גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לשכת הפרסום הממשלתית רושמת שנת שיא, אבל לא כולם נהנים מההשקעה

לפי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנת 2022 השקיעה לפ"מ - האמונה על פרסום קמפיינים ומודעות למשרדי הממשלה ולגופים ציבוריים - 245 מיליון שקל ● מפילוח הנתונים עולה כי החברה הערבית והחרדית קיבלו פחות מחלקן היחסי באוכלוסייה

פרסומת של לפ"מ לחופשה בירושלים למגזר הכללי / צילום: לפ''מ - צילום מסך מתוך יוטיוב
פרסומת של לפ"מ לחופשה בירושלים למגזר הכללי / צילום: לפ''מ - צילום מסך מתוך יוטיוב

בשנת 2022 השקיעה לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) 245 מיליון שקל בחומרים פרסומיים במדיות השונות, הסכום הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות - כך עולה מתוך נתונים שסופקו על־ידה למרכז המחקר והמידע של הכנסת. נציין כי לפ"מ אינה מפרסמת באופן יזום את חלוקת התקציבים ואת פעולותיה, ומעת לעת מרכז המחקר והמידע של הכנסת מבצע בדיקות על־פי בקשת חברי כנסת.

המייסדים נטשו ועובדים פוטרו: מה עובר על ווייז עשור אחרי האקזיט הענק?
"נעלמה כאילו בלעה אותה האדמה": ההסתבכות הקודמת של מייסדת ג'ונקו
הישראלית שגייסה 82 מיליון דולר והחברה שרוצה לדייק MRI פי 100 אלף

לפ"מ מספקת שירותי פרסום והפקה למשרדי הממשלה, לחברות ממשלתיות ולגופים ציבוריים. היא מפתחת את אסטרטגיית הפרסום, מחקר, גרפיקה, דפוס ורכש מדיה עבור אותם גופים במגוון אמצעי מדיה - טלוויזיה, רדיו, מודעות, דיגיטל ועוד.

ללשכה אין תקציב עצמאי, אלא כזה שמגיע מתקציב המשרדים המקבלים את השירות. בנוסף, לפ"מ מספקת שירותי פרסום של מודעות עבור משרדי הממשלה מתוקף חוק (הדבר בולט במיוחד בעיתונות המודפסת).

כך, למשל, לאורך השנה החולפת עלו פרסומים שקראו לאנשים להצביע בבחירות, לחתום על תרומת איברים, לתת לאזרחים ותיקים לחצות את הכביש בסבלנות, לעשות חיסכון לילדים באמצעות הביטוח הלאומי ולצאת לחופשה בירושלים.

לפי הנתונים, בחמש השנים האחרונות פרסמה לפ"מ הכי הרבה בטלוויזיה (ב־2022 עמד הסכום על 96 מיליון שקל, 39% מכלל ההוצאות). במקום השני נמצא הדיגיטל, שרשם קפיצה משמעותית מ־65 מיליון שקל ב־2021 ל־83 מיליון שקל ב־2022 (34% מסך ההוצאות).

במקום השלישי רדיו עם כ־29 מיליון שקל (12%), במקום הרביעי עיתונות מודפסת עם 26 מיליון שקל (11%), ובמקום החמישי שלטי החוצות עם כ־11 מיליון שקל (4%). ההשקעה בקולנוע החלה בשנתיים האחרונות, אולם מדובר בסכומים זניחים.

 

מתרכזים בדיגיטל

כאמור, הפעילות של לפ"מ אינה שקופה לציבור באופן אוטומטי, ולכן לא תמיד המהלכים שלה ברורים. טענה נוספת שנגזרת מכך היא שהלשכה משקיעה סכומים שאינם תואמים את חלקם באוכלוסייה של מגזרים שונים, כמו החברה הערבית והחברה החרדית.

המסמך הנוכחי גובש במרכז המחקר והמידע של הכנסת על־פי בקשתו של ח"כ יונתן מישרקי מש"ס, שביקש לשים דגש על פרסומים עבור החברה החרדית.

ב־2022 עמדו ההוצאות של פרסומי לפ"מ לחברה הערבית על 15 מיליון שקל (6% מתקציב הפרסום הכללי, ו־45% מסך התקציב למגזרים ושפות), ולחברה החרדית על 9.5 מיליון שקל (4% מכלל הפרסום, ו־28% מסך מגזרים ושפות).

פרסומת לתרומת איברים לחברה הערבית / צילום: לפ''מ - צילום מסך מתוך יוטיוב

לשם השוואה, על־פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שיעורה היחסי של החברה הערבית עומד על 21.1% מכלל האוכלוסייה בישראל, ושיעור החברה החרדית הוא כ־13%. כלומר, שתי החברות מהוות ביחד 34% מהאוכלוסייה, אך רק 10% מתקציב הפרסום הכללי מופנים אליהם.

לפי הדוח, חלוקת התקציבים מבוססת על שיקולים מקצועיים כמו מטרות הפרסומים, קהל היעד, אופי המסר המתבקש והתקציב. כך, למשל, בשל אורח החיים בחברה החרדית, הזדמנויות החשיפה למדיה מוגבלות יותר, וכך גם פלטפורמות הפרסום. במילים אחרות, מספר ספקי המדיה קטן יותר, וגם מגוון המספקים מצומצם.

פרסומת להצבעה בבחירות לחברה החרדית / צילום: לפ''מ - צילום מסך מתוך יוטיוב

במבט כולל, חל שיפור בתקצוב החברה החרדית - מ־6.2 מיליון שקל ב־2018 ל־9.5 מיליון שקל ב־2022 - עלייה של יותר מ־50%. מתוך זה, אתר "כיכר השבת" קיבל כ־1.3 מיליון שקל, אתר "בחדרי חרדים" עם כמעט מיליון שקל, תחנת הרדיו "קול ברמה" עם 950 אלף שקל, העיתון "יתד נאמן" עם כ־880 אלף שקל ותחנת הרדיו "קול חי" עם כ־815 אלף שקל.

ומה קורה בחברה הערבית? מ־2020 ועד 2022 הושקעו בכל שנה 15 מיליון שקל. לפ"מ לא פרסמה פילוח לפי כלי תקשורת, אולם בבחינה ענפית, ההשקעה הגדולה ביותר היא בדיגיטל, לאחר מכן ברדיו, ובמקום השלישי נמצאת העיתונות המודפסת. בניגוד למגזר הכללי, הטלוויזיה רק במקום הרביעי.

פרסומת לחופשה בירושלים למגזר הכללי / צילום: לפ''מ - צילום מסך מתוך יוטיוב

"להקים ועדה מייעצת"

"עיון בנתונים מגלה כי ישנם מגזרים שלא מקבלים תשומת־לב ראויה, וכי חלוקת עוגת הפרסום בין כלל כלי התקשורת אינה תמיד סבירה", אומר ח"כ מישרקי. "שיעור הפרסום לכלי תקשורת חרדים הוא 4%, בשעה ששיעורם באוכלוסייה עומד על 12.5%".

"זכות הציבור לדעת לפי אילו קריטריונים מקצה לפ"מ תקציבים לפרסום ממשלתי. יש לבחון הקמת ועדה מייעצת שתורכב מאנשי מדיה המומחים לניתוח כלל כלי התקשורת המגזריים, לצורך ייעוץ מקצועי ללפ"מ".

ח''כ יונתן משריקי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מלפ"מ נמסר בתגובה כי היא "מנהלת עבור לקוחותיה מאות קמפיינים; לכל קמפיין יש מטרות, קהלים ותקצוב שונים, הנגזרים מהנחיות לקוח. חלקם מיועדים לקהל מגזרי, וחלקם לא. תמהיל תקציב הפרסום מותאם להרגלי הצריכה של כל מגזר. שיקולי לפ"מ בתמהיל המדיה מתבססים על מחקרי צריכת מדיה, ובחלק מהם נעשה מחקר אפקטיביות לצורך תיקוף.

"כמו כן, עם כניסת מנכ"ל משרד ראש הממשלה לתפקידו, ובתיאום עם מנכ"לית לפ"מ, הוחלט על הקמת ועדה שתבחן את תמהיל החלוקה באופן מקצועי, שתתבצע בהתאם לגודלם היחסי של המגזרים, בשקלול עלות המדיה וגודל החשיפה".

עוד כתבות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות