בשל הפערים בגרסאות: שופטי נתניהו קיבלו את הודעות מילצ'ן במשטרה

המיליארדר ארנון מילצ'ן המשיך להעיד היום במשפטו של רה"מ בנימין נתניהו זה היום התשיעי • היום התמקדה החקירה הנגדית בתיק 2000 (תיק "ידיעות אחרונות"-נוני מוזס), ובסיומה ביקשה הפרקליטות להגיש לבית המשפט את הודעותיו של מילצ'ן במשטרה, זאת בעקבות פערים ביניהן לבין עדותו בבית המשפט

עדותו של ארנון מילצ'ן במשפט נתניהו מוקרנת דרך מסך המחשב, היום / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
עדותו של ארנון מילצ'ן במשפט נתניהו מוקרנת דרך מסך המחשב, היום / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

היום (ד') נמשכה עדותו של איש העסקים המיליארדר ארנון מילצ'ן במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. זהו היום התשיעי לעדותו, והיום מתמקדת החקירה הנגדית בתיק 2000.

בתיק זה מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים, בכך שהציע לבעלי "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, לסייע לו להפחית את העותקים של "ישראל היום" בתמורה לשינוי אופן סיקורו ב"ידיעות אחרונות".

מילצ'ן העיד בחקירה הראשית כי הוא התבקש לתווך בשיחות מול מוזס. מוזס הואשם בהצעת שוחד. העדות התחדשה היום בשעה 12:00, כאשר ראש הממשלה הגיע קצת לאחר השעה 15:00 לבית המשפט המחוזי בירושלים כדי לשמוע את העדות, המועברת בווידאו קונפרנס מברייטון שבבריטניה. 

יום העדות הראשון: "ההנחיה הייתה: כל מה שראש הממשלה ורעייתו רוצים - תעשו"
יום העדות השני: "פניתי לנתניהו שיעזור לי בהארכת הוויזה"
יום העדות השלישי: "נתניהו רק רצה שמוזס ייעלם לו מהחיים"
יום העדות הרביעי: "נתניהו לא עזר לי עם הוויזה לארה"ב"
●  יום העדות החמישי: "קיבלתי את הארכת הוויזה בלי קשר לנתניהו"
יום העדות השישי: "הכינויים למתנות היו חלק משובבות, לא כדי להסתיר"
יום העדות השמיני: "לא תפסתי את עצמי כמי שנתן שוחד לראש הממשלה"

בסיום חקירתו הנגדית של מילצ'ן, הפרקליטות ביקשה להגיש לבית המשפט את הודעותיו במשטרה - וזאת בעקבות פערים בגרסתו בין עדותו בבית המשפט לבין עדותו במשטרה. "בין החקירה הראשית לחקירה הנגדית התגלו פערים משמעותיים במספר לא מועט של נקודות. אני מבקשת להגיש את כל הודעותיו של העד ואת ריענוני הזיכרון", אמרה התובעת, עו"ד ליאת בן ארי.

השופטים החליטו לדחות את הבקשה להוסיף מקטע מסוים לאמיתות התוכן, אך קיבלו את הגשת ההודעות כולן ככלי עזר, נוכח הסכמת הצדדים. הדיון הסתיים ויתחדש מחר (ה'). 

בשלב הראשון ביקשה התובעת בן ארי להגיש את הודעותיו של מילצ'ן במשטרה ואת מזכרי הראיון שלו לצורך השתלשלות והתפתחות הגרסה כבר בחקירות. חלק אחד, הנוגע לקשר בין תרומתו הביטחונית של מילצ'ן לפניותיו לנתניהו, ביקשה התובעת להגיש גם לאמיתות התוכן.

בתגובה לבקשת התובעת, תקף אותה סנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, ואמר: "בושה וחרפה. מה שקרה פה זה מופע נוראי של שימוש לרעה בהליכי משפט בתכסיסנות".

קו החקירה של עו"ד חדד התמקד בכך שבין נתניהו למו"ל י"דיעות אחרונות" מוזס שרר חוסר אמון, ואיש מהם לא האמין לדברי השני.

מילצ'ן אמר היום בחקירה כי "נתניהו ראה במוזס אימפריית רשע", וכי שמע מנתניהו "אינסוף פעמים שנוני רוצה להפיל אותו מהשלטון". עוד אמר מילצ'ן כי "נתניהו אובססיבי על תקשורת. זה חלק מהמלחמה הפוליטית. כיוון שנוני מוזס לא בדיוק החמיא לדעות הפוליטיות של נתניהו, הוא ראה בו יריב".

על הניסיון למצוא קונה ל"ידיעות אחרונות" על-ידי נתניהו, אמר מילצ'ן כי "המטרה הייתה שהבעלים של 'ידיעות אחרונות' לא יהיה נוני מוזס". מילצ'ן גם אישר כי בין נתניהו לבין מוזס היו "יחסים של חוסר אמון מוחלט", והבהיר כי מוזס היה יריב של נתניהו - אך לא יריב פוליטי.

עו"ד חדד: "אני מדבר רק על הדברים ששמעת מביבי. אני רוצה לאשר שאתה שמעת מביבי שנוני רוצה להפיל אותו מהשלטון".

מילצ'ן: "בוא נאמר כך - ביבי ראה בנוני תקלה".

עו"ד חדד: "נתניהו מתעניין בכלי התקשורת הגדולים".

מילצ'ן : "נכון מאוד".

עו"ד חדד המשיך: "כשנתניהו יצא מתוך הנחה שנוני רוצה להפיל אותו. ההנחה של נוני, שאם הוא יצליח להפיל את ביבי, תהיה לו השפעה מי יהיה ראש הממשלה הבא. אני מדבר רק על מה שביבי חשב".

מילצ'ן אישר.

עו"ד חדד: "עכשיו אתה נזכר שנתניהו ראה בנוני יריב פוליטי, שרוצה להחליף אותו בממשלה אחרת?"

מילצ'ן אישר: "ככה הוא אמר לי".

מילצ'ן אישר כי מוזס אמר לו שהוא לא סומך על נתניהו.

עו"ד חדד: "אם אני אומר לך שנתניהו אמר לך שהוא גם לא סומך על מוזס?"

מילצ'ן: "כן, נתניהו לא סומך על אף אחד". בהמשך אישר מילצ'ן כי שמע בשיחות שנתניהו לא האמין למוזס, ומוזס לא האמין לנתניהו.

מילצ'ן אישר כי היה חשש לעבירה של הגבלים עסקיים, בניסיון להגיע להסכמה בין שלדון אדלסון לנוני מוזס.

עו"ד חדד סיים את חקירתו הנגדית של מילצ'ן, ועורכות הדין של מוזס, נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, החלו בחקירה הנגדית על תיק 2000. בחקירה הנגדית אישר מילצ'ן כי היה לו קשר ארוך-שנים עם מוזס, וכי הוא היה עמו ביחסי ידידות ארוכים ואהב אותו. בנוסף אמר מילצ'ן כי הקשר עם מוזס לא היה באירועים חברתיים.

מילצ'ן: "מוזס הוא לא איש של אירועים חברתיים, הוא איש של מעט מלים".

עו"ד ניב-סבאג: "והוא גם איש לא פתוח, אין שיחות סרק ואין שיחות נפש, קשה לפצח?"

מילצ'ן: "קשה לפצח".

מאז החקירה השניים לא בקשר.

מילצ'ן: אדלסון היה מוכן להפסיד עשרות מיליוני דולר בשביל נתניהו

מילצ'ן העיד כי היה בקשר עם מוזס, "בעיקר על הבעיות שאני ראיתי בינו לבין ביבי". בחלק מהשיחות הדס קליין, העוזרת של מילצ'ן, הייתה על הקו.

מילצ'ן אישר כי מוזס התלונן על פגיעה בתחרות הוגנת, מאחר ש"ישראל היום" מחולק בחינם.

מילצ'ן: "קראו לזה 'ביביתון'".

עו"ד ניב-סבאג: ידעת שאדלסון מוכן להפסיד עשרות מיליונים בשביל נתניהו?"

מילצ'ן: "משיחות פרטיות עם שלדון, הדברים מדויקים. הוא היה לוחמני והיה מוכן בשבילו להפסיד עוד חמישים, לא מאות, אבל חמישים, מאה מיליון דולר".

מילצ'ן: נתניהו ראה את "ידיעות אחרונות" כ"אויב מספר אחת"

מילצ'ן אישר כי התבקש להיכנס לתמונה בשל חוסר האמון שהיה בין משפחת נתניהו לבין מוזס. עוד אישר מילצ'ן כי מוזס ראה ב"ידיעות אחרונות" את מפעל חייו והווייתו, וכי נתניהו ראה כמפעל חייו "להוביל את מדינת ישראל", וכי ראה את "ידיעות אחרונות" כ"אויב מספר אחת". מילצ'ן אישר כי מוזס אמר שאין רדיפה מכוונת, ושהעיתונאים עובדים לפי כללי העיתונות, והוא לא מעורב.

מילצ'ן אישר כי הוא לא שמע ממוזס שהתכוון להשתמש בעיתון כדי להשיג הישגים מול נתניהו, ובהמשך הוסיף: "נוני לפעמים היה עושה מחווה לראש הממשלה נתניהו, על-ידי זה שבפרסומים מסוימים שהיו יכולים להיות בעמוד הראשון, הם היו בעמוד שלוש. זה ג'סטות שהוא עשה". בהמשך הוסיף מילצ'ן כי אותן מחוות נגעו במיוחד ל"מה שקשור לשרה נתניהו".

מילצ'ן אישר כי נתניהו היה מוטרד מהחוק הנוגע ל"ישראל היום", וכי ראה במשימה אליה נשלח כ"משימת סרק", לא אפשרית. עו"ד ניב-סבאג אמרה למילצ'ן: "שמעת משלדון את הדברים המזעזעים שהוא אומר, שהוא לא מתכוון להיות במצב ש'ידיעות' מתקיפים את ראש הממשלה, והוא יושב בחיבוק-ידיים. הוא יתקיף, הוא יילחם".

עו"ד ניב-סבאג: "כשאתה וניר חפץ מדברים, אתם אומרים שאין מצב למהלך גישורי. הייתה מחשבה ששני הצדדים ייפגשו, וכאן יש אמירה מפורשת שלך ושל ניר בשיחה שזה בלתי אפשרי, שנוני ושלדון לא מדברים באותה שפה".

מילצ'ן אישר ואמר כי לא היה סיכוי לכך.

עו"ד ניב-סבאג המשיכה: "אתה אומר לחפץ שמוזס איבד את האמון באדלסון".

מילצ'ן השיב: "לא חושב שהיה אי-פעם". בנוסף אישר מילצ'ן כי השיח עם אדלסון היה "תאורטי לחלוטין".

מוקדם יותר נחקר מילצ'ן על-ידי עו"ד חדד לגבי תיק 1000 והשיב כי הוא אינו יודע כמה מהסיגרים והשמפניות הלכו לנתניהו, וכי הוא מעולם לא בדק זאת. הוא אישר כי בשנת 1999 הוא החל לקנות סיגרים ושמפניות לבני הזוג נתניהו, כאשר נתניהו היה אזרח.

עו"ד חדד: "גם אם הוא היה מפסיק להיות ראש ממשלה, אפילו אם הוא היה נהג אגד, היית נותן לו את המתנות, כי הוא חבר שלך".

מילצ'ן: "נכון".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.