"עולים להתקפה": שינוי הכיוון של אחת מקרנות ההשקעה הגדולות בעולם

לאחר שעצרה השקעות חדשות במשך 3 שנים, ומכרה את מניותיה בעליבאבא הודיעה קרן ההשקעות של חברת הטכנולוגיה סופטבנק על מעבר לאסטרטגיה התקפתית • מנכ"ל החברה מסיושי סאן: "אנו מתרכזים במהפכת ה-AI, אני מאמין שזה עתיד האנושות"

מסיושי סאן, יו''ר ומנכ''ל סופטבנק / צילום: Reuters, Kyodo
מסיושי סאן, יו''ר ומנכ''ל סופטבנק / צילום: Reuters, Kyodo

יו"ר ומנכ"ל סופטבנק, מסיושי סאן, אמר היום (ד') שקרן ההשקעות של החברה היפנית עוברת מאסטרטגיה הגנתית להתקפה ותשקיע במהפכת ה-AI. את הדברים אמר המנכ"ל בכנס המשקיעים השנתי של הקרן.

"בשלוש השנים האחרונות היינו במגננה", אמר סאן. " לפני שלוש שנים לא היה לנו הרבה כסף נזיל, אבל בזכות האסטרטגיה ההגנתית צברנו הון נזיל של 35 מיליארד דולר. זה הזמן לעבור להתקפה, ואני מתרגש לעשות זאת".

בזמן שכולם מסתכלים על אנבידיה: חברת השבבים הזו משתלטת על השוק | ניתוח
וורן באפט מגדיל את ההימור על חמש מניות. אלה הן
קצרים בכסף: הראלי במניות בארה"ב עלה לשורטיסטים 120 מיליארד דולר | WSJ

ענקית הטכנולוגיה, המשקיעה דרך קרן ההון סיכון Vision Fund, עברה טלטלות בשנים האחרונות. במסגרת האסטרטגיה ההגנתית, היא עצרה השקעות חדשות ומכרה את מניותיה בחברת עליבאבא . במאי פרסמה הקרן כי על הפסד שנתי של 32 מיליארד דולר, שמצטרפים להפסד של 18 מיליארדים בשנה לפני.

בכנס השבוע אמר סאן כי "אנו מתרכזים במהפכת ה-AI, אני מאמין שזה עתיד האנושות, ואנחנו רוצים להיות בחזית". מניית סופטבנק קפצה בתגובה ב-3.7% במסחר בטוקיו. 

קרן ההון סיכון של סופטבנק השקיעה בחברות טכנולוגיה סיניות, וספגה מכה מנפילת המניות - בעקבות שינוי המדיניות של הממשלה הסינית. בין היתר משקיעה החברה ב-בייטדאנס (טיקטוק), דידי גרוסרי, ועוד.

סופטבנק מתכוננת כעת להנפקת ארם (Arm), חברת השבבים הבריטית שקנתה ב-2016. וב-2022 חברת השבבים האמריקאית אנבידיה לרכוש ממנה את ארם, אך נסוגה מההסכם, שהוערך ב-40 מיליארד דולר. "ארם הוערכה בשווי של 30 מיליארד, והיום היא שווה 60 מיליארד", אמר אמיר אנוורזדה, מומחה להשקעות ביפן, לרשת CNBC.

סופטבנק השקיעה בעבר בחברות הסטארט-אפ הישראליות ראפיד ו-WeWork. עד 2018 השקיעה החברה 4 מיליארד דולר ב-WeWork, סטארט־אפ שיתוף החללים המשרדיים של אדם נוימן. ב-2018 ניסה נוימן לשכנע את סאן לקנות את רוב החברה בעסקה בשווי 20 מיליארד דולר, אך היא לא נחתמה עד 2020, אז קרסה החברה והערכת השווי שלה התכווצה בכמעט 40 מיליארד דולר. כיום מוערכת ההשקעה של סופטבנק בחברה בכ-10 מיליארד דולר.

ב-2022, כחלק מהאסטרטגיה שנקטה סופטבנק, מכרה הקרן של החברה את כל החזקותיה בראפיד לרוכש לא ידוע.