אישום: יזם נדל"ן ניסה להתחמק ממס על רווח של 23 מיליון שקל בטענה כי הוא תושב זר

בר רפאלי לא לבד: פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה כתב אישום נגד יזם הנדל"ן הישראלי רונן מרדכי גרין, בטענה כי ניסה להתחמק ממס בטענה כי הוא אינו תושב ישראל • גרין: מלוא החיוב במס הוסדר

עבירות מס / אילוסטרציה: Shutterstock
עבירות מס / אילוסטרציה: Shutterstock

יזם נדל"ן ישראלי ניסה להתחמק מתשלום מס על רווחים של 23 מיליון שקל באמצעות דיווח כוזב כי הוא תושב חוץ ובאמצעות כניסה ויציאה לישראל במרמה עם דרכונים בריטיים - כך נטען בכתב אישום שהגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה לבית המשפט השלום בתל אביב נגד רונן מרדכי גרין (45) מגני תקווה. לטענת הפרקליטות, גרין יצר מצג שווא לפיו הוא אינו תושב ישראל על-מנת להתחמק מתשלום מס בגובה מיליוני שקלים. 

מיומנו של חוקר מס: הסיפורים מאחורי הפרשות שהסעירו את המדינה 
ניסה לייבא אלכוהול בתחפושת של "מפיץ ריח" - וחויב במס של מיליונים 

גרין נעצר על-ידי רשות המסים בינואר 2019, בחשד להתחמקות מתשלום מס בהיקף של יותר מ-10 מיליון שקל תוך הצגת מצג-שווא לעניין תושבתו לצורכי מס, ושוחרר בתנאים מגבילים ותוך הפקדת ערבויות כספיות. 

החשד שעלה בעניינו של גרין הוא שבשנים 2012 ו-2014 הוא ביצע שתי עסקאות למכירת מקרקעין באילת בצורת סיחור אופציות על אותם נכסי מקרקעין, בשווי של עשרות מיליוני שקלים, וזאת תוך שהוא מציג בפני מס הכנסה מצג שווא שהוא תושב אנגליה לצורכי מס, ולכן הוא פטור ממס לאור אמנת המס בין אנגליה לבין ישראל.

על-פי כתב האישום שהגיש עו"ד ינון בראל, בין השנים 2018-2012 עסק גרין ביזמות נדל"ן וניהל מספר חברות בתחומי יזמות ובנייה. בשנת 2005 עזב גרין יחד עם משפחתו לאנגליה, ובנוסף לדרכון הישראלי, במסגרת התאזרחותו באנגליה, קיבל שני דרכונים בריטיים: דרכון בריטי שנשא את השם ג'אק גרין ודרכון נוסף שנשא את השם מרדכי גרין.

מהאישום עולה כי החל משנת 2011, עיקר עיסוקו ועסקיו של גרין היה בישראל, וכך בין היתר הוא רכש אופציות לרכישת קרקעות באילת באזור "בית האופרה" ו"חאן אילת", שנמכרו בשלב מאוחר יותר ברווח של כ-23 מיליון שקל.

נכנס לארץ עם דרכונים זרים

רשות המסים מנהלת בשנים האחרונות עשרות מאבקים עם ישראלים "יורדים", שהתגוררו בחו"ל תקופות מסוימות ולא דיווחו על הכנסותיהם שם, בטענה כי הם אינם תושבי ישראל. המקרה המפורסם ביותר של השנים האחרונות היה המקרה של הדוגמנית הישראלית-בינלאומית בר רפאלי, שהורשעה יחד עם אמה ציפי רפאלי בשורת עבירות מס, בהן העלמת הכנסותיה בחו"ל מרשות המסים. 

בהתאם לאמנת המס בין אנגליה לישראל, נישום שמרכז חייו באנגליה פטור מתשלום מס על רווחי הון שמקורם בישראל; ואילו אדם שמרכז חייו בישראל מחויב בתשלום מס בישראל, גם אם הוא אינו מתגורר בישראל.

תושב ישראל מחויב במס הכנסה על הכנסות שהפיק בכל העולם, ואילו תושב חוץ מחויב במס רק על הכנסות שהפיק בישראל. הגדרת התושבות בפקודת מס הכנסה נקבעת על-פי חזקות מספריות, שלפיהן אדם הנמצא למעלה מ-183 יום בשנה בישראל - הוא תושב ישראל. גם מי ששהה בישראל 30 ימים או יותר בשנת מס אחת, כאשר סך-כל תקופת שהייתו בישראל בשנת המס ובשנתיים שקדמו לה הוא 425 ימים או יותר - ייחשב תושב המדינה לצורכי מס.

בנוסף לחזקות המספריות, קיים מבחן "מרכז החיים", הבוחן את הזיקות של אותו אדם לישראל, ובכלל זה: בית קבע, בני משפחה שנותרו בארץ, זיקות עסקיות, מיקום הנכסים, שייכות למועדונים חברתיים מקצועיים, זיקות חברתיות וכלכליות ועוד .

על-פי כתב האישום, במהלך התקופה הרלוונטית לאישום ביקש גרין להסתיר מפקיד השומה את היקף שהייתו בישראל, שהוא עובדה מהותית לקביעת מרכז חייו. לתכלית זו, בין השנים 2012-2014 נכנס גרין לישראל ויצא ממנה ב-16 הזדמנויות שונות בניגוד לחוק באמצעות דרכונים הזרים, וזאת בניגוד לחוק, על-מנת שכניסתו לא תתועד במערכת משרד הפנים.

מהאישום עולה כי בתקופה הרלוונטית לאישום שהה גרין בישראל מאות ימים: בשנת 2012 - 246 ימים; בשנת 2013 - 316 ימים; ובשנת 2014 - 314 ימים. ואולם כתוצאה מהשימוש בדרכונים הזרים, במערכת משרד הפנים נרשמו רק חלק מימי השהייה בישראל: בשנת 2012 - 178 ימים; בשנת 2013 - 164 ימים; ובשנת 2014 - 81 ימים.

עוד נטען באישום כי בתקופה הרלוונטית הגיש גרין באמצעות רואה חשבון דוחות למס הכנסה, במסגרתם טען כי הוא אינו תושב ישראל, ולכן אינו חייב במס. בעקבות דרישת פקיד שומה, גרין אף מילא שאלון והגיש מסמכים שונים שנועדו לתמוך בטענה כי הוא אינו תושב ישראל לצורכי מס, וכי יש לפטור אותו ממס בגין עסקאות המקרקעין.

בין היתר, גרין נמנע מהצגת נתוני השהייה המלאים שלו בישראל, נמנע מלמסור פרטים על שימושו בדרכונים הזרים לכניסה ויציאה מישראל, ונמנע במתכוון מלהציג העתק של הדרכונים הזרים שנדרש להציגם, על אף שהיו בידו.

כמו כן, בדיון שנערך בעניינו הציג גרין, באמצעות רואה החשבון שלו, פלט משרד הפנים שהופק לבקשתו, זאת על אף שידע כי זה אינו נותן את התמונה המלאה, וכי מספר הימים ששהה בישראל גבוה משמעותית.

לגרין מיוחסות עבירות של שימוש במרמה, ערמה ותחבולה במטרה להתחמק מתשלום מס; מתן תשובה כוזבת על שאלה או דרישת ידיעות על-פי הפקודה; מסירה בדוח על-פי הפקודה אמרה או תרשומת כוזבות. 

גרין: מלוא החיוב במס הוסדר

גרין מסר בתגובה: "אם אנשי הפרקליטות היו רק שואלים את אנשי רשות המסים, הם היו מגלים כי על העסקאות המדוברות שבגינן מבקשת הפרקליטות להגיש כתב אישום כבר נחתם הסכם מול רשות המסים לשביעות-רצון כולם, ומלוא החיוב במס הוסדר. לרשות המסים אין כל טענה, ואף ניתנה המלצה על-ידם לסגירת התיק.

"איני מבין איך נושא התושבות רלוונטי לעסקת במקרקעין מלפני כ-10 שנים, אשר לפי חוק מחויבת במס בארץ, שכן אין רלוונטיות לתושבות בעסקאות נדל"ן בארץ.

"ככל שיהיה צורך בהבהרות כלשהם מול הפרקליטות, נעשה זאת ונדאג לסגירת התיק".

*** חזקת החפות: רונן מרדכי גרין לא הורשע בעבירות המיוחסות לו, ועומדת לו חזקת החפות.