ההמלצות שיכלו למנוע את תורי הענק בבחירות ללשכת עורכי הדין

כבר באוגוסט 2021 מינה ראש הלשכה הקודם אבי חימי ועדה כדי להיערך בצורה ראויה לבחירות • בינואר 2023 הועברה טיוטה מתוקנת של הכללים החדשים שגיבשה הוועדה למשרד המשפטים - אך המהלך לא התקדם עד לבחירות

הצבעה בבחירות ללשכת עורכי הדין בקלפי בבית ציוני אמריקה תל אביב, השבוע / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
הצבעה בבחירות ללשכת עורכי הדין בקלפי בבית ציוני אמריקה תל אביב, השבוע / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

את הבחירות ללשכת עורכי הדין השנה אפיינו עומסים כבדים בקלפיות שהקשו על ציבור עורכי הדין להצביע, וגרמו לתורי ענק ולהמתנה של שעות, כאשר בקלפי בהרצליה הגיעה ההמתנה עד לשש שעות. גם במוקדי הצבעה אחרים השתרכו תורים ארוכים וחלק מעורכי הדין עברו מקלפי לקלפי בניסיון להצביע.

השופטים הטילו פצצה בתיקי נתניהו. האם היא מקרבת אותנו להסדר טיעון? | פרשנות
העליון הסיר מעל ראשן של חברות הביטוח עננת תביעות בהיקף 5 מיליארד שקל 

לגלובס נודע כי כבר באוגוסט 2021 מינה ראש הלשכה הקודם אבי חימי ועדה כדי להיערך בצורה ראויה לבחירות אלו וכחלק מהפקת לקחים ממערכות בחירות קודמות. הוועדה התבקשה לבחון את הטכנולוגיות הקיימות בעריכת בחירות כדי לייעל אותן ולהקל על ציבור עורכי הדין שמיעוט קטן מהם נהג להגיע להצביע בשנים קודמות (כ-30%).

בדצמבר 2021 המליצה הוועדה על שורת שינויים העיקרי שבהם - מעבר להצבעה ממוחשבת בקלפיות אך אלו לא יצאו לפועל עד היום. ההמלצות כללו מעבר להצבעה בקלפיות ממוחשבות בכל רחבי הארץ, בלי קשר לשייכות למחוז, לפעול לאיתור החסמים באחוזי ההצבעה הנמוכים, להאריך את שעות פתיחת קלפיות המשנה ולהעביר את ספר הבוחרים לאפליקציה ממוחשבת.

בראש הוועדה עמד מנכ"ל לשכת עורכי הדין עו"ד אורי אלפרסי והיא כללה בין היתר את ד"ר לימור זר-גוטמן, עו"ד דוד יצחק יועמ"ש הלשכה, עו"ד מנחם מושקוביץ יו"ר ועדת האתיקה הארצית, עו"ד ערן גולן חבר המועצה הארצית, עו"ד נועם לאור המשנה לראש הלשכה ועו"ד חגי הראל חבר המועצה הארצי.

ד''ר לימור זר גוטמן / צילום: עידן גרוס
 ד''ר לימור זר גוטמן / צילום: עידן גרוס

רק ביוני 2022, חצי שנה מאוחר יותר, התקיים דיון במועצה הארצית בעניין, ובהמשך לו יצאה הצעה לתיקון כללי לשכת עורכי הדין, בהצעה מרוככת לפיה ההצבעה תהיה ממוחשבת אך ניתן יהיה להצביע רק במחוז אליו עורך הדין משויך. כדי לשנות את השיטה, היה צורך באישור שר המשפטים שהוא בעל הסמכות לשנות את התקנות העוסקות באופן הבחירות.

טיוטת הכללים החדשים הועברה, לדברי גורמים, למשרד המשפטים בתקופתו של השר הקודם גדעון סער סמוך לפני פיזור הכנסת. הועברו מספר טיוטות ובהמשך להתכתבות עם משרד המשפטים, הועברה טיוטה שבה הוטמעו ההערות בינואר 2023, אך המהלך לא התקדם והבחירות התקיימו במתכונת הישנה שהובילו כאמור לתורי ענק לא סבירים. ממשרדו של השר יריב לוין נמסר כי טיוטת התיקונים לא הועברה אליו. ממשרד המשפטים לא נמסרה תגובה.

ד"ר לימור זר-גוטמן, שהייתה חברה בוועדה, אמרה לגלובס: "המטרה גם הייתה להפוך את הבחירות לידידותיות לעורכי הדין". זר-גוטמן מוסיפה "חשבתי ואני עדיין חושבת שצריך לעבור לבחירות ממוחשבות, כך שכל עו"ד יוכל להצביע מכל קלפי בארץ דרך מחשב. בכניסה לקלפי יאתרו את השם שלו, לא בחוברת עם כל שמות עורכי הדין, מה שיצר בבחירות אלו עומסים גדולים, אלא יקליקו תעודת זהות במערכת ממוחשבת. כך גם לא יהיה חשש לכפל הצבעות".

זר-גוטמן מביעה חשש כי העומסים ירתיעו את עורכי הדין בעתיד. "החשש שלי שמה שקרה בבחירות האחרונות יגרום לעורכי דין עוד יותר לא להצביע בבחירות הבאות, אם יהיו כי ייתכן והלשכה תפורק. לנוכח הברדק שנוצר יתכן שעורכי דין לא ירצו לבוא ולכן עכשיו עוד יותר חשוב ליישם את מסקנות הצוות לקראת הבחירות הבאות".

מלשכת עורכי הדין נמסר: "התקיימה התדיינות עקרה בין לשכת עורכי הדין לבין משרד המשפטים בנוגע למחשוב הליך הבחירות ללשכה ולא בכדי, שכן בלשכה הקודמת היה מי שפעל למנוע את מחשוב הבחירות, מתוך כוונה להוריד את אחוזי ההצבעה".