חברת האנרגיה דוראד תקבל חצי מיליארד שקל בפסק בוררות חריג

הבורר חייב את החברות זורלו ואדלקום לשלם 100 מיליון דולר בתוספת ריבית משנת 2013, והן גם חויבו בהוצאות משפט בסך 20 מיליון שקל • בפסק הבוררות נקבע כי החברות אדלקום וזורלו קשרו קשר עם הקבלן שהקים את תחנת הכוח לניפוח סכום חוזה ההקמה של התחנה, ושלשלו את ההפרש של 140 מיליון דולר לכיסם • קבוצת אדלקום בתגובה: "שוקלים ערעור. אדלקום איתנה פיננסית"

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן
תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

פסק בוררות דרמטי בסכסוך סביב תחנת הכוח דוראד: הבורר, השופט בדימוס יצחק ענבר, חייב את החברות זורלו ואדלקום ואת איש העסקים אורי אדלסבורג לשלם סכום עתק של 100 מיליון דולר בתוספת ריבית משנת 2013 (המסתכמים בסך של כחצי מיליארד שקל). בנוסף חויבו זורלו ואדלקום בהוצאות משפט בסכום 20 מיליון שקל.

לאחר 7 שנים ו-50 מיליון שקל: כך נגמר סכסוך בין מיליארדר לחתנו לשעבר
●  העליון קובע שוב: עבריינים לא יוכלו לנכות מס על כספים שהושגו בעבירה וחולטו בהליך פלילי 

הסכסוך סביב תחנת הכוח הפרטית דוראד החל בתביעה שהגישו ב-2016 דורי אנרגיה וקצא"א למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב, ושעברה לבוררות. יו"רית קבוצת החברות קצא"א ויו"רית דוראד היא מיכל עבאדי-בויאנג'ו.

בתביעה נחשף סכסוך בין בעלי המניות בחברת דוראד, מפעילת תחנת הכוח הפרטית באשקלון, בה מחזיקות קצא"א (37.5%), זורלו הטורקית (25%), דורי אנרגיה (% 18.75) ואדלקום אדלטק של אורי אדלסבורג (18.75%).

לפי פסק הבורר ענבר, מהמשכן לבוררות ופתרון סכסוכים, החברות אדלקום וזורלו קשרו קשר עם הקבלן שהקים את תחנת הכוח - מאחורי גבם של יתר בעל המניות בדוראד - לניפוח סכום חוזה ההקמה של התחנה. זאת, לפי הנטען, תוך כשאדלקום וזורלו הטורקית מקבלות את ההפרש "בדלת האחורית" ומשלשלות לכיסן בהסתר סכום עתק של כ-140 מיליון דולר, על חשבונה של דוראד, באמצעות נאמנות הרשומה באיי הבתולה.

מיכל עבאדי־בויאנג'ו / צילום: חיים צח-לע''מ
 מיכל עבאדי־בויאנג'ו / צילום: חיים צח-לע''מ

קצא"א יוצגה על-ידי עורכי הדין גיל אוריון, עודד רביבו, מיכל תמר ודור פינטו ממשרד פישר יחד עם צבי ניקסון ומאיר הלר ממשרד א' לנדוי. חברת דורי אנרגיה יוצגה על-ידי עורכי הדין דוד לשם ושי סיידוף ממשרד ניר כהן, לשם בן-ארצי. אלומיי וקבוצת לוזון יוצגו על-ידי עורכי הדין רם כספי וחגי הלוי ממשרד בעז בן-צור, ואלי כהן, דניאל לסרי ויעד גורדון ממשרד גורניצקי. את אדלקום וזורלו ייצגו עורכי הדין איל רוזובסקי ממיתר, רון ברקמן ממשרד ברקמן ואורן טננבאום מפירון.

אדלקום: "החלטת ביניים בלבד" 

מטעם אדלקום נמסר כבתגובה: "אדלקום קיבלה את החלטת הבורר, תלמד אותה ותשקול את צעדיה. כבר עתה ניכר כי ההחלטה כוללת מספר קביעות אשר מחייבות בחינה חוזרת. יודגש כי על-פי הסכם הבוררות, ככל שיוגש ערעור - ומעיון ראשוני בהחלטה הסיכויים לכך גבוהים - מעמדו של פסק הבורר שניתן היום הוא כשל החלטת ביניים בלבד.

"רק ההחלטה בערעור, אשר יידון בפני כבוד השופט בדימוס אשר גרוניס, תיחשב לפסק בורר סופי. יובהר ויודגש כי קבוצת אדלקום איתנה פיננסית וערוכה לכל תרחיש, אם וככל שיימצא בערעור כי היא אכן חבה בתשלום".