שיא של שנה: המהלך של בלקרוק שעומד מאחורי קפיצת הביטקוין

בסוף השבוע האחרון עקף הביטקוין את רף ה־31 אלף דולר למטבע אחד, רמה שבה לא היה מאז יוני 2022 • בשוק מייחסים את הקפיצה האחרונה למהלך של ענקית ההשקעות בלקרוק, שביקשה להנפיק תעודת סל שמבוססת על המטבע הדיגיטלי

הביטקוין כמעט הכפיל את ערכו מתחילת השנה / אילוסטרציה: Shutterstock
הביטקוין כמעט הכפיל את ערכו מתחילת השנה / אילוסטרציה: Shutterstock

הרשויות בארה"ב הידקו לאחרונה את הפיקוח על מטבעות הקריפטו והגישו תביעות נגד הבורסות הגדולות, אבל את משקיעי הביטקוין זה כנראה לא מטריד. גם לאחר שוול סטריט סיכמה שבוע של ירידות, הביטקוין בשלו: המטבע הדיגיטלי שבר בסוף השבוע שיא של שנה ונגע בשער של יותר מ־31 אלף דולר.

התובע הסדרתי של שוק ההון: "לבעלי שליטה יש תמריץ חזק להפר את החוק" | ראיון
הכלכלה מאחורי כוח המורדים שאיים על השלטון של פוטין 
הריקוד של כלכלת החוב לא יוכל להימשך לנצח. זה מה שיקרה ביום שאחריו 

הביטקוין אמנם רחוק משיאו - כ־69 אלף דולר אליו הגיע בנובמבר 2021, אך מתחילת השנה מדובר בקפיצה של כ־85%. השיא הזה מגיע כמעט בהפתעה, כשברקע תעשיית הקריפטו כולה נמצאת בטלטלה. בורסות המסחר הגדולות, בייננס וקוינבייס, נמצאות בחקירה של רשות ניירות ערך בארה"ב (SEC), וקיימת אי ודאות לגבי המשך המסחר במטבעות מסוימים במדינה. אז איך יכול להיות שדווקא עכשיו ולאור כל אלו הביטקוין החל לזנק?

על פי הערכות בשוק, הסיבה העיקרית לראלי האחרון נעוצה במהלך שביצעה חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם, בלקרוק, שמבקשת להקים קרן נאמנות ובאמצעותה להנפיק תעודת סל מבוססת ביטקוין. לאחר הגשת הבקשה לרשות ני"ע ביום שני שעבר, כמה חברות נוספות הגישו בקשות להנפקת תעודות דומות. המהלך כאמור הפתיע את השווקים לטובה וגרם לביטקוין לנסוק מאז ביותר מ־16%.

 

מהלך יוצא דופן ומסקרן של בלקרוק

ד"ר עו"ד צבי גבאי, לשעבר הממונה על האכיפה ברשות ני"ע המקומית, וראש מחלקת שוק הון ורגולציה פיננסית במשרד ברנע ג'פה לנדה, מסביר את הרציונל במהלך של בלקרוק: "הגוף למעשה עוד לא מגיש בקשה להנפקת תעודת סל -ETF, אלא מבקש להקים נאמנות אשר בורסת קוינבייס תהיה המשמורן (CUSTODIAN) שלה", הוא אומר.

"כך בלקרוק חוסכת ללקוחותיה את הצורך בפתיחת ארנקים דיגיטליים, כשהיא למעשה "מתלבשת" על מכשיר פיננסי שכבר קיים בשוק.

"בדרך זו הם מנסים לעקוף כמה אלמנטים שה־SEC הכריזה בעבר שהם בעייתיים".

לדברי גבאי, "בעולם כבר יש כיום תעודות סל על קריפטו, אך בארה"ב טרם אושרו בקשות לפתיחת קרנות בדומה לזו שבלקרוק רוצה להשיק".

הגשת הבקשה על בסיס המשמורת של קוינבייס, בורסת הקריפטו האמריקאית הגדולה ביותר, היא לכל הפחות מעניינת, מאחר שכאמור ה־SEC הגישה נגדה לאחרונה תביעה באשמת הרצת ני"ע ללא אישור. אולם לבלקרוק ולקוינבייס יש היסטוריה משותפת, כשהחברות מבצעות שיתוף פעולה בתחום ההשקעות המוסדיות.

"המהלך של בלקרוק יכול להשפיע בצורה ניכרת על הגישה הכללית לשוק הקריפטו", אומר אלי מיזרוח, מנכ"ל בית ההשקעות בקריפטו, סילבר קסטל. "זה מהלך שמחבר בין עולם הפיננסים המסורתי, בייצוג אחד הגופים המובילים בו, לעולם הקריפטו".

לצד הגשת הבקשה של בלקרוק, לדברי מיזרוח על השוק משפיעים עוד גורמים, ובין היתר התפתחויות שחלו ביחס לבורסות שיכולות לפעול בארה"ב.

בורסה חדשה בשם EDX Markets קיבלה את כל האישורים והרישיונות לפעול בארה"ב. פרט לכך, חלה גם התפתחות בגזרת התביעה מול בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, בייננס. "הפשרה שהושגה בסוגיית נכסי המשקיעים בארה"ב מהווה למעשה סיום של התביעה נגדם, לדעתי", אומר מיזרוח.

שילוב הגורמים הללו תורם לסנטימנט חיובי ולנסיקה בשוק המטבעות המבוזרים.

הרשויות בארה"ב מנסות לרדת מהעץ הגבוה

אם כך בבלקרוק ובבתי השקעות נוספים לא התרגשו מצעדי הרגולטורים בארה"ב נגד ענקיות הקריפטו, והחליטו לקדם מהלכים חדשים בתחום. אולי משום שהם מעריכים כי שיא המאבק מאחורינו.

גבאי מדגיש שעד כה ה־SEC נמנעה מלאשר הנפקות כמו זו של בלקרוק, מכיוון ש"אין פיקוח על הקריפטו, והיכולת לרמות, לזייף נתונים ואפילו לגנוב מטבעות יוצרת תחושת 'מערב פרוע'".

לדבריו, מה שהשתנה כעת הוא שברשות האמריקאית מנסים לרדת מהעץ הגבוה שעליו טיפסו עם מדיניות שביטאה מלחמת חורמה נגד בורסות הקריפטו השונות. אור ירוק מצד ה־SEC לבקשה של בלקרוק יכול להיטיב גם עם הרשות עצמה, ביצירת זירה שבה הבורסות יידרשו לפעול תחת תנאי הרשות.

באשר לסיכויים שהבקשה של בלקרוק לתעודת סל עוקבת ביטקוין תאושר, בשוק חלוקים ואין כל ודאות לכך. בצד הפסימי, ניתן להעריך שצעדים שנקטה והתבטאויות ניציות ביותר של ראשי ה־SEC מתקופה האחרונה, יהפכו את אישור הנפקת תעודת הסל לקשה עד בלתי אפשרי.