גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"במותגים רגילים אין מעורבות משמעותית כזו של הצרכן, כדורגל הוא עולם אחר"

איך מנהלים מותג כדורגל? בראיון לגלובס מספרת שרון תמם, המנכ"לית הפורשת של מועדון מכבי ת"א, כיצד עובד שיווק בעולם הספורט ● החל מאתגרי הניהול ("קבוצת כדורגל זה כמו קונצרן"), דרך המאמץ העילאי לחבר בין האוהדים למשחק ("זה לא רק מרצ'נדייז, זו עוצמה של מותג") ועד לביקורות שהגיעו ביום שהודיעה על עזיבתה ("מלאת גאווה על מה שבניתי")

שרון תמם, מנכ''לית מועדון מכבי תל אביב בכדורגל / צילום: כדיה לוי
שרון תמם, מנכ''לית מועדון מכבי תל אביב בכדורגל / צילום: כדיה לוי

שרון תמם הגיעה למכבי תל אביב כמעט בטעות. בשנת 2011 היא זומנה לראיון עבודה ב"מותג ספורט קנדי" ולא הבינה שמדובר במועדון הכדורגל הצהוב־כחול. "ההגעה שלי אולי הייתה במקרה, אבל לא נשארתי יותר מ־12 שנה במקרה. נחשפתי לאחד התחומים הכי מרתקים, מאתגרים ומעניינים שקיימים".

במהלך השנים היא עבדה במספר משרות ניהול במועדון - החל מהשיווק, דרך הסחר ועד התפעול. משנת 2019 היא מכהנת כמנכ"לית בפועל, ומ־2021 היא נושאת בתפקיד באופן רשמי. בין לבין היא גם נבחרה לכהן בדירקטוריון של "ארגון המועדונים האירופיים".

כעת, לאחר שהחליטה לחתום את הפרק הזה בחייה, היא מספרת לגלובס איך מנהלים את המותג הייחודי שנקרא קבוצת כדורגל וגם עונה לביקורות שהגיעו רגע אחרי עזיבתה.

"המועדון הוא הרבה יותר מהרווחים שלו"

"כשמדברים על קבוצת כדורגל, צריך להבין שהמועדון מכיל בתוכו הרבה מאוד עולמות", מסבירה תמם. "העולם החשוב והמרכזי ביותר הוא כמובן הספורט עצמו, אבל יחד עם זאת יש הרבה מאוד תחומים: ניהול מערך תקשורת, סושיאל מדיה, מועדון אוהדים, קהילתיות, ספונסרים ועוד. זה כמו לנהל קונצרן. אני לא מתעסקת בבחירת השחקנים, אבל בכל מה שקשור לצד הניהולי - אני שם".

תכניסי אותנו להבדלים בין ניהול קבוצת כדורגל לניהול חברות מסחריות אחרות.
"בעיקרון, ניהול זה ניהול, ובפילוסופיה שלי כדורגל צריך להיות מנוהל כארגון לכל דבר. עם זאת, למועדון כדורגל יש חשיפה תקשורתית מסיבית. בנוסף, חברות רגילות משווקות מוצר שאיכותו ברורה. מועדון כדורגל אומנם שואף לאיכות מסוימת, אך בסופו של דבר בנייה של קבוצה זה תהליך מורכב, ובכל עונה הקלפים נטרפים מחדש.

"בשונה מחברות בסקטורים שונים במשק - מועדון כדורגל מנוהל ופועל תחת השפעה אדירה של המון גורמים שונים, שבסוף מגבילים את חופש הפעולה. אני מדברת על ארגונים כמו אופ"א ומנהלת הליגות, אבל במקביל גם משרדי ממשלה ורגולטורים, וכמובן האוהדים שמשחקים תפקיד מרכזי ביותר בהווי, ברוח ובתדמית. בחברות רגילות אין מעורבות כזו משמעותית של הצרכן שלהם. כדורגל הוא עולם אחר".

תמם מכירה את תחום השיווק מתפקידיה השונים במכבי תל אביב, אך לא רק. ב־2006 היא שימשה כמנהלת השיווק של "משה נמדר ושות", החברה השנייה בגודלה בבורסה ליהלומים בתל אביב. "בניגוד לחברות ומוצרים אחרים, השיווק של עולם הכדורגל פונה בעיקר לאוהדים שלך. עם זאת, אתה כל הזמן גם מנסה להגדיל את בסיס הקהל שלך.

"מבחינתי, יש כמה רמות של אוהדים - החל מאלו שעוקבים ומגיעים לכל המשחקים, ועד אותו אוהד שמעולם לא היה במשחק. אנחנו מנסים לעבוד על שני הצירים במקביל: גם להפוך את המרכז האדוק לכמה שיותר גדול, וגם לפנות לקהלים חדשים".

איך עושים את זה?
"מוצאים כמה שיותר נקודות שמחברות בין האוהדים לקבוצה ולמורשת שלה. כך לדוגמה, יצרנו מסורת של תלבושות רטרו, שהיא בעצם דוגמה לחיבור בין מורשת לשיווק לתוכן. אנו מחפשים תכנים שמייצרים גאווה ורגש, ועוזרים להעמיק את מערכת היחסים עם האוהדים. מנגד, אנחנו גם מנסים ליצור תוכן יותר קליל - להראות את מאחורי הקלעים, להיכנס לטיקטוק ויוטיוב ולחבר גם ילדים. בסוף מועדון כדורגל הוא חלק מקהילה. ברור שיש גם עניין עסקי, אבל המועדון הוא הרבה יותר מהרווחים שלו".

בתוך הניסיון לחבר את האוהדים, קשה להתעלם מהתהליכים האלימים שעוברים על הכדורגל. קריאות גזעניות, אבוקות, מכות וגם אקורד הסיום המביך של העונה - פריצת אוהדי בית"ר לכר הדשא ופיצוץ טקס הנפת גביע המדינה. "זה נושא כאוב מאוד שמצריך המון עבודה עם כל הרשויות, עם ההתאחדות, עם המנהלת, עם המשטרה, עם האוהדים. המועדון ואני השקענו המון מאמצים על מנת לייצר סביבה טובה ונעימה.

"ברגע שיש אירועי אלימות יכולה להיות רתיעה של קהלים מלהגיע למשחקים. אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים ומרחיקים מהמגרשים את מי שאנחנו תופסים, אבל זה מאמץ שאי אפשר להשאיר רק לקבוצות".

אוהדי בית''ר ירושלים פורצים לכר הדשא בסיום גמר גביע המדינה / צילום: Associated Press, Alain Schieber

אתם באמת מרחיקים את מי שאתם יכולים? שמעתי לא פעם שירים גזעניים ברחבי אצטדיון בלומפילד.
"זה לא פשוט. אנחנו בשיח מתמיד עם ארגון האוהדים על מנת למזער את התופעה. יש שיפור משמעותי, אבל אין ספק שזה עניין של חינוך הקהל. יש בהחלט שירים שלא מקובלים, וגם חלקים משמעותיים מהאצטדיון בז להם".

"מערך המכירות שלנו עבר גידול של מאות אחוזים"

בשנת 2009 רכש המיליארד ואיש העסקים היהודי־קנדי מיץ' גולדהאר את מכבי תל אביב. כשתמם הצטרפה למועדון בשנת 2011 דברים החלו להיבנות כמעט מאפס. "כשהגעתי היו במתחם המועדון שני קרוואנים עם עשרה אנשים. מחלקת המרצ'נדייז הסתכמה באוהל שמכרו בו את התלבושת הרשמית. עם השנים, מכבי תל אביב הובילה לשינוי בתחום והאוהדים היום הרבה יותר פתוחים לזה, בדומה למה שקורה בחו"ל. הנושא הזה היה חשוב לבעלים - זה לא רק מרצ'נדייז, זו גם עוצמה של מותג".

אחת מהדרכים לייצר את המוצרים היא שיתוף הפעולה של הקבוצה עם ספונסרים מעולם הביגוד. ב־2014 חתמה מכבי על הסכם כזה עם אדידס ורצה איתו עד שב־2017 הגיע הזמן לשינוי. "אדידס עוברת כל כמה שנים רענון ניהולי והם החליטו לעבור מהשקעה בקבוצות להשקעה בשחקנים. עם הזמן ראינו שהמרצ'נדייז לא רווחי, והאסטרטגיה פחות תאמה את זו של מכבי. לכן, חיפשנו שותף שייתן לנו חופש ליצור תלבושות שמתחברות לקהל הישראלי". בסופו של דבר, ב־2019, מכבי בחרה בפילה (FILA). "היה חיבור טוב שאיפשר לנו את החופש וגם המודל היה רווחי יותר. באופן כללי, מערך המכירות שלנו עבר גידול של מאות אחוזים בשנים האחרונות".

נוסף על נותני חסות מעולם הביגוד, למכבי תל אביב יש 25 ספונסרים ושותפים עסקיים מתחומים רבים - החל מחברת הנדל"ן ישראל קנדה, דרך קבוצת האלקטרוניקה הייסנס ועד פיצה פרגו. אלו מכניסים לקבוצה יותר מ־10 מיליון שקל בשנה. "מועדוני כדורגל מחפשים מותגים שנמצאים בהלימה לערכים שלהם, אך מעבר לזה אנחנו גם מחפשים שותפים שיגדילו את המעגלים שלנו בתחומים רבים: רכב, מזון ועוד.

"יש גם תחומים שאנו צורכים בשוטף, ומשם נובע שיתוף הפעולה. כך למשל השיתופים עם ישרוטל ואסף הרופא. בסופו של דבר זה שילוב של תחומים שאנחנו רוצים, תחומים שאנחנו צריכים, וגם מותגים שמחפשים אותנו".

"ידעתי שברגע שאתפטר האוהדים ישמחו"

בחודש מרץ הודיעה תמם כי בסוף העונה היא תסיים את תפקידה. התזמון לא עשה איתה חסד - זו השנה השלישית ברציפות שמכבי תל אביב לא זוכה באליפות המדינה, והביקורת גדלה. תמם אומנם הייתה אחראית על הצד העסקי, אך לא מעט אוהדים שמחו לשמוע שהיא מסיימת את תפקידה, בתקווה לפרק חדש במועדון.

"ידעתי שברגע שאתפטר האוהדים ישמחו, זה חלק מניהול מועדון. עם זאת, אני מלאת גאווה על מה שבניתי במכבי ואני יודעת שמבחינתי עשיתי את המקסימום. אין ספק שבשנים האחרונות לא הצלחנו להביא תוצאות, אבל בכדורגל זה תמיד עניין של מחזוריות ויש לפעמים גם טעויות. ברגע שהדרך נכונה, המגמה תהיה טובה. בסך הכול בתקופה שלי השגנו הרבה תארים ואני גם מחכה שמכבי תחזור לשם. עם הזמן גם הקהל יבין שבנינו משהו גדול".

יש גם ביקורת על הניהול של הבעלים.
"גולדהאר הוא כמובן איש מאוד עסוק, ככה שבצד העסקי רוב ההתנהלות עוברת מול הנציג שלו ג'ק אנגלידיס. אני יכולה להגיד שבצד המקצועי הוא אוהב להיות מאוד מעורב".

יכול להיות שמעורב מדי?
"האשליה שבעלים לא מעורבים לא נכונה, בסוף בעל המאה הוא בעל הדעה. הוא הרבה פעמים מתווה דרך נכונה, וכל פעם שהוא מעורב אנחנו שמחים. לא הכרתי ווינר כמו מיץ'. אני מכירה את הטענות ומבינה את הביקורת, אבל צריך לתת לאנשים לעבוד".

"בתור אישה הייתי צריכה להוכיח את עצמי הרבה יותר"

אתגר נוסף איתו הייתה צריכה תמם להתמודד היה העניין המגדרי. אומנם הכדורגל הישראלי עובר הרבה שינויים, אך הוא עדיין נתפס כשייך הרבה יותר לגברים. "בתור אישה הייתי צריכה להוכיח יום יום שאני ראויה. הביאו אותי כי הייתי מקצועית, אבל בישראל יש קצת שוביניזם".

היה לך קשר לכדורגל לפני מכבי?
"לא יותר מדי. אבל כשהתחלתי לעבוד במכבי, כבר אחרי שלושה ימים נהייתי אוהדת. זה התחבר לי לערכים של ציונות, ווינריות וקהילה. עכשיו זה חלק ממני ותמיד יהיה לי חשוב".

אז למה בעצם החלטת לסיים?
"לא הכול יכול להימשך לנצח. צריך לזכור שמועדון כדורגל זה אחד הדברים הכי לחוצים שיש בעולם. גם כשהקבוצה בפגרה, המועדון עובד בשיא הכוח לעונה הבאה. מבחינתי, הגיע הזמן להחזיר לעצמי את החיים".

מה האתגר הבא?
"לא יודעת, כרגע אני רק צריכה מנוחה, חופש ואוויר. ננקה את הראש ונחליט".

עוד כתבות

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"