הקרב הבא בין רוזנבוים לאמסלם: המכרז ליועמ"ש רשות החברות

המאבק בין השר למנהלת רשות החברות הגיע למכרזי הבכירים, וברשות חוששים מעיכוב מינוי יועץ משפטי • התפקיד קריטי בהליך בחירת דירקטורים לחברות הממשלתיות

מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, והשר דודי אמסלם / צילום: כדיה לוי, רפי קוץ
מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, והשר דודי אמסלם / צילום: כדיה לוי, רפי קוץ

ביום שלישי השבוע נציבות שירות המדינה שלחה הודעת ביטול למועמדים שהיו אמורים להתראיין ברביעי למשרת המשנה למנהלת רשות החברות. בכך, הוקפא בפועל המכרז, זאת כנראה בהמשך לבקשת השר לשיתוף פעולה אזורי דוד אמסלם להקפיא את כלל המכרזים ברשות.

רשות החברות דורשת לקיים ישיבה מיוחדת על מינוי יועמ"ש נתיבי ישראל עד סוף השבוע הבא

בשבועות האחרונים, חילוקי הדעות בין השר לבין מנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, הגיעו לשיא חדש כשהיא טוענת שהשר פוגע בעצמאות הרשות ומקדם מינויים לא תקינים והוא מצידו מאשים אותה ב"פוטש" ודורש שלא תפנה אליו.

היום שלחה רוזנבוים מכתב לחברת נתיבי ישראל, בה דרשה מהם לכנס בדחיפות ישיבת דירקטוריון לגבי מינויה של מ"מ היועצת המשפטית לחברה - שעל פי הטענה, מינויה אינו עולה בקנה אחד עם ההיררכיה הארגונית במחלקה המשפטית, מכיוון שהיו מועמדות בכירות יותר לקידום.

לפני כשבוע, נשלח מכתב על ידי עו"ד אביבה שביט מהמחלקה המשפטית של רשות החברות באותו נושא, אך עד עתה הוא לא זכה למענה. המחלקה המשפטית של רשות החברות יושבת תחת היועץ המשפטי לרשות החברות, שכאמור המכרז למינוי קבוע שלו עדיין תלוי ועומד

כעת, מתכוננים למאבק הבא: מינוי היועץ המשפטי של רשות החברות, שגם המכרז בעניינו תלוי ועומד, בזמן שבשנה האחרונה מכהנת ממלאת מקום. בשלב זה המכרז עוד לא הוקפא, ולמעשה עוד לא הגיע לשלב הראיונות, אך גורמים ברשות החברות חוששים שההתנגשות הבאה בין רשות החברות לשר הממונה עליה תהיה הקפאה של המכרז הבכיר הזה - גם אם אמסלם אומר שכרגע לא יקפיא.

תמצית ההתנצחות בין מיכל רוזנבוים לדודי אמסלם בחודש האחרון

דרישה לפיקוח
אמסלם קורא להקים ועדה מייעצת לרשות החברות ומסרב למנות דירקטורים

התערבות ודריסת רגל
אמסלם מבקש להקפיא מכרזים ולתת משרד ליועץ הפוליטי שלו ברשות החברות

קריאה להדחה
אמסלם דורש מנציבות שירות המדינה: "הדיחו את רוזנבוים"

רוזנבוים משיבה מלחמה
חילופי מכתבים חריפים. אמסלם: "אל תפני אלי יותר", רוזנבוים: "כוונתי להמשיך ולפעול על פי דין"

הקפאת מינויים
מוקפא מכרז המשנה למנהלת רשות החברות

מלשכת השר אמסלם נמסר: "חשוב להדגיש שהעברנו את הבקשה להקפאה לגורם המוסמך, קרי הנציבות. בכל הנוגע לעמדת משרד המשפטים טרם התקבלה עמדתם. ברם, לא התעקשנו על עצירת משרת היועמ"ש כיוון ומדובר בכך שלאחרונה כבר נערך מכרז ולהבנת משרדי לא נמצא אף לא אחד מעובדי המדינה שניגש לתפקיד. המכרז התפרסם כמכרז פתוח, שבשלב זה עדיין בשלבים מוקדמים וייקח עוד זמן עד הקמת ועדת בוחנים. לאור זאת, ולאור העובדה שמדובר במשרה שאינה חדשה ומהותית לרשות, נבהיר שבשלב זה לא נצרכת הקפאה".

תפקיד משמעותי בהתנהלות השוטפת

רשות החברות היא נציג הבעלים בחברות הממשלתיות, ובמסגרת תפקידה - יש לה יועץ משפטי. הוא לא אחראי על ניהול משפטי שוטף של החברות, אך חבר בוועדה שממנה את היועצים המשפטיים החיצוניים שלהן, ושותף באישור הליך בחירת יועמ"ש פנימי ולהחלטות גדולות אחרות: בדיקות לחברות הממשלתיות, בונוסים, דיבידנדים, קליטת עובדים נוספים, תקינות הליך איתור מנכ"ל, ניהול תהליך הפרטה, מינוי דירקטורים וחברי מועצה של גופים סטטוטוריים, כולל כאלה שאינם תאגידים כמו רשות הטבע והגנים, ביטוח לאומי והמועצה להשכלה גבוהה.

במכרז ליועץ המשפטי, נאמר שהוא אחראי על "הכנת הצעות החוק הממשלתיות בתחום הפעילות של הרשות", "הכנת חקיקת משנה שבסמכות השר המופקד על המשרד" ו"הכנת הנחיות משפטיות לרשות". הוא גם אחראי על "ניסוח הסכמים ואמנות בינלאומיות בשטח עבודת המשרד" ו"השתתפות במשא ומתן על ביצוע פעולות עסקיות כמו מכירה, פירוק, מיזוג והנפקה של חברות ותאגידים, רכישת ושכירת נכסים, רכישת ציוד, העסקת קבלנים, החייבות לבוא לידי ביטוי במכרז או בחוזה". בנוסף, הוא מנהל את צוות הייעוץ המשפטי של רשות החברות, שכולל 12 עורכי דין.

מדובר בתפקיד משמעותי לתפקוד השוטף של הרשות ולקבלת ההחלטות בה. דבר חשוב בסערה הנוכחית.

החברות ממשלתיות תקועות

אחד הנושאים שבמחלוקת הוא מינוי הדירקטורים לחברות הממשלתיות. בעוד אמסלם טוען שסמכותו על פי החוק היבש היא לשלוט באופן מינוי הדירקטורים בחברות ממשלתיות, לרבות לגבי "נבחרת הדירקטורים" המעמידה תנאי סף לחברות ממשלתיות, המשנה ליועמ"ש דאז דינה זילבר פרסמה חוות דעת לפיה עליו למנות דירקטורים אך ורק מתוך הנבחרת. השר אמסלם טען אז שהנבחרת "פוגעת בעיקרון השוויון של אזרחי מדינת ישראל".

כעת משחזר לתפקיד השר האחראי על החברות הממשלתיות, אמסלם הקפיא את כל מינויי הדירקטורים - עד שנבחרת הדירקטורים תבוטל. זאת לרבות בחברות ממשלתיות גדולות ומשמעותיות כמו חברת החשמל וחברות ביטחוניות רגישות כמו התעשייה האווירית ורפא"ל.

על פי החששות המובעים ברשות החברות, מוקד המאבק הבא יהיה מינוי הקבע לתפקיד היועץ המשפטי לרשות החברות, המנהל בצורה שוטפת את העניינים המשפטיים של רשות החברות. כעת העיניים נשואות לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, ולהתקדמות או הקפאה שתהיה בנושא.