גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקו האדום של הרכבת הקלה יוצא לדרך, אבל התחנות נשארו מאחור

לאחר עיכוב של שנים, הקו הראשון של הרכבת הקלה צפוי להתחיל לפעול החודש ● אלא שחוץ מאשר בתל אביב, לא נעשו עד כה מספיק עבודות כדי לחבר את התחנות אל המרחבים העירוניים בצורה שתקל על השימוש, ומי שצפוי לשלם את המחיר הם כרגיל - הנוסעים

תחנה של הקו האדום בפתח תקווה. נמצאת בין נתיבים רבים לרכב פרטי / צילום: תום יאלוס
תחנה של הקו האדום בפתח תקווה. נמצאת בין נתיבים רבים לרכב פרטי / צילום: תום יאלוס

לאחר ציפייה של שנים ודחיות של כשנתיים, הקו האדום של הרכבת הקלה צפוי להיפתח כבר בחודש הקרוב. הקו יחבר בין פתח תקווה לבת ים ויעבור דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב וצפוי לשרת עשרות אלפי אנשים בכל יום. אך בעוד שבתל אביב נעשו עבודות כדי לחבר את המרחב הציבורי לתחנות, המצב ביתר הערים שבהן יעבור הקו שונה בתכלית.

מלחמת המחירים בסין הגיעה לסופה: האם דגמי טסלה שוב יתייקרו ומי המרוויחות? | ניתוח
המכוניות החדשות שבדרך, ואיפה יטענו חשמליות בעוד שנתיים? 
רגב דרשה 2 מיליארד שקל לרכבת קליע, סמוטריץ' זעם ונתניהו יכריע 

כך לדוגמה, הקו יעבור על ציר ז'בוטינסקי שלא הותאם עד כה לשינוי. הוא נשאר בעיקר ציר תחבורה ללא מרחב ציבורי מזמין להולכי רגל. המצב דומה גם בבת ים שבה התחנות בעיקר מוקפות גדרות, והמרחב הציבורי מסביבן אינו מותאם לכמות האנשים שצפויה לעבור באזור.

נראה כי הטיפול במרחב הציבורי באזור התחנות נעשה בעיקר לתל אביב, ובערים האחרות שנמצאות לאורך התוואי הקו האדום מבינים רק כעת את היקף השינוי שיידרש על מנת להתאים את אזורי התחנות לשינוי שהם צפויים לעבור ברגע שהקו יתחיל לפעול. אלא שהשינוי הנדרש במרחבים הציבוריים יתרחש רק לאחר שהעובדות כבר נקבעו בשטח, ויהיה קשה יותר להטמיע את השינויים שידרשו.

"מי שמשתמש בתחבורה הציבורית הוא קודם כל הולך רגל אבל מתכננים עדיין לא קולטים את העניין", אומרת האדריכלית עירית סולסי ממשרד האדריכלים עירית ודרור.

לדבריה, "ברכב נעים לנו מאוד כי יש מיזוג אוויר, אולי מושב מתחמם בחורף, סוכריות בתא הכפפות, מוזיקה ואשליה של עצמאות. לעומת זאת התחבורה הציבורית משלבת בתוכה גם המתנה, חציית כבישים, הליכה, שמש קופחת - וכל אלו משפיעים על ההחלטה שלנו אם להשתמש בה או להעדיף אופציות אחרות".

ואכן נראה כי מי שתכנן את סביבת התחנות בתל אביב הביא שיקולים אלו בחשבון. כך לדוגמה, מי שמתגורר או עובד בשכונת מונטיפיורי בעיר יוכל להשתמש בשביל האופניים או בטיילת שחודשה בשדרות יהודית כדי להגיע לתחנת הרכבת הקלה "יהודית" שנמצאת על דרך מנחם בגין בתל אביב.

הוא יוכל גם לרכוב או ללכת ברחוב מחודש עד לתחנת רכבת ישראל הסמוכה בצומת השלום, שאף הדרך אליה שופצה ונוספו בה שביל אופניים והמדרכה הורחבה במעט.

תושב שכונת נווה צדק יוכל לצעוד בשבילים נעימים, או לרכוב על אופניים אל פארק המסילה, שנחנך לפני כשנתיים, שבמרכזו תחנת רכבת קלה. מי שעובד באחד מהמגדלים שהוקמו ברחוב יצחק שדה יוכל אף הוא לצעוד למשרד או לרכוב על קורקינט דקות ספורות מתחנת הרכבת הקלה.

תחנת אליפלט של הקו האדום בתל אביב. חלק מפארק המסילה עם מסלולי אופניים והליכה / צילום: אביעד שיקלושי

במקום ציר תחבורה - רחוב שוקק

התוכנית של הקו האדום אושרה בוועדה המחוזית לפני יותר מ־‏20 שנה, עוד בטרם הוקמה הוות"ל, ולכן האופציות שעמדו בפני מי שתכנן ובנה את התחנות היו יחסית רחבות ואיפשרו מנופי לחץ עבור רשויות המקומיות - לטוב ולרע - אך אלו לא תמיד נוצלו, בוודאי לא באופן מיטבי.

בהמשך, עיריית תל אביב קידמה יחד עם משרד התחבורה תוכניות לסביבת התחנות שבתחומה, ובראשן שדרת הקריה לחידוש רחוב מנחם בגין. הניסיון היה להפוך אותו מציר תחבורה לרחוב - הגם שיש ביקורת על אופן הביצוע.

התוכנית של ציר מנחם בגין כוללת הרחבת מדרכות, נטיעות עצים, שבילי אופניים דו סטריים משני צידי הכביש, תוספת נת"צים וחידוש ריהוט הרחוב.

בנוסף לתוכנית קודמו פרויקטים נוספים כמו הרחבת מדרכות ושבילי אופניים בצומת השלום, הקמת פארק המסילה הסמוך לתחנת אליפלט, חידוש שדרות ירושלים ופרויקטים נוספים.

חלק מההישגים נוצרו בעקבות מאבקי תושבים - כמו בשדרות ירושלים שם כללה התוכנית המקורית כריתות עצים משמעותית ובעקבות מאבק ציבורי הדבר נמנע - והיו גם טעויות שלפי מומחי תחבורה יהיו בכייה לדורות כמו הדרישה של העירייה להפוך את הקו לתת קרקעי בחלקו וכך דווקא לפגוע בנוחות השימוש ובתפקוד העירוני.

מחוץ לתל אביב: אין סטנדרט מטרופוליני

אלא שהפיתוח לא הגיע עדיין לרשויות אחרות. דוגמה לכך ניתן למצוא בדוח מבקר המדינה שציין כי בעקבות היעדר הסכם בין החשב הכללי במשרד האוצר לעיריית רמת גן, הוחלט כי לא יפותח המקטע העילי בין התחנות בעיר, ושהסכמים שנעשו לפיתוח הסביבתי שונים בתחולתם בין רשויות שונות ולא קיים סטנדרט מטרופוליני.

מסיכום דיון בין נת"ע והרגולטורים הרלוונטיים במשרדי הממשלה, שהתקיים כבר לפני שלוש שנים, עלה כי "אין הסכמה בין העיריות (רמת גן ובני ברק - א.ז) על אופן הפיתוח, כדוגמת הצורך בשבילי אופניים באזורי הפיתוח".

ואכן התכנון הבעייתי מבחינת הולכי רגל, יחד עם חוסר ההשקעה בסביבת התחנות, יצרו בשטח פערים משמעותיים: בבת ים התחנות מוקפות גדרות גבוהות שמונעות תנועה עירונית של הולכי רגל, בפתח תקווה הרכבת נמצאת בין נתיבים רבים לרכב פרטי, וציר ז'בוטינסקי שעובר דרך רמת גן ובני ברק לא הפך לרחוב עירוני. גם שבילי אופניים לא נסללו ולא הוכשרו מספיק נתיבי תחבורה ציבורית שמובילים אל הקו.

אופיר כהן, מנהל הרשות לתחבורה, תנועה וחניה בעיריית תל אביב, מסביר ש"הקו האדום הוא המערכת התחבורתית החשובה ביותר, אבל הוא עוד מערכת שמאפשרת להתנהל בגוש דן ולא עובד רק עם עצמו, אלא בממשק עם המרחב הציבורי ועם מערכות התחבורה האחרות וכן ביחס לבינוי שנמצא בסמוך אליו".

לדבריו, "בעולם התחבורתי הפרויקטים חייבים להיות אחודים - היציאות והכניסות של תחנות הרכבת הקלה צריכות להתחבר בצורה מיטבית לתחנות האוטובוס, לקווי האוטובוסים, לרשת הליכה ברגל עם מדרכות רחבות, כי מהתחנה יוצאים 500 אנשים בשעה וצריך לייצר להם רוחב מדרכה מוצלת ואיכותית ולהתחבר לשבילי אופניים כי זהו אמצעי משלים. כל אלו הם חלק ממערך שלם של קישוריות.

"על חוסר ההצלחה של המדינה לחבר את הקו האדום לרכבת ישראל בגלל מגבלות תכנון, מנסים לתקן ולחבר את תחנת הקו האדום בז'בוטינסקי לסבידור במעבר תת קרקעי אבל זו תוכנית שמקודמת בעצלתיים".

כהן מסביר כי בנוסף לקישורים התחבורתיים נדרש לייצר גם מרחב לשוטטות מסביב לתחנות, כולל סגירת רחובות לתנועת כלי הרכב הפרטיים. לדבריו, "ב־2010 זיהינו שההסתכלות של המדינה על הרכבת הקלה היא פרויקטלית אבל יש מרחב ציבורי אדיר שצריך להתחבר ולכן יזמנו פרויקטים משותפים עם המדינה".

לתל אביב יתרון מובנה בפיתוח המרחב הציבורי

שירה גליטמן, אדריכלית שותפה במשרד מליס אדריכלות ובינוי ערים, סבורה שהפער בין תל אביב לרשויות האחרות אינו מפתיע. "עיריית תל אביב חזקה והיא יודעת מה היא רוצה. אף אחד לא יכול לאיים עליה שאם היא לא מסכימה למשהו, הקו לא יעבור אצלה.

האדריכלית שירה גליטמן. ''עיריית תל אביב יודעת מה  היא רוצה ואף אחד לא יכול  לאיים עליה'' / צילום: דויד סקורי

"אבל זה נכון לטוב ולרע ולא תמיד היא צודקת. כך למשל הורדת הקו האדום אל מתחת לקרקע הייתה דרישה שלה והיא יצרה עלות של מטרו ושירות של רכבת קלה. לעיריות אחרות חסר כוח מאוזן מול הרשויות ויש המון בעלי עניין שמעורבים".

גם אופיר כהן מודה שלתל אביב יש יכולת לתכלל ולהוביל מהלכים כאלו והיא גם עשירה יותר והוסיפה תקציבים רבים על אלו שניתנו ממשרד התחבורה. בפתח תקווה ובבת ים הפיתוח סביב התחנות הוא לפי סטנדרט שנקבע במשרד, אך בתל אביב העירייה הקימה מנהלת ייעודית לנושא ויש בה כוח אדם מקצועי ומיומן. גם הבינוי הצפוף ועירוב השימושים בעיר ביחס לרשויות האחרות מאפשר תפקוד עירוני טוב יותר.

גורמי המקצוע בעיריית בת ים מסכימים שפיתוח מרחב התחנה נעשה באופן שאינו מקדם הליכתיות ונגישות באופן מלא, ומציינים שהעירייה עובדת על תוכניות משלימות שיבוצעו בשנים הקרובות.

בעירייה מדגישים גם שהתנגדו נחרצות להקמת הגדרות שחוצצות בין התחנות לרחוב אך סורבו על ידי נת"ע. "בשיתוף משרד התחבורה מקדמת העיריה תכנון של עשרות ק"מ שבילי אופניים (בנוסף לקיים), נטיעות משמעותיות ברחובות - לצורך הצללות ונוחות משתמשי הדרך - וחיזוק הליכתיות המנגישה את הרק"ל ככל שניתן", נמסר מהעירייה.

בעיריית רמת גן מסבירים שהנהלת העיר הקודמת סרבה לבקשת נת"ע להשתתף ב־49 מיליון שקל בשדרוג רחוב ז'בוטינסקי וכי העירייה הביעה נכונות להשתתף בחלק מעלויות הפיתוח. "אנו ממתינים להשלמת התכנון המפורט המבוצע על ידי נת"ע והוועדה המחוזית", נמסר. עוד מסרו בעירייה כי "על פי חוק, לעיריית רמת גן אין סמכות לביצוע כל עבודה ברחוב ז'בוטינסקי, המצוי כבר מספר שנים בסמכותה הבלעדית של חברת נת"ע והכדור בידיה".

אלא שבעיריית רמת גן גם לא פיתחו שבילי אופניים או נתיבי תחבורה ציבורית שמזינים אל הקו האדום. זאת בשונה מעיריית פתח תקווה שהחלה בשנים האחרונות לקדם את התחבורה הציבורית בעיר, ובין היתר פתחה מסופי אוטובוסים בסמוך לקניון הגדול ולתחנת הרכבת בקריית אריה, הקימה נת"צים המובילים לסביבת הרכבת הקלה וחתמה גם על הסכם מול משרד התחבורה להוספת שבילי אופניים ונת"צים בעלות של חצי מיליארד שקל.

"זאת לצד השקעה נרחבת בקירוי המרחב הציבורי ובפרט באזורי התחבורה הציבורית, כאשר בכל פרויקט העירייה דואגת להוספת עצים חדשים, לטובת עידוד הליכה ושהות במרחב הציבורי ועוד", נמסר מהעירייה. ועדיין, חוויית הדרך אל הרכבת הקלה וממנה, גם בפתח תקווה, לא תמיד תהיה נעימה.

"בשביל שסביבת תחנת רק"ל תהיה כמה שיותר אפקטיבית, הדבר העיקרי שצריך זה שבמרחק הליכה מהתחנה ועד 500 מטר ממנה יהיו הרבה תושבים, עסקים, יעדים ושיהיה בסביבתה הרבה בינוי מכל הסוגים, ובהיבט הזה רואים הבדל בין תל אביב לרשויות האחרות", מסביר נחמן שלף מעמותת מרחב, העמותה לעירוניות בישראל.

לדבריו, האופניים והקורקינטים להשכרה לצד שבילי האופניים מאפשרים להגיע באותו הזמן למרחקים הגדולים פי שלושה ביחס להליכה ברגל וכך תחנות הרכבת הקלה בתל אביב נותנות כיסוי גדול יותר.

אייל סנטו מעמותת מרחב אומר ש"למעט הטעות הגדולה של הורדת הרכבת הקלה לתת הקרקע, המרחב הציבורי בת"א לא נפגע ולא כוסה בגדרות כמו בבת ים. שם ברחובות הרצל, בלפור ויוספטל המרחב הציבורי נראה כמו בית סוהר. לדבריו, "בעוד שבתל אביב הרק"ל תורם למרחב הציבורי, בבת ים הוא משמיד אותו. כך גם בפתח תקווה - התחנות לא תומכות הליכתיות. לפחות בציר ז'בוטינסקי צפוי שינוי בעתיד כך שזו לא עובדה מוגמרת".

תגובות: "עבודות פיתוח במיליארדי שקלים"

מנת"ע נמסר כי "עבודות בניית הקו האדום כללו את החלפת כלל התשתיות בכל הערים (5) בהן עוברת הרכבת הקלה: באזורים החוצים או מתממשקים עם המסילה. בכך למעשה שידרגה נת"ע את תשתיות הערים הנ"ל (בת ים, ת"א, בני ברק, רמת גן ופ"ת) בעלויות כוללות העומדות על מליארדי שקלים.

"בנוגע לאזור שבין התחנות בבני וברק ורמת גן, ביצעה נת"ע תיאום ותכנון מול הרשויות, אך הביצוע מותנה בהסכם שעליו אמורות הרשויות לחתום עם המדינה, בכל הקשור לפיתוח עילי באותם אזורים אשר בהם עובר הקו מתחת לאדמה. הסכמים אלו לא נחתמו עד לשלב זה, ולכן לא ניתן להתקדם לביצוע הפיתוח".

מעיריית בני ברק וממשרד התחבורה לא נמסרו תגובות לכתבה.

עוד כתבות

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה