לא רק בלקרוק: הסיבות שהביאו לזינוק של הביטקוין

מה גרם לביטקוין לקפוץ ב-15% בחודש אחד ולשבור שיא של מעל שנה? • בעוד שרבים בשוק מאמינים שהתוכנית של בלקרוק להקמת קרן נאמנות ותעודת סל מבוססות ביטקוין היא ההסבר המרכזי לכך, ייתכן שהתשובה קצת אחרת

למה קפץ מטבע הביטקוין בסוף השבוע? / צילום: Shutterstock
למה קפץ מטבע הביטקוין בסוף השבוע? / צילום: Shutterstock

הביטקוין ביצע ראלי מרשים בחודש יוני. המטבע הגדול ביותר בשוק הקריפטו נסק מתחילת יוני ב-15%, וביום שישי האחרון הגיע לשיא של יותר משנה -31 אלף דולר למטבע.

גורמים בשוק סוברים כי הסיבה לקפיצה הגדולה בשווי המטבע מתחילת החודש היא הגשת הבקשה של בית ההשקעות בלקרוק להקמת קרן נאמנות ובאמצעותה להנפיק תעודת סל מבוססת ביטקוין, אך ייתכן שיש סיבות נוספות לקפיצה.

עלייה של מעל 60% מתחילת השנה: מה עומד מאחורי הקאמבק של הביטקוין?

למרות שהגשת הבקשה של ענקית ההשקעות תרמה ככל הנראה לקפיצה בשווי המטבע, ייתכן והתנועה החדה בביטקוין נגרמה מגורמים אחרים, ביניהם נפח המסחר המצומצם בשוק הקריפטו - המגביר את התנועות החדות במסחר במטבע.

לפי חברת המידע KAIKO, היקף המסחר בזירת הקריפטו קטן ב-20% מתחילת השנה, כאשר מטבע הביטקוין הוא זה שספג את הפגיעה החזקה ביותר מבין המטבעות הגדולים עם ירידה של כ-35% בנפח המסחר.

נפח המסחר היומי עומד בזמן האחרון על 24 מיליארד דולר, כך עולה מאתר CoinGecko, אשר עוסק בדאטה על שוק המטבעות המבוזרים. האתר מצביע על כך שבשיאו של השוק, ב-2021, נפח המסחר היומי הגיע ליותר מ-100 מיליארד דולר.

נזילות היא שם המשחק

היקף המסחר או 'עומק השוק' בשוק המסחר בביטקוין נמצא בשפל מתחילת השנה. המשמעות היא שכאשר שחקני קריפטו גדולים מבצעים מסחר בשוק בעל עומק נמוך, התנודתיות בעקבות מהלכים מזיזה את שווי המטבע בחדות למעלה או למטה. גם כאשר המסחר מבוצע בסכומים קטנים.
בנוסף לכך, עומק השוק מהווה אינדיקטור לנזילות של השוק. ככל שהשוק עמוק יותר, וכמות הקונים ומוכרים גדולה יותר, כך הוא נזיל יותר.

בין היתר, הנזילות הנמוכה של השוק נובעת מהגישה הניצית של הרגולטורים בארה"ב כלפי תעשיית הקריפטו. הדבר מגיע לידי ביטוי בצורה החזקה ביותר בתביעת הרשות לניירות ערך בארה"ב כלפי הבורסות למסחר במטבעות מבוזרים, בינאנס וקויין בייס.

עקב השילוב של גורמים אלו, של נזילות נמוכה ומסחר בעיקר ע"י שחקנים גדולים, הערך של המטבע יכול לנסוק.

השחקנים הגדולים לא חזרו לסחור בשוק

גורם נוסף שיכול להשפיע על המסחר בקריפטו הוא החוסר במסחר בנפח גבוה, כלומר העובדה כי הסוחרים המוסדיים לא חזרו לשוק. עם זאת, משקיעי הקריפטו מקווים שהעלייה במחירי המטבעות תגרום למשקיעים המוסדיים לחזור ולסחור במטבעות המבוזרים, מה שיחזק את העלייה בשווים, דבר שלא התרחש עד כה.

"ההבדל בין הראלי הנוכחי לעומת ראלי קודמים בשוק הוא שנפח המסחר נמצא בשפל רב שנתי. אנו רואים עלייה מתונה במיוחד אך עדיין נמצאים ברמות נמוכות ממה שראינו בתחילת השנה". אומרת קלרה מדליי (Clara Medalie) מנהלת בכירה בKAIKO.

גורם המתעסק בתחום הקריפטו מסביר ש"הביטקוין נסחר בצורה מניפולטיבית ע"י הסוחרים המקצועיים, רוב הזמן הם אינם סוחרים בשוק כלל, הם מחכים לחדשות מעודדות בשוק המקדימות לדעתם עלייה בשווי ורק אז נכנסים".

התקווה בשוק כעת היא שהגשת הבקשה של בלקרוק להפקת תעודת סל תגרום למסחר להתחזק ותחזיר את הגופים המסורתיים לסחור בשוק על מנת להגביר את הנזילות.