גנץ בוועדת החוקה: "לא יהיה מו"מ על הפיכה משטרית בתשלומים"

ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן חוזרת למרתון דיונים לקידום המהפכה המשפטית - והבוקר: דיון על ביטול עילת הסבירות לממשלה ולנבחרי ציבור • יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ: "זה חוק להלבנת השחיתות. צריך לחזור להידברות בבית הנשיא"

ח''כ בני גנץ בדיון בוועדת החוקה על ביטול עילת הסבירות, היום / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ח''כ בני גנץ בדיון בוועדת החוקה על ביטול עילת הסבירות, היום / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

לאחר הדחייה מהשבוע שעבר, היום (א') חזרה ועדת החוקה של הכנסת, בראשות ח"כ שמחה רוטמן, למרתון דיונים לקידום המהפכה המשפטית. הנושא הראשון שעל הפרק הוא ביטול עילת הסבירות - כלומר ביטול האפשרות של בג"ץ להתערב בהחלטות של הממשלה, השרים ונבחרי הציבור, בנימוק שהן לוקות בחוסר סבירות קיצוני. 

עד כמה דרמטית היוזמה לביטול "עילת הסבירות"?
תגובת ההגנה לכוונה להמשיך עם אישום השוחד בתיק 4000

15:15 

הדיון בוועדת החוקה הסתיים לאחר כארבע שעות ויימשך מחר (ב'). 

13:50 

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, אמר בדיון בוועדה על פסיקת בג"ץ שחייבה את המדינה למגן את גני הילדים: "זו פסיקה שמתערבת בתפיסת הביטחון ובתקציב במדינה".

בתגובה, ח"כ דבי ביטון מיש עתיד התפרצה ואמרה: "אני נלחמת על החיים שלנו שם, ואתה מזלזל. אתה צריך להתבייש, שיסתכלו עליך אנשי הדרום ויתביישו שבחרו בך".

ח"כ רוטמן הוציא אותה מהדיון.

13:25

ח"כ גלעד קריב מהעבודה אמר בדיון ליו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן: "אתה וחברי הקואליציה מחדשים את בליץ החקיקה להרס העצמאות של מערכת המשפט ולפגיעה עמוקה במערכת האיזונים והבלמים של הדמוקרטיה הישראלית".

ח"כ קריב הוסיף: "זו הצעת חוק מטעם הוועדה במקום הצעת חוק ממשלתית. הכוונה שלכם היא להעביר את החוק תוך שבוע בקריאה ראשונה, וזו אמירה ברורה שלכם - שזה רק הסיפתח". 

13:15  

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, נאם היום בוועדת החוקה בדיון על החוק לביטול עילת הסבירות, ואמר: "לא יהיה משא-ומתן על הפיכה משטרית בתשלומים - צריך לחזור להידברות בבית הנשיא".

לדבריו, "מה שמביאים פה זה חוק להלבנת השחיתות - לא נוכל לקבל אותו. זה חוק שמסיר מגבלות מהממשלה, וזה חוק שהולך באופן חד-צדדי. במקום להגיע להסכמות בבית הנשיא, מחזירים את ההפיכה לערוץ חד-צדדי שתוצאותיו ידועות מראש.

"אנחנו לא יכולים לקיים משא-ומתן על הפיכה משטרית בתשלומים - היום זה החוק הזה, ומחר זה החוק הבא. אין לכם רוב בעם להפיכה, ספק אם יש לכם רוב בכנסת. אתם תגזרו את הקופון הפוליטי שלכם, והחברה הישראלית תשלם".

גנץ פנה לח"כ רוטמן ואמר: "אני מציע לך, יו"ר הוועדה, להחזיר את המנדט לראש הממשלה, ואני מציע לו לעצור את הכול, למנות נציג לוועדה לבחירת שופטים, לחזור להידברות בבית הנשיא ולפנות את מדינת ישראל להתמודד עם האתגרים האסטרטגיים שלה".

8:30

לאחר הדחייה מהשבוע שעבר, היום תחזור ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן למרתון דיונים לקידום המהפכה המשפטית. הדיונים צפויים להתחיל בשעה 11:30, ויו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, ישתתף בהם.

הצעד הראשון הוא ביטול האפשרות של בג"ץ להתערב בהחלטות של הממשלה, השרים ונבחרי הציבור, בנימוק שהן לוקות בחוסר סבירות קיצוני. מדובר בתיקון לחוק יסוד: השפיטה, והמשמעות היא צמצום משמעותי באפשרות של בג"ץ לבקר את פעולות הממשלה, השרים ונבחרי הציבור. בין היתר, לא ניתן יהיה להתערב במינוי שרים ובמינויים בכירים בשירות המדינה מטעמי סבירות.

מובילי המחאה הודיעו כי יחריפו את פעולות המחאה השבוע, בשל קידום החקיקה.

הקואליציה תנסה להעביר את החוק, בכל הקריאות, עד לסוף מושב הקיץ המסתיים ביולי, בעוד חברי האופוזיציה ינסו לעכב זאת בדרך של התנגדויות בדיונים.

בדיון היום צפוי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד ד"ר גיל לימון, להביע את עמדתו ולהתנגד לתיקון החוק. בפברואר התייחסה היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, לביטול גורף של עילת הסבירות וכתבה כי הביטול "יפגע משמעותי ביכולת האזרח להעמיד את מעשי הרשות לביקורת עצמאית ובלתי תלויה".

עילת הסבירות התפתחה בפסיקת בית המשפט העליון, והיא לא מעוגנת באופן מפורש בחוק. בתי המשפט עושים שימוש בעילה במקרים של חוסר סבירות קיצוני של רשויות המדינה - כך למשל במקרים של חיוב ארנונה על-ידי רשות מקומית, או במקרה של מינויים.

לפיד: "לבחור במהירות את הנציג החסר בוועדה לבחירת שופטים"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, קרא היום למנות את הנציג החסר לוועדה למינוי שופטים ולחזור לדיונים בבית הנשיא. "בימים הקרובים יריב לוין ושמחה רוטמן יעשו הכול כדי לפוצץ את האפשרות שנחזור לבית הנשיא. הם ייקחו את הדיונים בוועדת החוקה עד לקצה, יגררו את המדינה לעימות חזיתי. כולנו יודעים מה יהיה המחיר: הכלכלה תידרדר בחדות, יוקר המחיה ילך ויאמיר, הביטחון ייפגע אנושות, מדינות העולם יפנו לנו עורף, החברה הישראלית תתרסק".

לפיד הוסיף כי "קיימת אלטרנטיבה שפויה", והיא "לבחור במהירות את הנציג החסר בוועדה לבחירת שופטים ולחזור לדיונים בבית הנשיא. זהו המקום הנכון, זוהי הדרך הנכונה. אני מסרב לוותר על האפשרות של חיים משותפים וטוב משותף. להרוס זה קל, אבל תפקידה של מנהיגות אחראית הוא להתמודד עם הקושי".