גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרדוקס הכלכלי של צרפת: השאיפות בשמיים, פרברי המהגרים בתחתית

המהומות בצרפת בימים האחרונים אילצו את הנשיא מקרון לנטוש מפגש פסגה שבו עמד לבצר את מעמדה כאחד משני הקטרים הכלכליים של האיחוד ● אבל תמרור האזהרה העיקרי הוא חברתי, והוא נעוץ בעובדה שדור שני ואפילו שלישי למהגרים עדיין חש עוינות כזו כלפי המדינה

מפגינים בפריז חוסמים רחוב בפחים / צילום: Associated Press, Lewis Joly
מפגינים בפריז חוסמים רחוב בפחים / צילום: Associated Press, Lewis Joly

קרוב לשני עשורים עברו מאז מה שכונו "מהומות המהגרים" בצרפת ב-2005, ונראה כי לא הרבה השתנה במדינה. אז, שני צעירים אפריקאים התחשמלו למוות כשהסתתרו ממרדף משטרתי. כעת, צעיר ממוצא צפון-אפריקאי נורה למוות על ידי שוטר, כשניסה לחמוק ממנו.

הרוב הימני בביהמ"ש העליון בארה"ב מנחית מהלומות על ממשל ביידן
המייסדים נטשו ועובדים פוטרו: מה עובר על ווייז עשור אחרי האקזיט הענק?

אז, הפרברים העניים שבהם התרכזו קהילות מהגרים מרחבי העולם רתחו מזעם בעקבות הטענות לגזענות ולאלימות משטרתית. כיום, המהומות התפשטו במהירות ברחבי צרפת, בעיקר בקרב ריכוזי מהגרים אבל לא רק, בטענות נגד המשטרה והממשלה.

ה"בנלייה", אותם פרברים מוזנחים-יחסית בערים המרכזיות, מוקדים של פשע וסחר בסמים, נשארו החצר האחורית של צרפת, למרות הזמן שעבר.

אתמול נרשם לילה חמישי של פרעות ברחבי צרפת. מה שהחל בעיירה נאנטר הסמוכה לפריז ביום שלישי אחרי הצוהריים, אחרי שתיעוד שהופץ ברשתות החברתיות הראה כי שוטר על אופנוע ירה למוות בנאהל מרזוק, צעיר בן 17 ממוצא אלג'יראי-מרוקאי, התפשט במהירות ברחבי המדינה.

ליון, מרסיי, שטרסבורג, רואן וערים אחרות הפכו למוקד לעימותים ליליים. ספריות הוצתו. כך גם בתי ספר ומשרדי מס ועיריות מקומיות. אוטובוסים וקרונות חשמלית נשרפו. סופרמרקטים, חנויות יוקרה וטכנולוגיה נבזזו בחסות המהומות. קרוב ל-1,000 בני אדם נעצרו כמעט מדי לילה בשבוע האחרון. אנדרטה לזכר יהודים שגורשו למותם על ידי הנאצים חוללה בנאנטר.

הנזקים טרם הוערכו

הנזקים הכלכליים גדולים, אך טרם הוערכו: חנויות אפל וסניפים של LVMH, בין היתר, שנבזזו, שיתוק התחבורה וסגירה לעסקים של רחובות ראשיים כמו שדרות השאנז אליזה במרכז פריז. יותר מ-45 אלף שוטרים נפרסו מדי לילה בלילות האחרונים כדי להתמודד עם המתפרעים. תמונת המצב עד כה לפי משרד הפנים הצרפתי: 45 שוטרים פצועים, 577 כלי רכב שהוצתו, 74 בניינים שנשרפו ו-871 מוקדי שריפה ברחובות.

אבל ההשלכות העיקריות הן חברתיות. לפי הערכות המשטרה ומשרד הפנים, כ-30% מהמתפרעים שנעצרו הם קטינים. הגיל הממוצע של העצורים הוא 17. העובדה כי מי שנולדו בצרפת להורים מהגרים, או שהם אפילו דור שלישי להגירה, מרגישים עוינות כזו למדינה שבה הם חיים, היא תמרור אזהרה לצרפת.

הממשלה פנתה בימים האחרונים להורים בדרישה שידאגו שילדיהם לא ייצאו לרחובות. "זו אחריותכם ההורים", אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון. שר הפנים הבטיח להילחם ברשתות החברתיות שדרכן נחשפים הצעירים למעשי הוונדליזם. אולי משהו בכל זאת השתנה: "יש עכשיו ברשתות תחרות מי יהיה יותר קיצוני, מי יהרוג שוטרים, מי יבזוז יותר", אמר אתמול לטלוויזיה הגרמנית חוקר צרפתי.

להבות מימין ומשמאל

מי שלא סייע להפחית את הלהבות הציבוריות הייתה האופוזיציה במדינה. משמאל קראה קואליציית NUPES לממשלה לפעול נגד אלימות משטרתית. מימין דרשה מרין לה פן מהחזית הלאומית דיון חירום בהשתתפות כל נציגי המפלגות כדי לחזק את המשטרה.

מועמד הימין הקיצוני לנשיאות לשעבר, אריק זמור, הכריז כי זוהי תחילתה של "מלחמת אזרחים" בצרפת. הימין בצרפת הוא זה שאמור "ליהנות" אלקטורלית מההתפרעויות, בטענה לחוסר משילות ולאוזלת יד של המשטרה. גם מחוץ לצרפת, כל מפלגה פוליטית ניסתה לנצל את המהומות לטובתה: ראש מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" הימנית-קיצונית במדינת המחוז תורינגיה, ביורן הקה, צייץ כי "צרפת רק מקדימה את מה שיקרה בגרמניה".

המהומות הנוכחיות גרמו לנשיא צרפת, עמנואל מקרון, לנטוש פסגה של מנהיגי האיחוד האירופי בסוף השבוע, ולבטל ביקור חשוב שרבים ציפו לו בגרמניה. זה היה אמור להיות הביקור המקיף והמשמעותי ביותר של נשיא צרפתי במדינה השכנה בשני עשורים.

הביקור היה אמור לעסוק באוקראינה, בתעשיית נשק אירופית משותפת, במדיניות אנרגיה, ולבצר מחדש את מעמדה של צרפת כאחד משני הקטרים המובילים את האיחוד האירופי, לצד גרמניה. הוא היה אמור לשקף את השאיפות של צרפת לעבור לתפקיד עולמי מוביל. במקום זאת, מקרון נאלץ להישאר בבית כדי להתמודד עם עוד גל של אלימות ברחובות, כמו מחאת האפודים הזוהרים, כמו המאבק נגד העלאת גיל הפרישה.

החלום הצרפתי על קדמה וחדשנות מתנפץ על תמונות של ביזה ואלימות ברחובותיה, שנפוצות ברחבי העולם.

האתגר של מקרון

בינתיים כבר בוטלו כמה אירועים מרכזיים: קונצרט גדול שאמור היה להתקיים בסטאד דה פראנס בפריז בסוף השבוע נדחה; תערוכות אופנה שתוכננו להתקיים השבוע בפריז; התחבורה הציבורית המקומית בלילות שותקה ברחבי צרפת מחשש לפגיעה בכלי הרכב; ורבים חוששים לשלומו של הטור-דה-פראנס, שאמור לעבור בשבועות הקרובים בכמה מוקדים שבהם עשויה להיות מחאה.

מקרון ניסה להקדים תרופה למכה. הוא עצמו גינה כמעט מההתחלה את הירי, בניגוד לסרקוזי ב-2005 שרק הגביר את הלהבות בעזרת קריאות "לנקות את הפרברים". מקרון מיהר לומר כי מדובר במקרה "בלתי ניתן להסבר" ו"בלתי ניתן לסליחה", למרות שהשוטר היורה כבר התנצל על התקרית. השוטר נמצא באופן חריג במעצר וצפוי לעמוד לדין בחשד להריגה.

המציאות היא שהפרברים הצרפתיים עניים יותר, ההישגים החינוכיים בהם נמוכים יותר ושיעור האבטלה בהם גבוה יותר מאשר הממוצע הצרפתי. התושבים בהם מרגישים אפליה לרעה, וחשים שההזדמנויות הניתנות לתושבים "הלבנים" של צרפת חסומות בפניהם. ממשלת מקרון הציגה אומנם תוכנית לשדרג את מעמדם ואת החיים בהם, אך היא טרם תפסה תאוצה וטרם זכתה לתקציבים המתאימים.

האתגר של מקרון ושל השלטונות בצרפת יהיה לנסות ולהתמודד עם המחאה האלימה, מבלי ליצור תגובת שרשרת כתוצאה ממקרים אלימים נוספים. זה מה שקרה ב-2005. אז, העימותים נמשכו שבועות, וכללו הכרזת על מצב חירום. בתום המהומות נספרו אז קרוב לעשרת אלפים מכוניות שנשרפו, יותר מ-200 מבני ציבור ופצועים רבים. צרפת עדיין לא שם, וייתכן כי מגמת הרגיעה של הלילה האחרון תימשך, אבל את חביות הנפץ שהם הפרברים היא עדיין לא למדה לנטרל.

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון