רבבות הפגינו וחסמו את איילון אחרי פרישת עמי אשד; נהג דרס מפגין

מפקד מחוז ת"א, ניצב עמי אשד, הודיע על פרישה מהמשטרה לאחר כוונת השר בן גביר להעבירו לתפקיד רכז ההדרכה, במה שהוא מתאר כ"הדחה פוליטית" • "33 שנות שירות במדים ירדו לטמיון באחת, וכל זאת בשל הסיבה הפשוטה, שעמדתי על כך שהשוטרים שלי יפעלו כחוק" • רבבות הפגינו בעשרות מוקדים ברחבי הארץ בעקבות דברי אשד; נהג דרס מפגין באיילון ונעצר

כוחות משטרה ומפגינים בנתיבי איילון, הערב / צילום: Reuters, NIR ELIAS
כוחות משטרה ומפגינים בנתיבי איילון, הערב / צילום: Reuters, NIR ELIAS

מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב עמי אשד, כינס הערב (ד') מסיבת עיתונאים בה הודיע על פרישתו "בשל הדחה פוליטית במסווה של סבב מינויים מיותר". בתגובה לנאום החריף של אשד, רבבות ברחבי הארץ יצאו להפגין באופן ספונטני. המפגינים חסמו לתנועה את איילון דרום ואת איילון צפון.

החוק לפירוק לשכת עורכי הדין עבר בקריאה טרומית
שופטת פרסמה פסק דין המתבסס על עדותו של עד שכלל לא העיד | חשיפת גלובס

ב"כאן 11" תיעדו בשידור חי רכב שדרס מפגינים כאשר נסע לתוך המקום שבו הם עמדו באיילון דרום. נהג הרכב נעצר על-ידי כוחות המשטרה.

החל מהשעה 20:00, כלי רכב רבים נתקעו בפקק בשל המחאה, והמשטרה ניסתה לפלס להם דרך, ובמקביל בשני הצדדים של איילון הובערו מדורות, ומפגינים רבים הפגינו עם דגלי ישראל ומגפונים. באזור יש נוכחות משטרתית - שוטרים, לצד פרשים על סוסים וכוחות יס"מ. כחלק מניסיונות הפינוי, תועדו עימותים בין השוטרים למפגינים, שטענו לאלימות כלפיהם. בנוסף, שוטרים הפעילו מכת"זית באיילון צפון.

לפי הערכות, יש כ-40 מוקדי הפגנות ברחבי הארץ, בין השאר במרכז חורב בחיפה, בכרמיאל, ברחובות ובנהריה. חסימות נרשמו גם בצומת 443, בכביש 4 ובכביש 6 צפון. מתקיימת גם הפגנה ליד רחוב עזה בירושלים, סמוך לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אש בנתיבי איילון, הערב / צילום: תמונה פרטית
 אש בנתיבי איילון, הערב / צילום: תמונה פרטית

"משלם מחיר כבד כדי למנוע מלחמת אחים" 

אשד התייחס במסיבת העיתונאים לניסיון של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להדיח אותו לפני מספר חודשים על רקע גישתו כלפי המחאות נגד הרפורמה המשפטית. באותה הזדמנות, היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, מנעה את ההדחה, אך בסבב המינויים האחרון במשטרה אשד מונה לרכז ההדרכה, ובכך הודח למעשה מפיקוד מבצעי במשטרה. כעת, כאמור, הוא מסרב ל"סבב המינויים המלאכותי" ופורש מהמשטרה.

ארגוני המחאה הפיצו קריאה להגיע ב-20:00 לרחוב קפלן בתל אביב ולצאת להפגין במוקדים נוספים ברחבי הארץ בעקבות הצהרת אשד. ואכן, החל מ-20:00 מפגינים החלו לחסום את צומת קפלן ואת איילון צפון.

"ב-9 למרץ השנה, בשעה שמחוז תל אביב התמודד עם הפגנת אלפים ברחבי העיר, הודחתי מתפקידי על רקע פוליטי בשיחת טלפון", אמר אשד הערב. "בימים האחרונים קיבלה ההדחה הפוליטית שלי תוקף פרוצדורלי במסווה של סבב מינויים מיותר. 33 שנות שירות במדים, בתובעניים שבתפקידים הקיימים במשטרת ישראל, כשאני על קו הסיום בהתמודדות על תפקיד המפכ"ל, ירדו לטמיון באחת. וכל זאת בשל הסיבה הפשוטה: שעמדתי על כך שהשוטרים שלי יפעלו כחוק".

על-פי אשד, "בגב זקוף ובראש מורם, אני משלם מחיר אישי כבד מנשוא, על הבחירה שלי למנוע מלחמת אחים". בעיניו, ההחלטות של השר לביטחון לאומי "כללו שבירת הכללים, הנהלים, הסדר הארגוני והתערבות בוטה בקבלת החלטות ובשיקול-הדעת המבצעי".

לדבריו, "יכולתי בקלות לעמוד בציפיות האלה, להפעיל כוח לא סביר ולמלא את המיון באיכילוב בסוף כל הפגנה בתל אביב. יכולנו לפנות את איילון תוך דקות ספורות, במחיר נורא של שבירת ראשים וריסוק עצמות, במחיר של ניפוץ האמנה שבין המשטרה לאזרחי המדינה".

מפקד מחוז תל אביב, עמי אשד, בהפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית, בחודש מרץ / צילום: תמונה פרטית
 מפקד מחוז תל אביב, עמי אשד, בהפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית, בחודש מרץ / צילום: תמונה פרטית

על-פי גישתו של אשד, אותה הוא מספר שהנחיל לדורות של שוטרים, יש "להכיר במגבלות הכוח, לרסן את הכוח, לשמור מכל משמר על החוזה שלנו מול הציבור, להגן על הברית הקדושה שלנו מול האזרח. התעקשתי במהלך המחאה פעם אחר פעם שמחוז תל אביב בפיקודי יוכיח שאפשר אחרת, שאפשר וחייב - גם לאפשר מחאה וגם לקבוע לה גבולות ברורים על-פי החוק".

"איומים ממשיים על חיי"

אשד ירה בנאומו חצי ביקורת לא רק כלפי השר הממונה עליו איתמר בן גביר, אלא כלפי "מכונת הרעל" ברשתות, למרות שהוא לא דיבר עם איש על עמדותיו הפוליטיות. לדבריו, מתקפה זו "הובילה גם לאיומים ממשיים על חיי ולהגדרתי כמאוים ברמה הגבוהה ביותר", אמר, אך "כל אלה לא ריפו את ידיי לרגע. מול עיניי היו כל העת מפת דרכים אחת ומצפן אחד: איזונים ובלמים, ספר החוקים הישראלי וכללי המוסר והצדק".

בנאומו, אשד הודיע כי הוא לא יכיר בסבב המינויים: "איני מתכוון לשתף פעולה עם הסבב המלאכותי ולקבל את ההדחה הפוליטית שלי מפיקוד על מחוז תל אביב", אמר. "יש בכוונתי לסיים את שירותי במשטרת ישראל לאחר שאעביר את הפיקוד בצורה מסודרת למחליפי".

חסימה בכביש 6, הערב / צילום: תמונה פרטית
 חסימה בכביש 6, הערב / צילום: תמונה פרטית

למרות הדחתו, אשד קרא לקצינים הבכירים האחרים במשטרה לא להיכנע ל"תקדים עמי אשד". בעיניו, "אסור שמפקד מחוז לא יאמר את דעתו, אסור שמפקד מחוז יגמיש את ערכיו", והוא מוכרח לזכור ש"שוטר הוא שליח ציבור, עובד ציבור ומחויב לציבור".

במשפט האחרון, אשד רמז כי הוא עשוי להמשיך לפעול בזירה הציבורית בדרך כלשהי: "תם ולא נשלם! אמצא דרכים אחרות למיצוי עצמי ולמען הציבור בישראל", אמר.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר צייץ בתגובה בטוויטר: "הדברים של עמי אשד הערב מוכיחים כי במשטרת ישראל שירת ניצב פוליטי על מדים. מאחל לו הצלחה רבה בהמשך דרכו בבחירות הבאות במפלגת שמאל".