הגירעון ממשיך להצטבר ובשוק ההון צופים שהממשלה לא תעמוד ביעדים

העודפים התקציביים שנצברו מתחילת השנה נשחקו בתוך חודש, מ-13 מיליארד שקל ל-6.7 מיליארד שקל • שיעור הכנסות המדינה ממשיך לרדת, מה שמשתקף בבירור בתחום הנדל"ן, שם נרשמה ירידה ריאלית של 56% • עם זאת, גרף ההכנסות מראה שמגמת הירידה המתמשכת מאז אמצע השנה שעברה נבלמה בחודשיים האחרונים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מיכל פתאל
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מיכל פתאל

הגירעון של ישראל בחודש יוני 2023 עלה ל-0.9% מהתוצר, שהם כ-15.4 מיליארד שקל גירעון מצטבר לאורך 12 החודשים האחרונים - כך פירסם אגף החשב הכללי במשרד האוצר. מדובר בעלייה משמעותית לעומת גירעון של 0.6% רק לפני חודש, 0.3% לפני חודשיים ורמה אפסית קודם לכן.

הממשלה תאשר את מהפכת השכר בצה"ל; אנשי קבע פנו ליועמ"שית
שבוע דרמטי בשוק המקומי: האם הריבית תעלה ולאן תגיע האינפלציה?

תקציב המדינה נבנה על בסיס יעד גירעון של 1.1% לסוף השנה הנוכחית ולגירעון של 1.35% בשנת 2024. בקצב הזה, נראה שהמספרים לא מתכנסים. בשוק ההון העריכו לאחר פרסום נתוני הגירעון העדכניים שהגירעון השנה יגיע בפועל ל-2.25%-2.5% - כך לפי רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI. אם כאן מדובר עדיין בתחזית שלא חורגת מכלל הגירעון הרב שנתי של האוצר (שעומד על 2.5%), הרי שבשנה הבאה הנתונים עלולים להחמיר משמעותית. בשוק ההון צופים שללא התאמות מיוחדות יקפוץ הגירעון ב-2024 לרמה גבוהה של 4-5% תוצר.

בחודש יוני לבדו נרשם גירעון של 6.2 מיליארד שקל, לעומת גירעון של 1.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. העודפים התקציביים שנצברו מתחילת השנה נשחקו בתוך חודש מ-13 מיליארד שקל ל-6.7 מיליארד שקל.

ההכנסות בירידה, ההוצאות קפצו

שיעור הכנסות המדינה נמצא בירידה מובהקת. בחצי השנה הראשונה של 2023 ירדו ההכנסות ב-4.5%, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. אומנם החציון הראשון של 2022 הסתיים עם הכנסות גבוהות במיוחד, אלא שקצב הירידה בהכנסות מעמיק בהדרגה לעומת חודשים קודמים.

באופטימיות זהירה ניתן לציין כי גרף ההכנסות מראה שבחודשיים האחרונים נבלם הגידול בקצב ירידת ההכנסות. מגמת הירידה נמשכת מאז אמצע השנה שעברה. בהשוואה לשנים שלפני משבר הקורונה, ההכנסות ממסים עדיין גבוהות במונחים היסטוריים, גם אם נמוכים מהשיאים שנרשמו ב-2021-2022.

הירידה בהכנסות משתקפת בבירור בתחום הנדל"ן. ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין הסתכמו ביוני 2023 ב-1.1 מיליארד שקל, לעומת 2.5 מיליארד שקל ביוני 2022 - ירידה ריאלית של 56%. לפי רשות המסים, זוהי הרמה הנמוכה ביותר של הכנסות ממיסי מקרקעין מאז תחילת 2021. הגביה ממס שבח ירדה בשיעור של 52% והגביה ממס רכישה ירדה בשיעור של 61%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

במקביל, הוצאות המדינה קפצו בשיעור של 6.9%, כך שהגירעון התקציבי נוצר הן מצד ההכנסות והן מצד ההוצאות.

להעמיק את הגירעון, ולשלם ביוקר

כך, בתנועת מלקחיים, ההוצאות התופחות ובעיקר ההכנסות המצטמקות עלולות לדחוף את הממשלה להדק את החגורה או בתרחיש הסביר יותר - להעמיק את הגירעון ולשלם עליו ריביות בשנים הבאות.