לבקשת אמסלם ובניגוד להוראת היועמ"ש: הנציבות הקפיאה מכרז בכיר ברשות החברות

המכרז, שהחל ב-2022, הוא למשרת המשנה למנהלת רשות החברות • למרות התנגדות המשנה ליועמ"שית גיל לימון, בפועל הוראות נציב שירות המדינה מקפיאות אותו • נציבות שירות המדינה בתגובה: "לאחר בחינת מכלול הנסיבות עם הגורמים המקצועיים, הוחלט לדחות בשלב זה את מועד כינוס ועדת הבוחנים"

דוד אמסלם. לבקשתו הנציבות הקפיאה מכרז בכיר ברשות החברות / צילום: נועם מושקוביץ', דובדרות הכנסת
דוד אמסלם. לבקשתו הנציבות הקפיאה מכרז בכיר ברשות החברות / צילום: נועם מושקוביץ', דובדרות הכנסת

נציבות שירות המדינה בראשות פרופ' דניאל הרשקוביץ, הקפיאה את המכרז למשרת המשנה למנהלת רשות החברות. זאת יום לפני שהיו אמורים להגיע המועמדים לראיונות בנציבות שירות המדינה. המכרז, כמו רבים בשירות המדינה - מתנהל זמן רב וראשיתו כבר באוקטובר 2022 - עת כיהנה הממשלה הקודמת. בשלב זה, גם לא נמסרו נימוקים להקפאה.

הקפאת המכרז מתרחשת למרות שהמשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, כתב לפני כשבועיים במכתב להרשקוביץ שעליו להימנע מכך. במכתב קרא לימון "להימנע מנקיטת פעולות חד-צדדיות שעלולות לפגוע בעצמאותה של רשות החברות". וכי "יש להבטיח כי יישמר שיקול דעתה המקצועי של רשות החברות הממשלתיות בהפעלת סמכויותיה על פי דין". אך למרות זאת, הוראות נציב שירות המדינה מקפיאות בפועל את המכרז.

ההקפאה מתבצעת על רקע בקשה של אמסלם לנציבות שירות המדינה להקפיא את המכרז הזה, כמו גם מכרזים והתקשרויות אחרות, ואף להדיח את מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים. בשבועיים האחרונים התנהלה חלופת מכתבים בטונים הולכים ומחריפים, עד כדי האשמות של אמסלם ב"פוטש" ודרישה שמנהלת רשות החברות לא תפנה אליו.

המאבק בין השר ורוזנבוים מתנהל על נושאי סמכויות בתוך רשות החברות, לרבות מינויים למשרות בכירות בחברות הממשלתיות כמו הדואר, הרכבת וחברת החשמל. אחת ממטרות אמסלם היא לבטל או לפחות להרחיב את "נבחרת הדירקטורים" שמציבה כיום רף מינימלי לדירקטורים של חברות ממשלתיות, בעוד מנהלת רשות החברות מתנגדת לכך.

מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "לאחר בחינת מכלול הנסיבות עם הגורמים המקצועיים בנציבות, הוחלט לדחות בשלב זה את מועד כינוס ועדת הבוחנים".

תגובת דוד אמסלם: "לא מתייחסים לזה".