יו"ר שהתפטר בנסיבות תמוהות ומנכ"ל שלישי שעוזב: מה עוד ישתבש בבי-קיור

לאחר שהיו"ר ומייסד חברת המכשור הרפואי, מיקי שלוסר, התפטר מכיוון שהיה מודע לכך שלמוצרי החברה יש בעיה רגולטורית ולא דיווח, עשה זאת גם המנכ"ל גידי לנדסברגר, שהעדיף שלא להמשיך בנסיבות בהן נמצאת החברה • מניית בי־קיור לייזר איבדה 97% משווייה בהנפקה לפני שנתיים

גדעון לנדסברגר / צילום: תמר מצפי
גדעון לנדסברגר / צילום: תמר מצפי

חברת המכשור הרפואי לטיפול בכאב אריקה בי־קיור לייזר איבדה השבוע מנכ"ל שלישי מאז שהחלה להיסחר בבורסה לפני כשנתיים. בד בבד, השלימה מניית החברה ירידה של 97% מההנפקה ומשקפת לבי־קיור שווי זניח של 18 מיליון שקל.

המנכ"ל שעוזב כעת הוא גידי לנדסברגר (לשעבר מנכ"ל רמדיה ששיווקה מזון לתינוקות בתקופת המשבר שהוביל לסגירתה לפני כ־20 שנה). במכתב שדווח לבורסה הוא מסביר כי "לאור גילויים של עובדות ואירועים שונים הנוגעים לענייני רגולציה בחברה (עניינים שלא הייתה לי כל נגיעה אליהם), ואשר דווחו לאחרונה לציבור, אין לי רצון להמשיך בתפקידי כמנכ"ל החברה". לנדסברגר יעזוב את תפקידו בתחילת ספטמבר.

מגזר עיצוב הבית מושך את תוצאות רשת אייס למטה: המניה נפלה 60% והחברה נדרשת להתייעלות
●  זו שהתרסקה וזו שהכפילה שווי: מה עשו המניות מגל ההנפקות של 2021?
עלייתו ונפילתו של בי-קיור לייזר: המוצר שאמור להקל על כאבים גורם סבל למשקיעים במניה | ניתוח

אותם ענייני רגולציה הם אלה שהובילו בשבוע שעבר להתפטרות יו"ר החברה, מיקי שלוסר, שייסד את אריקה בי־קיור  ומחזיק ב־75% ממניותיה. בדיווח מה־25 ביוני, הסבירה בי־קיור כי משלוח של 12 מכשירים של החברה להונגריה נעצר, בטענה כי אין להם אישור CE המאפשר שיווק באירופה.

הסתבר כי האישור שניתן לשיווק מוצרי החברה באירופה, אינו חל על כל מוצריה. בדיווח ציינה בי־קיור כי השגת האישור החסר הייתה באחריות היצרן הסיני של המכשירים, וכי היא מנסה להבין כיצד תוכל לתקן את המצב מבחינה רגולטורית. עוד הוסיפה כי מבחינת המכירות, הפגיעה אינה מהותית.

אולם מבחינה אחרת, האירוע היה מהותי מאוד. על פי הדיווח, הסתבר כי כבר ב־16.2.2022 התקבלה אצל היו"ר והבעלים שלוסר הודעה לפיה רק חלק ממוצרי החברה אושרו רשמית על ידי ה-CE, אך הוא לא טיפל בהודעה כראוי - כך מסרה החברה - ולא עדכן את הדירקטוריון. לכן, החליט שלוסר להתפטר מכל תפקידיו בחברה, ובסופו של דבר גם לדנסברגר התפטר על הרקע הזה .

פרחה בקורונה, התרסקה לאחר מכן

מכשיר בי־קיור לייזר של החברה פועל באמצעות "טכנולוגיית הלייזר הרך" ומשמש "לטיפול בכאבים, בעיות אורתופדיות, פצעים, דלקות ותופעות בריאותיות אחרות". בי־קיור פרסמה טיוטת תשקיף ראשונה בחודש מאי 2021, בשיאו של גל הנפקות טכנולוגיה בבורסה בת"א, ובתחילה כיוונה לשווי יומרני של 800 מיליון שקל. אלא שעד לביצוע הגיוס בפועל, כחודשיים לאחר מכן, הצטנן שוק ההנפקות והתוצאה הייתה הנפקה לפי מחצית מהשווי המבוקש, שבמסגרתה גייסה אריקה בי־קיור מהציבור כ־110 מיליון שקל, כחמישית מהסכום לכיסו של הבעלים שלוסר באמצעות הצעת מכר .

תוצאותיה הכספיות ערב ההנפקה העידו על צמיחה מהירה של פעילותה, עם קפיצה דו־ספרתית בהכנסות שהגיעו ל־86 מיליון שקל ב־2020. אולם, ב־2021, שנת ההנפקה, כבר פספסה את תחזיותיה, וב־2022 דיווחה החברה על ירידה של יותר מ־50% בהכנסותיה, ל־51 מיליון שקל, ועל הפסד עצום של 44 מיליון שקל.

בימי הקורונה, מוצריה פורסמו על ידי סלבריטאים בולטים, ונצרכו על ידי קהל שהתעניין באפשרות של טיפול ביתי בעודו ספון ממילא בבית, נטול גישה לטיפולים פיזיים. אך עם היציאה מהמגפה השתנה המצב עבור החברה: חזרת החלופות הטיפוליות, עליית מחירי הפרסום עם חזרת השוק לפעילות מלאה וניסיון כושל לשווק את המוצרים באנגליה, הובילו לקריסה של פעילות החברה.

פיטורים, מעשי קונדס, תביעות והתפטרויות

ואז החלו גם הבעיות הפרסונליות. בחברה החלה תחלופה מהירה בהנהלה. מנכ"ל החברה הוותיק מוטי נבון עזב במאי 2022. שלוסר מינה במקומו את ד"ר רום אליעז, בעל רזומה עשיר בתחום המכשור הרפואי והפארמה. אלא שהקדנציה של אליעז בתפקיד נמשכה חצי שנה בלבד, והסתיימה בטונים צורמים ביותר.

החברה דיווחה כי אליעז פוטר בשל "אי התאמתו לתפקיד ומשבר אמון שנתגלע בין הצדדים". בין היתר טענו מקורבים לחברה כי אליעז השתמש בכרטיס האשראי שלה להוצאות פרטיות, נטל ציוד משרדי מהחברה (כולל עציץ), ונעל את ציפי שלוסר, אשתו של היו"ר ומנהלת שירות הלקוחות בחברה, במשרדה, כנראה כאקט של שעשוע.

אליעז לא נשאר חייב וטען כי החברה מאשימה אותו ב"זוטי דברים", כדי לכסות על התנהלות בעייתית של היו"ר ובעל השליטה שלוסר. בהמשך אף תבע את החברה ואת בעליה על 6.1 מיליון שקל וטען כי "משפחת שלוסר נהגו בחברה הציבורית כב'מגרש המשחקים' הפרטי שלהם".

עוד לפני כן, התפטרו הדירקטורים החיצוניים דורון תורג'מן ותמר כהן־גורמן, וכתבו לשלוסל: "כידוע לך היטב, אנחנו מתריעים זה מספר חודשים על כשלים שהתגלו בממשל התאגידי בחברה, ומביעים את חששותינו ביחס למצבה העסקי והפיננסי וליציבותה".