תיקי נתניהו | פרשנות

הישגי התביעה, ההצלחה של ההגנה ושאלת הוויזה: 3 הערות על עדות מילצ'ן

נסיבות מערכת היחסים בין ראש הממשלה למיליארדר ארנון מילצ'ן מלמדות כי לא מדובר בהחלפת מתנות סטנדרטית בין חברים • מילצ'ן סיפק לפרקליטות את הסחורה, לא ברצון רב, ועכשיו ההגנה מכרסמת בהצלחות • אלה הסוגיות המרכזיות בהן ביהמ"ש יצטרך להכריע

ארנון מילצ'ן מחוץ לבית המלון בבריטניה בו סיפק את עדותו / צילום: Reuters, CARLOS JASSO
ארנון מילצ'ן מחוץ לבית המלון בבריטניה בו סיפק את עדותו / צילום: Reuters, CARLOS JASSO

המיליארדר ארנון מילצ'ן הוא אולי העד המסקרן ביותר מאז תחילת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני כשלוש שנים. מילצ'ן חבר של נתניהו מעל 20 שנה והיה מהיחידים שקיבלו גישה חופשית אליו בכל שעה ביום. בניגוד לעדי תביעה אחרים, שהפכו לעדי מדינה, מילצ'ן מגיע כעד מן השורה.

השבוע זה התחיל - באולם במלון בברייטון שבבריטניה, כששרה נתניהו ניצבת מולו. מילצ'ן סיפק את הסחורה, לא ברצון רב, וכעת ההגנה מכרסמת בהצלחות. אלה הסוגיות המרכזיות שבית המשפט יצטרך להכריע בהן בעדות מילצ'ן.

יום העדות הראשון: "ההנחיה הייתה: כל מה שראש הממשלה ורעייתו רוצים - תעשו"
יום העדות השני: "פניתי לנתניהו שיעזור לי בהארכת הוויזה"
יום העדות השלישי: "נתניהו רק רצה שמוזס ייעלם לו מהחיים"
יום העדות הרביעי: "נתניהו לא עזר לי עם הוויזה לארה"ב"
יום העדות החמישי: "קיבלתי את הארכת הוויזה בלי קשר לנתניהו"

1 החברות ה"אמיצה" תסייע או תזיק להגנה?

לאורך עדותו של מילצ'ן התאמצה ההגנה להוכיח את עומק הקרבה בינו לבין ראש הממשלה, זאת על-מנת להוכיח כי המתנות ניתנו מתוקף החברות ולא בציפייה לקבל תמורה. "ראיתי אותו בתור חבר קרוב", אמר מילצ'ן ואישר את דברי נתניהו בחקירת המשטרה: "אני מכיר אותו 20 שנה. היינו מבלים יחד, חברות חזקה, אמיצה. חוגגים ימי הולדת יחד".

מילצ'ן גם סיפר על מכתב שכתב לו נתניהו כאשר נבחר לראש הממשלה בשנת 2009, בו הודה לו על שעמד לצידו בזמנים קשים, וכינה את מילצ'ן "My dear brother". "כיצד יכול אדם להביע הכרת-תודה לידידות חסרת גבולות? עבורי, עבור משפחתי ועבור המדינה?". לבסוף כתב נתניהו: "לכל זמן שהותי בתפקיד זה ולשארית חיי, לעולם לא אשכח את שעשית למעני, חברך לתמיד, בנימין נתניהו". 

הדגשת הקרבה בין המיליארדר לראש הממשלה נועדה להוכיח כי המתנות ניתנו מתוקף החברות ולא בציפייה לקבל תמורה. אלא שהחברות הקרובה לא תסייע לנתניהו - אם השניים חברים קרובים, הוא מנוע מלעסוק בענייניו. ככל שהוא חבר קרוב יותר של נתניהו - ובמיוחד כאשר נתניהו מקבל מתנות בהיקפים נרחבים - כך מתחזק ניגוד העניינים בו מצוי נתניהו כשהוא עוסק בעניינים הנוגעים לחברו.

כראש ממשלה חלים על נתניהו כללי ועדת אשר (1977), המחייבים אותו לדווח על יחסי קרבה שעלולים להביא לניגוד עניינים. בכתב האישום נטען כי נוכח "מערכת היחסים מרובת הזיקות" שקיים ראש הממשלה עם מילצ'ן, היה עליו לדווח למבקר המדינה, אך הוא לא עשה זאת.

הנסיבות מלמדות כי לא מדובר בקניית מתנות סטנדרטית בין חברים, גם אם מדובר במיליארדר: המתנות ניתנו ביוזמתו של מילצ'ן, אך לפי עדותו נקנו בהמשך על-פי בקשות של בני הזוג. "נתתי להדס קליין (העוזרת) 'קארט בלאנש' לביבי, וזה הפך לשגרה. לפעמים זו הייתה יוזמה שלי כשהייתי בא לבקר". מילצ'ן הודה כי חלק מהסיגרים והשמפניות ניתנו באמצעות הנהג שלו.

מילצ'ן אישר כי הוא לא נתן מארזים של שמפניות וסיגרים לאף חבר אחר. מאפיין נוסף היה שבני הזוג ומילצ'ן דיברו בקודים: שמפניות כונו "ורודים", סיגרים היו "עלים", וחולצות "גמדים".

מילצ'ן נשאל למה לא סירב לבקשות בני הזוג. "לא רציתי לומר 'לא' מאותה סיבה שאמרתי 'כן'". ראש ההרכב, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, הקשתה: "מה הסיבה שאמרת כן?", ומילצ'ן השיב: "אמרתי כן כי היינו חברים. שמחתי לתת להם מתנות".

האם המתנות היו הדדיות? מילצ'ן השיב בשלילה. הוא ציין כי אשתו אמנדה נתנה לשרה, אבל הוא לא יודע מה, ושאולי הוא קיבל מחזיק מפתחות בעבר מבני הזוג.

2 מה היקף המתנות, ואיך מילצ'ן נכנס לתמונה?

אחת הטענות המרכזיות של ההגנה היא בעניין היקף השמפניות והסיגרים שרכשו המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר עבור נתניהו ורעייתו. התביעה מייחסת מתנות בסכום של 690 אלף שקל, בהסתמך על קבלות מעובדיו של מילצ'ן ועל בסיס הערכה של הדס קליין. עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, הצליח להוכיח בחקירה הנגדית של קליין כי עדותה מוגבלת בכל הנוגע להיקף המדויק של השמפניות שהועברו לבני הזוג. זאת, מכיוון שבזמן אמת לא בוצע רישום על החלק שעבר מתוך השמפניות שנקנו ב-184 אלף שקל.

ואיך מילצ'ן תורם לעניין? החקירה הנגדית עוד לא החלה בנקודה זו, אך עדותו של מילצ'ן מוגבלת, מאחר שהוא נתן יד חופשית לעובדיו, "קארט בלאנש" במילותיו, לקנות לבני הזוג מה שיבקשו. "זה לא היה בראש מעייניי לשמוע דיווחים. ההנחיה הייתה - כל מה שראש הממשלה ורעייתו רוצים, תעשו. הם קיבלו אישור גורף".

מילצ'ן העיד כי המסה העיקרית של הסיגרים שרכש היו לנתניהו, וכי הוא עצמו לא מעשן אותם. קליין אמרה דברים זהים. מילצ'ן צפוי להיחקר על השימוש שנעשה על-ידי בני ביתו ואורחיו בבית ינאי בשמפניות ובסיגרים, בניסיון להפחית את הכמויות. בינתיים, כאשר נשאל מילצ'ן בנגדית אם ראש המוסד מאיר דגן, שהיה חברו, עישן מהסיגרים - מילצ'ן השיב כי הוא לא מכיר שדגן עישן.

3 האומנם אינטרס לאומי? וסאגת הוויזה

מילצ'ן תיאר את מתן המתנות במסגרת החברות וכדי לשמח את ראש הממשלה, על-מנת לאפשר לו לקדם יחד איתו פרויקטים לטובת המדינה. בחקירה הנגדית מילצ'ן אישר לעו"ד חדד כי הוא לא ציפה לתמורה בעקבות המתנות. "אתה נטול אינטרסים בישראל חוץ מחברות ורצון לעזור למדינה", אמר עו"ד חדד, ומילצ'ן אישר.

יחד עם זאת, מילצ'ן לא מכחיש שפנה לנתניהו שיתערב בענייניו: הוא ביקש מחברו הטוב לסייע לו בסיפור הארכת הוויזה לארה"ב שפגעה בעסקיו שם. הוא ביקש מנתניהו לסייע בהארכת תקנות המס לתושבים חוזרים, שם נתניהו התערב כשפנה לשר האוצר דאז יאיר לפיד, אך לא הצליח לסייע. להארכת התקנות הייתה משמעות רבה עבור מילצ'ן, שעזב את ישראל לאחר שאלה לא הוארכו ועבר להתגורר בבריטניה.

כתב האישום מייחס לנתניהו פעילות בשלושה ניגודי עניינים: הארכת הוויזה של מילצ'; הארכת תקנות המס לתושבים חוזרים; ועיסוק בעסקת רשת-קשת בה החזיק מילצ'ן מניות. טענת ההגנה היא שנתניהו לא פעל לקידום האינטרסים של מילצ'ן, ושאם הוא התערב, היה זה כי חשב שמדובר בהגנה על אינטרסים לאומיים.

בסיפור הוויזה, ההגנה קיבלה חיזוק משמעותי בחקירה הנגדית, כאשר מילצ'ן חזר כמה פעמים על כך שנתניהו לא עזר לו לקבל את הארכת הוויזה ולא יכול היה לעזור, למרות שביקש ממנו. הפרקליטות תנסה לשקם את העדות בחקירה החוזרת בעניין זה, לצד עדויות של עדים נוספים, כולל של נתניהו עצמו.

אחת הנקודות בה התמקדה ההגנה הייתה האם מילצ'ן פנה לשגריר ארה"ב בישראל דאז דן שפירו, בעזרת נתניהו - או שמא לפני שפנה אליו. מילצ'ן חזר על כך שדיבר "עם כל העולם ואשתו" על בעיית הוויזה, ולא הכחיש שדיבר עם נתניהו. הוא אישר לעו"ד חדד כי נתניהו אומנם הפנה אותו לשפירו, אך הוא שוחח עמו כבר נוכח היכרותם.

ארי הרו, שהיה ראש הסגל של נתניהו, העיד במשפט כי מילצ'ן הגיע באחת הפעמים עם סיגרים ושמפניות לבלפור, ושאל באותו מפגש את נתניהו על הטיפול בוויזה. מילצ'ן השיב כי הוא לא זוכר את האירוע. כאשר התבקש לאשר כי אין קשר בין המתנות לבין הוויזה, אמר: "זה ברור, אין קשר. למה שמישהו יטען את זה?".

על הבקשה לעזרה מנתניהו בעניין הפטור ממס, שינה מילצ'ן את גרסתו. רגע אחד אמר: "יכול להיות שהזכרתי לו את זה, שאלתי אותו איך פותרים את זה"; לאחר מכן אישר שלא אמר לנתניהו מילה על כך; ובהמשך אמר כי זו הייתה הערת צד. לפיד העיד במשפט כי נתניהו פנה אליו פעמיים בעניין התקנות שכונו "חוק מילצ'ן".

למילצ'ן היה קשה מאוד לספר על קו אספקת המתנות. מתחילת החקירה הראשית התובעת, עו"ד ליאת בן ארי, נאלצה להקריא לו את הודעות המשטרה ולאשר איתו פרט אחרי פרט, כששרה נתניהו ניצבת מולו ומסתכלת עליו. בהמשך התחבק עם שרה ושוחח עמה. כעת הוא מתמסר להגנה בשמחה.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.