מילצ'ן: הכינויים למתנות היו חלק משובבות, לא כדי להסתיר

המיליארדר ארנון מילצ'ן, אחד מעדי התביעה המרכזיים בתיק 1000, המשיך להעיד היום במשפטו של רה"מ בנימין נתניהו זה היום השישי • היום נמשכה חקירתו הנגדית ע"י סנגורי רה"מ • מילצ'ן: ביקשתי מנתניהו אישור מהיועמ"ש לתת מתנות, והוא אמר שקיבל • בנוסף אישר מילצ'ן כי נתניהו לא בא אליו בטענות כשהוא לא הביא מתנות

ארנון מילצ'ן מעיד במשפט נתניהו / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
ארנון מילצ'ן מעיד במשפט נתניהו / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

עדותו של המפיק ההוליוודי והמיליארדר ארנון מילצ'ן נמשכה היום (א') במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. זהו היום השישי לעדותו של מילצ'ן הנמסרת בברייטון שבבריטניה, בנוכחות שרה נתניהו, ומשודרת לאולם בית המשפט בירושלים, בו נמצאים השופטים. גם נתניהו הגיע לבית המשפט בירושלים כדי לשמוע את עדותו של מילצ'ן, לאחר שנכח בכל אחד מימי העדות עד כה בחלק מהשעות.

מילצ'ן הוא אחד העדים המרכזיים בתיק 1000 (תיק המתנות), במסגרתו מואשם נתניהו בעבירה של מרמה והפרת אמונים. לפי כתב האישום, נתניהו קיבל מתנות בשווי מאות אלפי שקל ממי שהיה חברו, ובמקביל עסק בשלושה מקרים בענייניו האישיים והעסקיים.

היום נמשכה חקירתו הנגדית של מילצ'ן בברייטון בידי עורכי הדין עמית חדד, נועה מילשטיין וישראל וולנרמן, סנגוריו של ראש הממשלה. 

הדיון הסתיים בשעה 16:00.  

יום העדות הראשון: "ההנחיה הייתה: כל מה שראש הממשלה ורעייתו רוצים - תעשו"
יום העדות השני: "פניתי לנתניהו שיעזור לי בהארכת הוויזה"
יום העדות השלישי: "נתניהו רק רצה שמוזס ייעלם לו מהחיים"
יום העדות הרביעי: "נתניהו לא עזר לי עם הוויזה לארה"ב"
יום העדות החמישי: "קיבלתי את הארכת הוויזה בלי קשר לנתניהו"

15:50 | מילצ'ן: הכינויים למתנות לא היו כדי להסתיר

עו"ד חדד שאל על יחסי החברות בין מילצ'ן ונתניהו, על הפערים שלו בין החקירה הראשונה לשנייה, ועל כך שהוא אמר שהוא ונתניהו לא חברים.

מילצ'ן השיב: "זה משפט מוזר, אני לא יודע למה אמרתי את זה, עד היום אני רואה בו חבר", והוסיף: "אני לא יודע בגלל מה אמרתי איך, נלחצתי מאוד".  מילצ'ן גם אישר כי לא חש תחושת גועל כפי שנכתב בהודעת המשטרה.

עו"ד חדד: "היו לכם הרבה כינויים, גם לאנשים, גם לדברים. יש כינויים מצחיקים - אני לא רוצה להעליב לאף אחד - למקומות, לאנשים, לחפצים, ואלה לא שמות קוד".

מילצ'ן: "נכון, שובבות".

על ה"תעלול" שמילצ'ן עשה עם הדס קליין לשרה נתניהו, כאשר שלחו לה שמפניה מסוג אחר, אמר עו"ד חדד: "זה גם חלק מהשובבות בין חברים".

מילצ'ן אישר.

חדד: "הכינוי 'ורודים' זה לא כדי להסתיר ממישהו".

מילצ'ן: "כי לא היה מה להסתיר".

עו"ד חדד: "הכול חלק מהשובבות המיוחדת ביניכם".

מילצ'ן: "נכון". 

14:50 | מילצ'ן על התכשיט לשרה: "לא סופרים בין חברים"

מילצ'ן נשאל על מתנות ששרה נתניהו נתנה למשפחתו. הוא אישר כי הייתה "הדדיות של מתנות" בין משפחתו לבין משפחת נתניהו.

עו"ד חדד: "הגברת נתניהו הייתה מעניקה הרבה תשומת-לב לרעייתך. הייתה מקפידה להביא מתנות לילדים, נכון?"

מילצ'ן: "נכון".

מילצ'ן אישר כי שרה נתניהו הביאה צעצועים של חתלתולים, וכי המתנות הן ביטוי לאהבה, והוסיף: "זה כמו פרחים".

עו"ד חדד: "אתה זוכר זה את הדאגה ואת האכפתיות של גברת נתניהו".

מילצ'ן: "נכון".

על השרשרת שנרכשה לשרה, אמר עו"ד חדד: "מתנה כזו, גם אם היא עולה כמה אלפי שקלים, זה עניין של אכפתיות. גם אם היא עולה שקל אחד. אתה לא יודע כמה היא עלתה, וזה לא משנה לך".

מילצ'ן: "אין לי מושג. לא סופרים בין חברים".

עו"ד חדד הוסיף: "אתם לא באותו מעמד כלכלי. אין צורך להשוות".

מילצ'ן: "נכון".

בעדותו הראשית אמר מילצ'ן כי לא קיבל מתנות מנתניהו, וכי "גברת נתניהו נתנה מתנות לאמנדה (אשתו), אבל אני לא מודע למי ומה ואיך".

13:55 | הפגנה בברייטון: "קפלן זה כאן" 

בשעה זו מתקיימת הפגנה בפתח המלון בו ניתנת עדותו של מילצ'ן בברייטון שבבריטניה. כ-8 מפגינים אוחזים בשלטים "קפלן זה כאן", "עין ללונדון צופיה" ושלטים נוספים.  

הפגנה בפתח המלון בו ניתנת עדותו של ארנון מילצ'ן בברייטון בבריטניה / צילום: תמונה פרטית
 הפגנה בפתח המלון בו ניתנת עדותו של ארנון מילצ'ן בברייטון בבריטניה / צילום: תמונה פרטית

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע כעת לאולם בית המשפט המחוזי בירושלים כדי לשמוע את עדותו של מילצ'ן. נתניהו נכנס כשהוא מלווה בראש הסגל שלו, צחי ברוורמן. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים לשמיעת עדותו של ארנון מילצ'ן / צילום: אורן בן חקון
 ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים לשמיעת עדותו של ארנון מילצ'ן / צילום: אורן בן חקון

13:20 | מילצ'ן: ביקשתי מנתניהו אישור מהיועץ המשפטי לתת מתנות, ואמר שקיבל

מילצ'ן נשאל על המתנות שרכש לבני הזוג נתניהו, ואישר את דבריו של עו"ד חדד שהוא העניק את המתנות בשמחה, שהדבר לא הטריד אותו או הכביד עליו והיה זניח כלכלית, ושהוא לא התעניין כמה עלה בקבוק שמפניה או כמה עלו סיגרים.

עו"ד חדד: "לאדם עם הון כמו שלך, ההבדל בין 2,500 שקל לדולר - אין הבדל".

מילצ'ן אישר: "בהקשר למתנות - בהחלט".

בנוסף אישר מילצ'ן כי נתניהו לא בא אליו בטענות כשהוא לא הביא מתנות.

עו"ד חדד: "השיח היה של אהבה וקרבה. זה לא היה השיח, נכון?"

מילצ'ן: "נכון". 

עו"ד חדד: "אתה שאלת אם מותר לתת מתנות גם כאשר נתניהו חזר לחיים הציבוריים, ואז מצאת את עצמך בחקירה. זה הכעיס אותך?"

מילצ'ן אישר: "ביקשתי חוות-דעת של יועץ המשפטי, ונתניהו אמר לי שקיבל".

עו"ד חדד ביקש להציג בפני מילצ'ן את הטענה כי במשך שנים הציגו לו תמונה מעוותת, וכי למעשה היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, עו"ד יהודה וינשטיין, אמר כי זה לא תפקידו להשיב בנושאים האלה, וכי בפועל מי שייעץ לנתניהו היה עו"ד יעקב וינרוט המנוח.

עו"ד חדד הקריא מחקירתו של מילצ'ן במשטרה: "האיש הזה (נתניהו- נ.ש.) הרס לי את החיים. לדעת שאתה חבר, ופתאום אתה רואה שהוא משקר לך, שבדק עם הייעוץ המשפטי לתת חוות-דעת מבית, פתאום אני פוחד פחד מוות".

עו"ד חדד: "אתה מבטא את התחושה שיש לך חבר קרוב, כמו משפחה. למרות ששאלת אם מותר, אתה מוצא את עצמך חשוד בעבירה - וכעסת מאוד".

מילצ'ן: "כעסתי, בטח".

13:00 | מילצ'ן: לא פניתי לנתניהו בעניין ערוץ 10

עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, המוביל את החקירה הנגדית, מתמקד היום בעניין החזקתו של ערוץ 10. עו"ד חדד טען כי נתניהו פעל לסגירת ערוץ 10, למרות שמילצ'ן החזיק מניות בערוץ.

עו"ד חדד: "ערוץ 10 ביקש הקלות כל הזמן, ומי שניסה למנוע את ההקלות האלה בניגוד לאינטרס שלך זה נתניהו".

מילצ'ן אישר כי לא פנה בנושא לנתניהו. בנוסף הוא אישר כי הפך להיות בעל חוב פסיבי בשלב מסוים, לאחר שרכש מניות של ערוץ 10 והשקיע 50 מיליון דולר.

עו"ד חדד: "נתניהו לא ביקש ממך להתערב בערוץ?"

מילצ'ן: "הוא ידע שאני לא מסוגל. הוא לא ביקש".

עו"ד חדד שאל על שיחות שקיים מילצ'ן עם ניר חפץ, והשיב כי מדובר בשיחות שהתקיימו בנוגע ל"מלחמה בין שלדון (אדלסון - מו"ל "ישראל היום" לשעבר) לנוני (מוזס - מו"ל "ידיעות אחרונות").

עו"ד חדד: "כל הרעיונות היו סביב הניסיון ליישב את ההדורים בין 'ישראל היום' ל'ידיעות אחרונות'?"

מילצ'ן אישר.

כתב האישום מתייחס להתערבות נתניהו בערוץ 10, למרות שאינו מואשם על פעולה זו מאחר ועל פי הנטען היא התרחשה בשנת 2009, והתיישנה. בכתב האישום נטען כי נתניהו לא נמנע מלעסוק בעניינים הנוגעים לערוץ 10, למרות שידע כי מילצ'ן מחזיק במניותיו. בכתב האישום צוין כי "בשנת 2009 שוחח מילצ'ן עם הנאשם נתניהו, בהיותו ראש ממשלה, בנוגע לאפשרות קידום חוק שיגביל את גובה העמלות שגובים משרדי הפרסום מאמצעי התקשורת. בכוחו של חוק כאמור היה להיטיב כלכלית באורח ניכר עם ערוץ 10. בשיחה התחייב נתניהו בפני מילצ'ן שיפעל לעשות כן".

 *** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.