גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההמלצות של מנכ"לית בית ההשקעות: "זה לא דומה לדברים אחרים שראינו"

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● אביבית מנה קליל, מנכ"לית משותפת באופנהיימר ישראל, נזהרת מלהעריך כי מגמת העליות בוול סטריט תימשך, מסמנת הזדמנויות השקעה ומספקת טיפים איך כדאי לעשות זאת ● "הדגש של חברות על רווחיות בטווח הקצר הוא קריטי היום, וזה לא היה ככה עד לפני שנה וחצי"

אביבית מנה קליל, מנכ''לית משותפת באופנהיימר / צילום: אמנדה סורודוי
אביבית מנה קליל, מנכ''לית משותפת באופנהיימר / צילום: אמנדה סורודוי

אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול־דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ניירות ערך או מוצר פיננסי כלשהו 

נתוני האינפלציה בארה"ב שהפתיעו השבוע לטובה היוו זרז להמשך עליות השערים בוול סטריט, שרושמת עד כה שנה פנטסטית בניגוד מוחלט להרבה תחזיות מוקדמות. מניות הטכנולוגיה הן הבולטות ביותר עם קפיצה של עשרות אחוזים ומעלה. אביבית מנה קליל, מנכ"לית משותפת בבית ההשקעות אופנהיימר ישראל, נזהרת מלהעריך כי מגמת העליות תימשך כפי שראינו עד כה. היא מסמנת הזדמנויות השקעה ומספקת טיפים כיצד לעשות זאת נכון.

השלב האחרון של המלחמה באינפלציה הוא הקשה מכולם, וזו הסיבה 
מה אפשר ללמוד מהשפל במכירת דירות חדשות בתל אביב? 
תכניות העבודה של משרדי הממשלה מלאות בחורים בנתונים 

מנה קליל, בת לאם סוכנת ביטוח ולאב תעשיין, עובדת באופנהיימר יותר מ־25 שנה. היא החלה את דרכה שם בתפקיד זוטר. עם הזמן התקדמה להיות אנליסטית, לאחר מכן מנהלת מחקר, ולפני 15 שנה מונתה לתפקיד של מנכ"לית משותפת. בנוסף, משקיעה מנה קליל מאמץ רב ואנרגיות בקידום נשים בשוק ההון, ובפרט באופנהיימר. בין היתר, היא מעבירה הרצאות באוניברסיטאות ובמכללות על שוק ההון וכך מעודדת נשים להיכנס לתחום. בנוסף לתפקידה כמנכ"לית, היא גם מנהלת מחלקת המחקר של אופנהיימר.

 

מדד נאסד"ק רשם את המחצית הטובה ביותר שלו זה עשורים, את מעריכה שזה יימשך?
״אתה יודע למי ניתנה הנבואה… אנחנו אנליסטים ומספקים תחזיות והמלצות פרקטיות. באופן כללי, אנחנו מעריכים שהמחצית השנייה תהיה יחסית בגרף שטוח. המשחק יהיה 'סטוק פיקינג' (בחירת מניות, ב' ל') ופחות מדדים. יותר לנסות לאתר חברות שעברו תהליך לא פשוט של התייעלות על רקע עליית הריבית, ועכשיו יש להן פוטנציאל.

"בהמשך המחצית אנחנו במקום טוב מבחינת ההתייעלות של החברות והרווחיות שלהן. הדגש על רווחיות בטווח הזמן הקרוב הוא קריטי היום, וזה לא היה ככה עד לפני שנה וחצי. הנהלות של חברות שינו בצורה משמעותית את הפוקוס.

״האנליסט הטכני שלנו ארי ואלד מאמין שהמומנטום החזק בשוק יימשך. מתחילת השנה הנאסד"ק עלה ביותר מ־30% וה־S&P 500 במעל 20%. באופן טבעי, אנשים אומרים שזה לא יכול להימשך, אבל המנתח שלנו דווקא מאמין שכן".

ומה את באופן אישי חושבת?
"אני ממליצה בעיקר על מניות של חברות טכנולוגיה וחברות המספקות שירותי תקשורת. טרנד ה־AI זה מהלך 'משבש שוק' בצורה משמעותית. זה לא דומה לדברים אחרים שראינו כמו הביטקוין או ה־NFT, וזה מזרים דם חדש לחברות הטכנולוגיה - גם לחברות הענן שמעניקות את התשתית ולחברות הסייבר והשבבים. בשורה התחתונה, יש הרבה ציפיות ואני מעריכה שההתפתחות תמשיך. כמו בכל מהפכה, יש כאלו שעולות על הגל ומרוויחות ויש כאלו שלא יודעות לעשות את ההתאמות".

 

"אין מיתון באופק, בהאטה יש מה לעשות"

איפה את רואה סיכונים?
״אחד הסיכונים שדיברנו עליהם בעקבות העלאת הריבית הוא מיתון - ובינתיים זה לא קורה. השוק האמריקאי איתן הרבה מהצפוי. שוק העבודה חזק, האבטלה נמוכה והביקוש לעובדים עדיין גבוה. מחירי האנרגיה, שהגיעו לשיא, נסוגו לרמות נמוכות בהרבה, וזה כן סימן להורדת חלק מהלחץ האינפלציוני. אנחנו לא רואים מיתון באופק, אבל אולי כן האטה. האינפלציה יותר נמוכה מהריבית, וזה מקום יציב. גם אם נרגיש האטה בהמשך, יש סקטורים נוספים שכדאי להשקיע בהם".

במה כדאי להשקיע בתקופה של האטה?
"תחום צריכת המותרות - אופנה עילית, קוסמטיקה וכד'. בכל העולם הזה לא רואים חולשה בכלל. דוגמה אחת לכך היא לולולמון שפתחה נציגות בישראל. חברה נוספת שאנחנו ממליצים עליה היא אינמוד, שעוסקת בציוד ומכשור לתעשיית האסתטיקה, שמחליפים את עולם הניתוחים הפלסטיים. זו אחת ההמלצות החזקות שלנו, בדיוק השבוע היא עלתה 10% בעקבות הודעה על תוצאות טובות מהצפוי לרבעון השני 2023.

״שתי חברות נוספות שהייתי משקיעה בהן במצב של האטה הן מקדונלד'ס ומיקרוסופט. אנשים שמרגישים ש'הכיס מכביד' עליהם רואים פעמים רבות במקדונלד'ס חלופה זולה לבילוי. גם השקעה במיקרוסופט היא קלאסית; היא הייתה הראשונה להשיק פעילות בתחום ה־AI, והיא השחקנית השנייה בגודלה בתחום הענן. המלצה נוספת היא על נטפליקס. המהלך שביצעה לניהול הסיסמאות משפיע ואנשים נאלצים לחדש מנוי ולשלם יותר. זה מהלך שנותן פוש רציני לשווי החברה, ולאחרונה העלינו את מחיר היעד למניית נטפליקס".

אחת הדרכים הנוחות להשקעה כיום בשוק ההון היא באמצעות ETF - כלומר התמקדות בסקטור אחד דרך קרן סל. מנה קליל מציינת שלוש שעדיפות בעיניה: "קרן XLI המתמקדת בתעשייה; בארה"ב יש מגמה של גידול בהשקעות להקמת מפעלים במטרה לצמצם את התלות במזרח ובסין. זה נכון גם לתחום השבבים אבל לא רק. כל תחום התעשייה צפוי לצמוח ונכון להשקיע בקרנות סל אמריקאיות בתחום". בתחום הטכנולוגיה היא מציינת את XlK, שכוללת חברות כמו אפל, מיקרוסופט, אנבידיה וברודקום, ובתחום שירותי התקשורת את XLC שמתמקדת במטא, גוגל, אקטיוויז'ן, נטפליקס, וריזון ועוד.

מה לגבי חברות ישראליות?
​"אנחנו מנהלים רשימה של מניות ישראליות שנסחרות בארה"ב, מתוכה אציין את פאלו אלטו וסייברארק. אלו שתי חברות בעלות עוצמה טכנולוגית מאוד גבוה ומענה לעולמות ה־AI. שתי חברות מדהימות נוספות שאנחנו ממליצים עליהן הן מאנדיי וגלובל־אי, שמציעות מוצרים לשוק ענק ובעלות פוטנציאל גדול. בעולם השבבים, אנחנו ממליצים על נובה שמציעה מוצר שנמצא בחזית הטכנולוגיה ויש לה עוד הרבה לאן להתקדם.

"גם מניית מובילאיי עם המלצת קנייה חזקה. החברה היא מובילת שוק בתחום הרכבים האוטונומיים, עם פריסת לקוחות גדולה וצנרת עשירה של מוצרים בפיתוח".

"בארה"ב לא מצליחים להחזיר אנשים למשרדים"

למרות העליות בשוק המניות ושורה של המלצות, מנה קליל ממליצה להשקיע חלק ניכר מתיק ההשקעות באג"ח ומתייחסת גם לאפיקים מסורתיים יותר כמו בנקים ונדל"ן בהיבט גלובלי.

"השקעה באג"ח קונצרניות יכולה להניב היום תשואה יפה של 5%-7% ברמת ביטחון גבוהה", אומרת מנה קליל. "באופן כללי, למשקיעים פרטיים קשה לרכוש אג"ח ספציפיות בכמויות קטנות, אז אני ממליצה לעשות זאת דרך קרנות נאמנות או לפנות ל־ETF (השקעה במדדים). יש כמה תעודות סל שמעניקות חשיפה לשוק האג"ח בארה"ב בצורה יעילה".

מה את חושבת על השקעה בחברות נדל"ן כעת?
״אנחנו עוסקים בעיקר בשוק האמריקאי, ואני רואה חזרה גדולה של כספים לחברות בנייה בארה"ב. בגלל שהריבית יצרה עצירה בשוק, יכול מאוד להיות שבתוך שנה נראה עליות מחירים - גם בישראל וגם בחו"ל - ואז נראה תחייה מחודשת בתחום הדיור.

"בענף המשרדים אנחנו רואים שיבוש - הרבה חברות מצמצמות שטחי משרדים בחו"ל. בארה"ב ממש מנסים להחזיר אנשים למשרדים ולא ממש מצליחים. גם כשמצליחים בחברות הטכנולוגיה או הבנקאות להחזיר, זה לא לשבוע עבודה מלא".

בנוסף, היא מסמנת את מניות הבנקים האמריקאיים כפחות אטרקטיביות ("ולא רק בגלל הנפילה של כמה בנקים אזוריים קטנים"), וכך גם את סקטור האנרגיה (מאחר ש"אירופה הצליחה לגשר על הפער שנוצר כתוצאה מהמלחמה באוקראינה").

"כרגע רמת הסיכון בישראל גבוהה מבעבר"

נתוני האינפלציה בארה"ב שהפתיעו השבוע לטובה עם קצב שנתי של 3%, עשויים לסמן את סוף סייקל העלאות הריבית. מתי להערכתך היא תתחיל לרדת?
"קודם כל מחכים לעצירה. לרוב, הריבית יורדת כשרואים סימנים למיתון וזה לא בהכרח טוב לשוק ההון. להערכתי, הריבית תיעצר בקרוב והפדרל ריזרב יחכה תקופה לא קצרה כדי להחליט מה הוא עושה הלאה".

הפוקוס של אופנהיימר הוא אמנם על שוק המניות האמריקאי, אך אי אפשר שלא לדבר על הבורסה הישראלית, שרשמה השנה תשואות חסר משמעותית מול רוב הבורסות בעולם, ומדדי וול סטריט בפרט. מנה קליל מייחסת זאת לאי־ודאות שמעוררת המחלוקת על החקיקה המשפטית.

״בסביבה רגילה, אני מעריכה שהיינו רואים תשואות גבוהות הרבה יותר. המשחק בשוק ההון הוא בעיקר של סיכון־סיכוי, וכרגע רמת הסיכון בישראל היא מאוד גבוהה ביחס למה שראינו בעבר".

להערכת מנה קליל, אם יימצא פתרון שישאיר את הסוגייה המפלגת מאחורינו, הבורסה הישראלית תעשה כנראה מהלך כלפי מעלה, והשקל יתחזק מול הדולר בצורה משמעותית.

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן