הכירו את המנכ"לים שמרוויחים יותר מ-100 מיליון דולר בשנה

תשעה מנכ"לים של חברות נסחרות בארה"ב הרוויחו יותר מ-100 מיליון דולר בשנת 2022 • המנהלים הראשיים בפינטרסט, פלוטון והרץ עקפו את טים ​​קוק של אפל - ומאות חברות מובילות גדולות יותר • הכתבה המלאה של וול סטריט ג'ורנל בתרגום בלעדי לעברית

המנהלים הראשיים שמרוויחים יותר מ-100 מיליון דולר בשנה/ צילומים: Brendan McDermid/AP, wikimedia, reuiters/ Ted S. Warre, Jeff Chiu / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המנהלים הראשיים שמרוויחים יותר מ-100 מיליון דולר בשנה/ צילומים: Brendan McDermid/AP, wikimedia, reuiters/ Ted S. Warre, Jeff Chiu / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המנכ"לים בעלי השכר הגבוה ביותר הם לא תמיד אלה שמנהלים את החברות הגדולות ביותר. המנכ"לים של הרץ, פלוטון ופינטרסט, הרוויחו כל אחד מעל 100 מיליון דולר ב-2022, כשהם עוקפים כמעט כל מנכ"ל ב-S&P500 כולל את טים קוק מאפל, שהרוויח 99 מיליון דולר. עוד נכנסו לרשימה: המנהל של CS Disco LAW, ספק שירותי ענן לעורכי דין ובעל שווי שוק של כ-500 מיליון דולר.

העשירים מתעשרים יותר: חצי השנה הטובה ביותר של המיליארדרים 
מניות סטארט־אפים ישראלים מוצעות בהנחות ענק ומספקות הצצה לעומק המשבר בהייטק 

טים קוק, מנכ''ל אפל - הרוויח רק 99 מיליון דולר בשנה / צילום: Shutterstock
 טים קוק, מנכ''ל אפל - הרוויח רק 99 מיליון דולר בשנה / צילום: Shutterstock

שישה מתוך 10 המנכ"לים בעלי השכר הגבוה ביותר בשנה שעברה ניהלו חברות שלא היו ב-S&P500, על-פי C-Suite Comp, חברת נתונים וניתוח שכר מנהלים. מדד S&P500 כולל את רוב החברות הגדולות בבורסה בארה"ב.

התשלום השנתי הגבוה ביותר: 253 מיליון דולר

סטיבן שוורצמן, מענקית הפרייבט אקוויטי, בלקסטון (Blackstone), קיבל את התשלום הגבוה ביותר בסך הכל - 253 מיליון דולר. לבלקסטון, שגדולה מהרבה חברות ב-S&P500 עם שווי שוק של יותר מ-100 מיליארד דולר, יש מבנה תאגידי הדומה למערכי קבוצות מניות כפולים, שעד לאחרונה הרחיקו אותה, וחברות אחרות מהמדד.

שוורצמן עקף אך בקושי את סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל אלפבית, חברת האם של גוגל, שהרוויח 226 מיליון דולר - סכום שהציב אותו בראש סקר שכר המנכ"לים השנתי של הוול סטריט ג'ורנל מוקדם יותר השנה. אחרי פיצ'אי, בסקר הקודם, נרשם מייקל רפינו עם 139 מיליון דולר.

סטיבן שוורצמן, מנכ''ל בלקסטון / צילום: Associated Press, Richard Drew
 סטיבן שוורצמן, מנכ''ל בלקסטון / צילום: Associated Press, Richard Drew

חלק מהמנכ"לים ברשימת המשתכרים המובילים של C-Suite Comp, כמו בכירי פינטרסט והרץ, לא יכנסו לדירוג התשלום השנתי של ה-Journal, מפני שהם התחילו במהלך השנה, בעוד שהניתוח של כתב העת מדרג רק מנכ"לים שכיהנו כל השנה.

התשלום החציוני למנכ"לים של חברות S&P500 ירד ל-14.5 מיליון דולר בשנה שעברה, מ-14.7 מיליון דולר בשנה הקודמת.

באופן כללי יותר, תשעה מנכ"לים הרוויחו יותר מ-100 מיליון דולר בשנת 2022, מתוך כמעט 4,000 חברות אמריקאיות הנסחרות בבורסה שנכללו בניתוח של C-Suite Comp. לעומת שנה שעברה שספרה יותר מ-20, מדובר בירידה, כאשר מענקי ההון הצטמצמו, אמרה החברה.

שכר מנכ"ל בלקסטון קפץ ב-50%

עיקר שכר המנכ"ל מורכב בדרך כלל ממניות מוגבלות או אופציות, שערכן יכול להשתנות. מענקי הון רבים מתקבלים לעתים קרובות,  והופכים לרכושו של המנהל במלואם- רק אם יעדי ביצוע מסוימים מתקיימים, או אם המנהל נשאר מועסק לתקופה מוגדרת.

עבור שוורצמן, המייסד-שותף של בלקסטון, כ-190 מיליון דולר מהשכר שלו הגיעו בצורה של דמי הצלחה ודמי תמריצים. דמי הצלחה מתייחסים לחיתוך רווח מעל יעד שמקבלים חלק ממנהלי השקעות. 58.8 מיליון דולר נוספים כללו מניות בנאמנות להשקעות בנדל"ן שבלקסטון מנהלת. השכר הכולל של שוורצמן היה גדול ביותר מ-50% מהשכר שלו ב-2021 שעמד על 160 מיליון דולר.

התשואה הכוללת למניות בלקסטון, כולל הדיבידנד של החברה, הייתה ירידה של 40% בשנה שעברה, לעומת תשואה שלילית של 18% למדד S&P500. אבל עד סוף יוני השנה, התשואה הכוללת של בלקסטון עמדה על 22%, לעומת תשואה של כ-14% במדד.

שוורצמן מחזיק בכמעט 20% מבלקסטון, נתח זיכה אותו בדיבידנדים של כמיליארד דולר ב-2022.

דובר בלקסטון אמר שכמעט 30% מהתשלום של שוורצמן לשנת 2022 משקף את ביצועי ההשקעה ב-2021, בתקופה שבה גם מחיר המניה של החברה הוכפל. "כמעט כל הפיצויים שלו נושאים ריבית ודמי תמריצים - שמשולמים רק כאשר אנו עומדים בציפיות הלקוחות שלנו", אמר הדובר. הוא סירב לומר כמה משכרו של שוורצמן היה במזומן.

בהרץ, התשלום הכולל של המנכ"ל סטיבן שר, שעמד על 182 מיליון דולר, כלל 3.4 מיליון דולר במשכורת ובונוסים. 178 מיליון דולר נוספים במניות מוגבלות מתוכננים להבשיל עד 2026, כשרובם אכן יתקבלו רק אם מניות החברה יגיעו ליעדי מחיר ממוצעים של 90 יום, המגיעים עד כמעט פי שניים ממחיר המניה הנוכחי שלה.

סטיבן שר, מנכ''ל הרץ העולמית / צילום: איל יצהר
 סטיבן שר, מנכ''ל הרץ העולמית / צילום: איל יצהר

בהצהרת השנתית שלה, החברה אמרה כי שני יעדי מחירים כבר הושגו, כלומר כ-50 מיליון דולר במניות במחירים האחרונים עומדים להבשיל אם שר ישאר מועסק עד 2026, בנוסף לכ-20 מיליון דולר שהקבלו ב-31 בדצמבר. שר, שעבד קודם לכן כמנהל הכספים של קבוצת גולדמן זאקס, נכנס לתפקידו הבכיר בהרץ בפברואר 2022, כשבעה חודשים לאחר שרשת השכרת הרכב יצאה מהליך חדלות פרעון.

מניית הרץ ירדה ב-22% במהלך כהונתו של שר בשנה שעברה, בעוד שמדד S&P500 ירד ב-16%. החברה העריכה את מענק ההון של שר בכ-128 מיליון דולר בסוף השנה, כך עולה ממסמכים שהוגשו. מניית הרץ עלתה השנה בכ-20% עד ה-30 ביוני. דובר הרץ סירב להגיב מעבר לחשיפות החברה.

168 מיליון דולר, כמעט לגמרי באופציות למניות

בארי מקארתי של פלוטון התחיל כמנכ"ל בפברואר 2022, לאחר קדנציות כמנהל כספים ראשי בספוטיפיי ובנטפליקס. התשלום שלו בפלוטון, בשווי 168 מיליון דולר, היה כמעט כולו באופציות למניות, אשר הופכות לזמינות מדי חודש על-פני תקופה של ארבע שנים. בעוד פלוטון נסחרת בימים האחרונים בקרוב ל-7.50 דולר למניה, שמונה מיליון האופציות הללו נמצאות "מתחת לקו המים", כלומר, מימושן יעלה יותר משווי מניות הבסיס (עליהן מבוססות האופציות, ע"ט).

מניית פלוטון נפלה בכ-3% השנה עד ה-30 ביוני, ונפלה ב-79% בשנת 2022, כאשר הביקוש היורד הותיר את החברה עם שפע של אופני הכושר שהיא מוכרת. נציגי פלוטון לא נענו לבקשות לתגובה.

בארי מקארתי, מנכ''ל פלוטון / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID
 בארי מקארתי, מנכ''ל פלוטון / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

מתוך 123 מיליון הדולר של פינטרסט שהוענקו לביל רדי בשנה שעברה, כמעט 101 מיליון דולר הגיעו באופציות למניות ו-21.5 מיליון דולר במניות מוגבלות היוו את מרבית השאר. שניהם נתנו בהקשר להעסקתו כמנכ"ל בסוף יוני 2022. מענקי ההון מוענקים מדי רבעון במשך ארבע שנים בתנאי שרדי נשאר מועסק. עד סוף השנה, שווי המניות והאופציות של רדי לשנת 2022 עלו בשווי ל-153.6 מיליון דולר, אמרה פינטרסט בהגשת במסמכים שהגישה.

מניית פינטרסט עלתה בקצת יותר מ-20% בשנה שעברה. עד כה השנה, מניית פינטרסט עלתה בכ-13% עד ה-30 ביוני.

ביל רדי, מנכ''ל פינטרסט / צילום: Reuters, ERIC GAILLARD
 ביל רדי, מנכ''ל פינטרסט / צילום: Reuters, ERIC GAILLARD

דוברת פינטרסט אמרה שרדי לא צפוי לקבל מענק אישי נוסף במהלך ארבע השנים הראשונות שלו, והחברה רואה במענקי ההון שלו לשנת 2022 שוויי ערך לכ-30 מיליון דולר בשנה לאורך זמן זה. בנוסף, רדי היה צריך לקנות ולהחזיק במניות של 5 מיליון דולר. "אם החברה מתפקדת טוב, אז לאופציות של ביל יש ערך", אמרה הדוברת. "אם החברה לא תצליח, גם התגמול של ביל יושפע".

CS Disco, חברה בת 10 שנים מאוסטין, טקסס, המוכרת שירותים מקוונים למשרדי עורכי דין, משפטנים וחברות שירותים משפטיים, היא החברה הקטנה ביותר בקבוצה בעלת השכר הגבוה ביותר. המנכ"ל קיווי קמארה, מייסד-שותף, קיבל משכורת של 500 אלף דולר בתוספת אופציות בשווי של 109 מיליון דולר, מענק שאישרו בעלי המניות בהצבעה בשנה שעברה.

האופציות של קמארה מבשילות רק אם מחיר המניה הממוצע של החברה ל-90 יום מגיע לכל אחד משישה יעדים עד 2032, או אם החברה נרכשת או שקמארה מאבד את עבודתו בנסיבות מסוימות.

קמארה הרוויח מעט פחות ממיליון דולר בסך הכל בשנת 2021, השנה שבה החברה יצאה להנפקה בסוף יולי. מניותיה סגרו ביום שישי במחיר של 8.22 דולר, עלייה של 30% בשנה עד כה, אך ירידה של יותר מ-75% ממחיר המניה של החברה בתחילת 2022. CS Disco לא נענו לבקשות להגיב.