ג'ונקו | בלעדי

עילית רז מסתבכת בארה"ב? פרשת ההונאה שמסעירה את ההייטק בדרך לבדיקה בינלאומית

לגלובס נודע כי רשויות חקירה זרות מתעניינות בבדיקת ההתנהלות הסטארט-אפ הישראלי בראשות עילית רז, בו זויפו לכאורה מסמכים כמו אישורי העברות כספים, מידע מחשבון הבנק וחוזים • למרות שג'ונקו מוכרת כחברה ישראלית, היא בנויה בפועל מחברת אם הממוקמת בדלאוור בארה"ב • לפי הערכות, מרבית הכסף שהושקע בחברה לא ניתן להחזר • מטעם רז לא נמסרה תגובה • חשיפת גלובס

משרדי Joonko בעיגול: עילית רז / צילום: כדיה לוי, איל יצהר
משרדי Joonko בעיגול: עילית רז / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

כשבועיים לאחר התפוצצות פרשת ההונאה בסטארט-אפ ג'ונקו (Joonko) המשקיעים האמריקאים והישראלים בחברה עודכנו כי רשויות חקירה זרות מתעניינות בבדיקת ההתנהלות בחברה, בה זויפו לכאורה מסמכים כמו אישורי העברות כספים, מידע מחשבון הבנק וחוזים.

בדיקה שכזו עלולה להתמקד ככל הנראה גם במנכ"לית והמייסדת - עילית רז - שהודתה בפני המשקיעים, התפטרה מיוזמתה והחזירה את כספי המניות שמכרה באופן אישי.

תיבת פנדורה נפתחה השבוע בהייטק. הסיפור של עילית רז הוא רק קצה התופעה | ניתוח
"נעלמה כאילו בלעה אותה האדמה": ההסתבכות הקודמת של מייסדת ג'ונקו
האם זה פלילי ואיך לא גילו על הפרשה בזמן: השאלות הקשות בהונאה שמסעירה את ההייטק | שאלות ותשובות

ג'ונקו מוכרת כחברת סטארט-אפ ישראלית, אך היא בנויה בפועל מחברת אם הממוקמת בדלאוור בארה"ב ומחזיקה בחברה בת בישראל - שמתפקדת בפועל כמרכז פיתוח. בעוד חברת הבת העסיקה בישראל את כל רוב עובדי החברה ושילמה מיסים לפי כללי "קוסט פלוס",  ולמרות שהנהלת החברה ישבה בתל אביב, ההכנסות והרווחים דווחו בחברה האמריקאית.

למעשה, רוב המשקיעים בחברה ובמיוחד אלה שהצטרפו בשנותיה הראשונות הם אמריקאים, כך שהעניין שלהם בחילוץ כספם מהחברה או בבדיקה משפטית של הנושא הגיוני.

בסיבוב ה"סיד" של החברה, כלומר סבב הגיוס הראשון של החברה ב- 2019, לאחר ששינתה מיקוד עסקי ונפתחה שוב, השקיעו קרנות אמריקאיות ממדינת אלבמה כמו אלבמה פיוצ'רס וברונז וואלי, וכן משקיעים אמריקאים נוספים כמו קאפור ונצ'רס ורייט סייד קפיטל, כך על פי PitchBook. בסיבוב הגיוס האחרון של החברה, שנסגר ביוני 2022, השתתפו משקיעים נוספים מאלבמה כמו רדהוק ונצ'רס ועוד מספר משקיעים פרטיים מהמדינה. את הסיבוב הובילה אז קרן אינסייט פרטנרס האמריקאית, אותה מייצג בדירקטוריון החברה ליעד אגמון - השותף הישראלי שמינתה הקרן לפני כשנה ולאחר שהקרן כבר התחייבה להשקיע בג'ונקו.

החוזים, תדפיסי העברת הכספים והקבלות נרשמו בדלאוור 

מאחר שהחשד להונאה הינו לגבי חברה הרשומה בדלאוור - שם נרשמו החוזים, תדפיסי העברת הכספים והקבלות המזויפות, ועל בסיסם הוצגו למשקיעים מצגי שווא על הצלחת החברה - עלולות רשויות אמריקאיות להתעניין בבדיקה שכזו, בהם משרד המשפטים באמצעות משרד התובע של דרום מחוז מנהטן - רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) או הבולשת הפדרלית (FBI).

על פי החשד שעשוי להיבדק בבדיקה שכזו, סיבב הגיוס האחרון של ג'ונקו, בו גייסה 17 מיליון דולר בהובלת אינסייט, נעשה על בסיס מצג של מספר לקוחות שגוי. ככל שנודע, הדירקטוריון ממפה בימים אלה את הכספים העומדים לרשות החברה, וההערכה היא כי מרבית הכסף שהושקע בחברה לא ניתן להחזר. בשבועיים האחרונים פוטרו רוב העובדים בחברה ומונה לה צוות בדיקה פנימי שכולל משקיעים וכמה מחברי ההנהלה.

לאחרונה עלתה לכותרות הונאה בסטארט-אפ אחר שפעל בארה"ב. בחודש אפריל האחרון הגיש התובע הכללי של מחוז דרום מנהטן, דמיאן וויליאמס, תביעה משותפת עם חברת הביטוח הפדרלית FDIC נגד צ'ארלי ג'אביס, היזמת של חברת הסטארט-אפ פרנק אשר לפי הטענה ניפחה את מספר המשתמשים במאגר החברה באמצעים מלאכותיים בעיצומו של משא ומתן למכירת החברה לבנק ג'יי. פי. מורגן. ג'אביס, אזרחית אמריקאית, נעצרה וכעת היא מחכה למשפט. לטענת התובע הכללי בניו יורק, ג'אביס - שבעברה נתבעה גם על ידי עובד ישראלי - הכניסה 45 מיליון דולר כתוצאה ממעשה המרמה.

מעילית רז לא נמסרה תגובה.

*** חזקת החפות: נגד עילית רז לא הוגשה בשלב זה תלונה רשמית, ולכן היא לא הואשמה ולא הורשעה בדבר, ועומדת לה חזקת החפות.