הסיפור המדהים של איל מקיאג': מרשת כושלת לענקית ביוטי שבדרך לנאסד"ק

החברה האם של איל מקיאג', אודיטי, פרסמה תשקיף ראשוני לקראת הנפקה • היקף הגיוס והשווי המבוקש טרם נחשפו, אך ההערכות הן שתנסה להשיג שווי גבוה מ־1.5 מיליארד דולר • מנכ"ל ברקליס ישראל אומר כי לאחר תקופה יבשה, "רואים ניצנים של התאוששות בשוק ההנפקות"

משמאל: ד''ר דיוויד זאנג, שירן הולצמן-אראל, אורן הולצמן וד''ר אוון ז'או / צילום: Alberto Vasari
משמאל: ד''ר דיוויד זאנג, שירן הולצמן-אראל, אורן הולצמן וד''ר אוון ז'או / צילום: Alberto Vasari

הסיפור של רשת איל מקיאג' כמעט בלתי נתפס. רק לפני כעשור, היא הייתה חברה איפור כושלת עם חובות של עשרות מיליוני שקלים. עכשיו היא חברה טכנולוגית מצליחה בעלת שווי גבוה שעושה את דרכה לוול סטריט. בסוף השבוע פרסמה החברה האם של איל מקיאג', אודיטי (Oddity), תשקיף לקראת הנפקה ראשונית, דווקא בתקופה שבה השוק ההנפקות יבש כמעט לחלוטין.

●  כך הפך רואה חשבון אנונימי בן 29 את איל מקיאג' לאימפריה 
שיא של שנה: המהלך של בלקרוק שעומד מאחורי קפיצת הביטקוין 
המקום שהודו צריכה לתפוס בכלכלה העולמית והביקורת על סין: נרנדרה מודי מדבר

התשקיף שהגישה אודיטי לא מפרט בשלב זה את היקף הגיוס שהיא מתכננת ואת השווי המבוקש . אתר אמריקאי העריך היא תנסה לגייס כ־300 מיליון דולר. באשר לשווי החברה, בתחילת 2022 בוצעה עסקת סקנדרי שבמסגרתה מכרו בעלי השליטה 9% מהמניות בתמורה ל־130 מיליון דולר ולפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, כך שניתן להעריך שהחברה תנסה להשיג כעת שווי גבוה יותר.

 Oddity

פעילות: חברת טכנולוגיה בתחום הביוטי

היסטוריה: הוקמה ב־2013, וב־2018 השיקה את פעילותה המקוונת. המותג איל מקיאג' שמחזיקה החברה החל לפעול בישראל ב־1996 כרשת חנויות ומכללת איפור. ב־2013 לאחר שנקלעה לחובות נרכשה בידי אורן הולצמן תמורת 12 מיליון שקל

בעלי מניות בולטים: אורן הולצמן וקרן L Catterton של לואי ויטון

נתונים: בסיכום שנת 2022 רשמה הכנסות של כ־325 מיליון דולר ורווח נקי של כ־22 מיליון דולר.

יזם בן 29 עם שאיפות ותוכנית עבודה סדורה

לפני עשור, אפילו האופטימיים ביותר היו מתקשים לדמיין מציאות כזו. ב־2013 חברת הביוטי איל מקיאג' סבלה מחובות של כ־40 מיליון שקל ונכנסה לסחרור, עד שהגיע אורן הולצמן, אז צעיר בן 29 בלבד שעבד בפירמת רואי חשבון. אורן עבד במחלקת המיזוגים והרכישות בארנסט אנד יאנג (EY), שם ביצע בדיקות נאותות לחברות שהיו מועמדות לרכישה. הוא ניסה את מזלו מעבר לים וחיפש הזדמנויות, ולאחר תשעה חודשים בחו"ל חזר לביקור בארץ וחבר משפחה הפנה את תשומת לבו לחברת האיפור. הוא החליט ללכת על זה, וכבר ביום הרכישה היה עליו לשלם 10 מיליון שקל (מתוך 12 מיליון) - סכום שחלקו המשמעותי מומן בהלוואות וחלקו על ידי שיעבוד דירת המגורים שלו.

בשנים שלאחר הרכישה הולצמן ואחותו, שירן הולצמן־אראל, המשמשת כמנהלת מוצר ראשית וגם היא רואת חשבון, בנו תוכנית אסטרטגית ועבדו צעד אחר צעד לחיזוק החברה. ב־2017, הצטרפה להולצמן קרן ההשקעות L Catterton של תאגיד היוקרה לואי ויטון, כדי לרכוש 35.8% מאיל מקיאג' לפי שווי של 95 מיליון דולר - ויחד הם הקימו את פעילות האונליין. כשנה לאחר מכן, הושקה איל מקיאג' כאתר קניות אונליין שפונה לקהל בינלאומי, ומאפשר ללקוחות להתאים את האיפור על בסיס אלגוריתמים ומודלים של למידת מכונה.

מטה החברה נמצא בארה"ב, ואחוזים ניכרים מהעובדים הם בכלל אנשי טכנולוגיה, ייעוץ השקעות ומדענים. את 2021 סיימה החברה עם מכירות של 270 מיליון דולר - פי שניים מבשנה שקדמה - וצמחה בקצב שנתי של 100% בשלוש השנים האחרונות. בתחילת 2022, מכרו הולצמן וקרן לואי ויטון 9% ממניותיה לקרנות הענק פידליטי, טולקו ופרנקלין־טמפלטון, תמורת 130 מיליון דולר (בעסקת סקונדרי, שבה הכסף מגיע לבעלי המניות ולא לחברה).

נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה, היו לה מעל 4 מיליון משתמשים פעילים, או כאלה שביצעו לפחות רכישה אחת בשנה הקודמת. נכון להיום מלבד המותג איל מקיאג' אודיטי מחזיקה גם במותג ששמו SpoiledChild בתחום ה־wellness שאותו השיקה ב־2022. להערכת החברה היא פונה לשווקים של מעל 600 מיליארד דולר.

"הייתי בן 29", סיפר הולצמן בראיון לגלובס לפני כשנה וחצי. "זו הייתה אחריות גדולה והיו המון גורמים שהייתי צריך לגרום להם להתחבר בשביל שזה יצליח. ראיתי כמה דברים שעניינו אותי. זה אחד התחומים הראשונים שבהם ראיתי שאין משמעות למקום שבו נולד המותג; בקטגוריה של הביוטי, מצד אחד יש נאמנות ומצד שני הלקוחות רוצים כל הזמן מותגים חדשים. אם עושים עבודה נכונה, אפשר להביא את הביקוש למותג זר לגבור על הביקוש למותג מקומי".

על הרחבת העסק בפי ארבעה והבאתו לרווחיות סיפר: "הקמנו המון חנויות והשקענו בפיתוח, וכך צמחנו. ב־2015 רכשנו (עם אחותו שירן, ש'ח' ו' ) את שם המותג איל מקיאג' הבינלאומי, ועשינו רה־ברנדינג מלא".

הבנקים הגדולים בעולם מלווים את ההנפקה

את אודיטי מלווים בהנפקה כחתמים הבנקים גולדמן זאקס, מורגן סטנלי, Allen & Company, בנק אוף אמריקה, ברקליס, Truist, JMP Securities ו־KeyBanc. החברה מתכננת להנפיק בנאסד"ק ולהיסחר בה תחת הסימול ODD.

אודיטי מגדירה את עצמה כפלטפורמה טכנולוגית־צרכנית שנועדה לשנות את שוק הביוטי העולמי. בעלי השליטה בחברה הם המנכ"ל אורן הולצמן, וקרן L Catterton.

החברה צומחת בקצב מהיר: ב־2022 הכנסותיה הסתכמו בכ־325 מיליון דולר, צמיחה של 45%, לאחר צמיחה של פי 2 בהכנסות ב־2021. שיעור ה־EBITDA היה 12.2% כלומר כ־39.5 מיליון דולר, והרווח הנקי היה 21.7 מיליון דולר (רווח נקי מתואם של 27.3 מיליון דולר). זאת בהשוואה לרווח נקי של 13.9 מיליון דולר (רווח נקי מתואם של 16.2 מיליון דולר) ב־2021.

הרבעון הראשון של 2023 הסתיים עם הכנסות של 166 מיליון דולר ורווח נקי של 19.6 מיליון דולר, ובסופו היו לאודיטי מזומנים ושווי מזומנים בסך כ־110 מיליון דולר.

הקשר לרשת המסעדות שהסעירה את וול סטריט

התשקיף של אודיטי (ומספר תשקיפים פומביים שהוגשו בימים האחרונים) מגיע על רקע מה שנראה כתחילת התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בארה"ב. חברת Renaissance Capital המתמחה בתחום ציינה כי בשבוע הבא צפויות שלוש הנפקות ראשוניות שיכללו גיוס של לפחות 100 מיליון דולר, שבוע ראשון כזה לאחר שנה וחצי. במקביל, חברת CAVA, שהונפקה לפני קצת יותר משבוע, רשת מסעדות ים־תיכוניות מארה"ב, הספיקה מאז להכפיל את ערכה ביום הראשון, וכעת מציגה תשואה של כ־83% מההנפקה, מה שעשוי להצביע על הנכונות של משקיעים להשקיע בחברות חדשות.

אילן פז, מנכ"ל ברקליס ישראל, סבור שהמילה "התאוששות" בהקשר של שוק ה־IPO עדיין מוגזמת. "הייתי קורא לזה 'ניצנים' של התאוששות", הוא אומר. "חלק מהחברות חוזרות לדבר על הנפקות. אם בעבר דובר על הנפקות במחצית השנייה של 2023, יש אולי חברות שיצליחו לעמוד בלו"ז הזה, אבל הרבה ידחו ל־2024; אבל השוק היה מאוד חיובי בשבועות האחרונים, אז הנושא חזר להיות על השולחן".

להערכתו, הנפקת CAVA והתשואה החיובית שהציגה היא דוגמה טובה למה שצריך לקרות כדי שהשוק ייפתח. "נקודה מעניינת שהרבה מפספסים היא שהשקעה ב־IPO היא קטגוריה בפני עצמה. מבחינת המוסדיים יש הרבה קטגוריות השקעה, והנפקה ראשונית היא קטגוריה יותר מסוכנת מהשקעה בחברות שכבר קיימות בשוק, אבל יש בה יותר אפסייד. אנשים וגופים שמשקיעים ב־IPO צריכים לראות את הסיכוי בשביל לקבל את הסיכון, והסיכוי הוא ביצועים טובים מעבר לביצועי השוק. לכן הדוגמה של CAVA היא חיובית וכמעט הכרחית לפתיחת השוק", אומר פז.

לדבריו, "שוק ההון בדרך כלל מקדים את הכלכלה ב־6-12 חודשים. הסיבה שאנחנו רואים היום את הניצנים האלה היא שלמרות שיש צפי למיתון - אנו מעריכים שיהיה מיתון קל בין הרבעון השלישי של 2023 לראשון של 2024 - הציפייה היא שהפד יעלה אולי עוד פעם או פעמיים את הריבית וזהו. משקיעים מסתכלים קדימה, איפה הכלכלה תהיה בעוד 9-12 חודשים, ולפי זה הניצנים האלה מתחילים".