ''ל איתן מדיקל / צילום: יח''צ

סורל, שהוקמה כחברה־בת בתוך איתן מדיקל, מפתחת משאבות־מדבקה לבישות להחדרת תרופות באופן קבוע לגוף. המוצרים שלה מהווים חלופות לזריקות או עירויים של תרופות ביולוגיות, ומאפשרות להחליף טיפול במרפאה לטיפול בבית. היא פיתחה את מוצריה תוך שיתוף פעולה עם חברות תרופות המייצרות את התרופה שנמצאת בתוך המשאבה.

בעבר העריכה איתן מדיקל כי המוצרים של סורל עשויים להגיע לשוק עד 2021. בפועל, היא עומדת כעת לפני השקה של המוצר הראשון שלה, ומצפה לקבל את אישור רשות התרופות האמריקאית (FDA) במהלך השנה, עם אישורים ממדינות נוספות על הכוונת. "מדובר באישורים למשאבות המכילות תרופות בתחום האימונולוגי והאונקולוגי, שהן מאוד משמעותיות לחברות השותפות שלנו", מסביר איתן.

"רק לא עוד השקעה בחברת מכשור רפואי"

בועז איתן, המשמש כיו"ר איתן מדיקל, נחשב בעבר לדמות מרכזית בהייטק הישראלי. הוא היה טייס קרב שנפל בשבי הסורי במלחמת יום כיפור. לאחר חזרתו, למד באוניברסיטה העברית וסיים דוקטורט בפיזיקה. ב־1997 ייסד את חברת סייפן (Saifun) שעסקה בפיתוח שבבי זיכרון.

סייפן הונפקה בנאסד"ק ב־2005 לפי שווי של 675 מיליון דולר, וצמחה לשווי גבוה ממיליארד דולר. איתן התראיין אז ואמר כי לעולם לא יעזוב את החברה. אלא שמיד לאחר מכן השווי צנח, וסייפן שנקלעה למשבר נמכרה ב־2007 לחברת ספנשן (Spansion) האמריקאית, תמורת כ־370 מיליון דולר בלבד.

בשל מינוף יתר נקלעה החברה הממוזגת לקשיים ואף נכנסה להליך פשיטת רגל ב־2009, שממנו הצליחה להיחלץ לאחר שנתיים, לאחר תוכנית קיצוצים אגרסיבית שכללה פיטורי רוב העובדים בישראל. גם איתן, שהשתלב בניהולה של החברה האמריקאית, עזב באותה תקופה שבה התפוגג שווי מניותיו בספנשן ומעמדו כ"טייס הזהב של ההייטק הישראלי" נחבט.

לימים סיפר לגלובס כי "ב־2009, כשעדיין הייתי בספנשן אך כבר חשבתי שאעזוב, ביקשתי מבני שאול לבדוק כמה חברות שבהן נוכל לבצע השקעה משפחתית. אחד הקריטריונים היה 'לא חברה בתחום המכשור הרפואי', כי ידענו שזה תחום לא קל. אבל שאול התאהב בטכנולוגיה. עם הנפילות בשווקים במשבר 2008, קיו־קור לא הצליחה לגייס הון והגיעה לפשיטת רגל".

"אם השוק ייפתח, נוכל להנפיק תוך 3 שנים"

בתחום פעילותה המרכזי של איתן מדיקל כיום, ייצור משאבות אינפוזיה, רואה כאמור שאול איתן את ההזדמנות הגדולה במשאבות המקוונות: "אינפוזיה היא הטיפול הכי פולשני שניתן היום בבית, ואף אחד לא יודע מה קורה שם, אין ניטור. אנחנו מאוד אוהבים את התחום הזה, כי הוא מביא רכיב של בריאות דיגיטלית לפעילות שלנו", הוא מספר. "זמן ההגעה לשוק של פיתוחים בתחום הבריאות הדיגיטלית הוא הרבה יותר מהיר משל ציוד רפואי". היום מערכת הבריאות הדיגיטלית של החברה מוטמעת בתוך המשאבה ומנהלת את מתן האינפוזיה. בעתיד, מאמין איתן, אפשר יהיה להשתמש בתוכנה הזו כמרכז בקרה וניהול מידע לגבי כל מה שקורה למטופל בבית.

איתן מדיקל

תחום פעילות: מייצרת ומשווקת משאבות אינפוזיה ותוכנה לניהול פעילות המשאבות

היסטוריה: החברה הוקמה ב־1996 ונמכרה מכינוס נכסים למשפחת איתן ב־2009 תמורת 5.6 מיליון שקל, והזרמה עתידית של 20 מיליון שקל

נתונים: רושמת הכנסות של מעל 100 מיליון דולר. לא גייסה הון חיצוני, אך נטלה הלוואות בהיקף כ־20 מיליון דולר. בעלי החברה טלי ובועז איתן משמשים כדירקטורית ויו"ר, ובנם שאול איתן מכהן כמנכ"ל

אחרי רכישת הפעילות ב־2009 חוותה איתן מדיקל, אז קיו־קור, תקופה של נסיקה בעת שהתבססה על לקוח־מפיץ משמעותי - חברת הוספירה, שאיתה חתמה על שיתוף פעולה. בשנת 2015 הוערכו הכנסותיה בכ־60 מיליון דולר, אולם כאשר הוספירה נרכשה על ידי פייזר הפכה הפעילות של קיו־קור לפחות משמעותית עבורה, והחברה ספגה ירידה בהכנסות ונאלצה לקבל החלטה. קיו קור רכשה מפייזר את פעילות ההפצה והשקיעה עשרות מיליוני דולרים בבניית ערוץ הפצה משלה. הגישה הזו השתלמה.

כדי להיערך לפעילות הזו קיבלה איתן מדיקל קווי אשראי מכמה גופים, בהם בנק מזרחי טפחות, חברת מיטב והקרנות ויולה קרדיט ושקד (שהעמידו לחברה קו אשראי בסך 20 מיליון דולר עם אפשרות המרה למניות).

בתקופת הקורונה נהנתה החברה מפריחה בפעילותה, כש"כל חולה מונשם היה גם מטופל באינפוזיה", מספר שאול איתן. "יגאל שני היה אז המנכ"ל, הוא קנה פעילות משלימה והפכנו לאחת השחקניות המובילות בתחום. יש לנו 3,500 לקוחות (בתי חולים ומרפאות) ברחבי העולם, וכל הלקוחות החשובים נמצאים אצלנו".

עם חלוף הקורונה הפעילות בתחום הזה ירדה, אך פעילויות אחרות של החברה התפתחו, כשבנוסף לסורל שנמכרה כעת, יש לאיתן מדיקל עוד חברת סטארט־אפ שהוקמה בתוך הקבוצה, Avoset המפתחת את הדור הבא של משאבות האינפוזיה של החברה. המשאבה הראשונה שפותחה במסגרת פעילות זו, הושקה לאחרונה.

בשלהי שנת 2021 התפרסם בתקשורת כי איתן מדיקל עשויה להפוך לחברה ציבורית בנאסד"ק, באמצעות מיזוג לחברת SPAC, הטרנד הלוהט בשווקים באותה שנה, לפי שווי של 1.3-1.4 מיליארד דולר. אלא שזמן קצר לאחר מכן דעך ההייפ סביב מיזוגי ה־SPAC בוול סטריט, בד בבד עם צניחתן של מניות הטכנולוגיה, ובעיקר אלו שנכנסו לשוק בדרך זו, והמהלך לא יצא לפועל.

לדברי שאול איתן, "המטרה שלנו היא להמשיך לגדול ולייצר הזדמנויות, כך שאם השוק יהיה פתוח לכך, נוכל להנפיק תוך שלוש שנים". איתן מציין כי כאשר המשפחה נכנסה לתחום המכשור הרפואי, היא חששה מהרגולציה, "אבל החיסרון הפך ליתרון הכי גדול שלנו. טלי (אמו, עו"ד טלי איתן, ג' ו') הפכה למומחית בנושא וחייבה אותנו לשדרג את אישור ה־FDA שלנו כל שנתיים. זאת לעומת חברות מתחרות שלא רצו לגעת ברגולציה שלהן, ולכן בסופו של דבר המוצרים שלהן לא היו מעודכנים ואף נדרשו לריקול".