יריבות ששווה מיליוני דולרים: השלב הבא בקרב של שתי חברות הסייבר המובילות

אורקה ו־וויז נחשבות לחברות הסייבר הישראליות המוכרות בעולם, וגם ליריבות וותיקות בעלות מוצר כמעט זהה • כעת הדמיון ביניהן מוביל אותן לבית המשפט • "וויז בנתה את עסקיה על בסיס תוכנית עסקית פשוטה: העתקה", צויין בכתב התביעה שהגישה אורקה נגד וויז לאחרונה

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר
גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

על פניו לאורקה סיקיורטי ו־וויז יש הרבה במשותף. שתי החברות נחשבות לחוד החנית של הסייבר הישראלי, שתיהן הגיעו למעמד של חד קרן ושתיהן עזרו לבסס את ישראל כמובילה עולמית בתחום הסייבר.

אם לא די בכך, אורקה ו־וויז מפתחות מוצר כמעט זהה באופיו - מערכת אבטחה יעילה שמותקנת בזמן קצר מאוד ובצורה פשוטה ולא מסובכת. מערכת שבין היתר אוספת נתונים ומזהה תקלות, תוכנות זדוניות, הגדרות שגויות, סיסמאות חלשות, דליפות וסיכונים.

אך כעת נראה שהדמיון הוא דווקא שורש הבעיה. אורקה הגישה תביעה נגד וויז בגין הפרת פטנטים. התביעה גוללת את הפעילות של וויז לאורך השנים, בטענה כי האחרונה התמקדה בהעתקה ולא בחדשנות. לפי גוף התביעה, התנהגותה של וויז כללה העתקת טכנולוגיה, חומרים שיווקיים ואף שכירת אותם עו"ד שעבדו על רישום הפטנט של אורקה. בגוף התביעה אף נכתב "וויז בנתה את עסקיה על בסיס תוכנית עסקית פשוטה: להעתיק את אורקה".

השוואה בלתי פוסקת

אורקה סקיורטי הוקמה ב־2019 על ידי יוצאי צ'קפוינט, בראשם אבי שוע, לשעבר הטכנולוג הראשי בצ'ק פוינט ומי שעד לאחרונה היה מנכ"ל החברה. וויז הוקמה בשנה שאחרי, על ידי יוצאי מיקרוסופט, ביניהם אסף רפפורט, מי שנחשב על ידי רבים כנער הפוסטר של ההייטק הישראלי שאף כיהן כמנכ"ל מיקרוסופט ישראל.

בעוד שתחילתה של אורקה הייתה יחסית צנועה, בסבב הגיוס הראשון שלה שנערך ביוני 2019 היא גייסה 6.5 מיליון דולר, וויז נכנסה לזירת הסייבר בקול תרועה, ובסבב הגיוס הראשון שלה, בדצמבר 2020, גייסה 100 מיליון דולר. בסבב שלאחריו, שהתרחש במרץ 2021, כבר הפכה וויז לחד קרן עם גיוס של 130 מיליון דולר. במקביל ובאותו הזמן, הגיעה אורקה למעמד של חד קרן, עם גיוס של 210 מיליון דולר.

היריבות בין שתי החברות המובילות הינה נושא מסוקר בתקשורת מאז כניסתה של וויז לזירת הסייבר, ובהתאם השוואות בלתי פוסקות. כך למשל לאחר סבב גיוס מוצלח ב־2021, בסכום עתק של 250 מיליון דולר, הטיסה חברת וויז את כל עובדיה לחופשה יוקרתית במאוריציוס. זמן קצר לאחר מכן, הטיסה אורקה את כלל העובדים שלה לחופשה בריזורט יוקרתי, שנסגר כולו למען החברה, בג'מייקה.

מנגד ולפי כתב התביעה, טוענת אורקה כי מלבד הפרת הפטנטים, וויז העתיקה גם סלוגנים שיווקים. באורקה כל כך משוכנעים בהעתקות שהגדילו לטעון כי וויז אף הגישה את אותו הקפה בכנסיה. טענה שכבר זכתה בכינוי "תביעת הקפה".

"לתביעה אין שיניים"

מקורב לחברות מתאר: "הן היו זהות מהרגע הראשון - הן הציעו כמעט לחלוטין את אותו הפתרון ואותה הבטחת ערך. זה היה די ברור ששתיהן הולכות על אותו דבר וההבדל יהיה הביצוע במכירות ופה מהר מאוד וויז פתחה פער על אורקה". לדברי הגורם, "כל תחום שיש בו מוצר אחד מרכזי - כך הם פני הדברים. בסייבר זה מאוד מובהק".

משקיע ותיק בתחום הסייבר טען בשיחה עם גלובס כי "יש לאורקה בסיס לטענה, אבל הדברים הם הרבה יותר אמורפיים ואין באמת בשר. בעולמות כמו הפארמה למשל יש משמעות אמיתית לפטנט. בתוכנה אפשר לעשות את אותו הדבר באלף דרכים שונות". עוד הוסיף המשקיע כי "לדעתי יש פה תסכול מצד אורקה. אמנם המוצר שוויז הוציאה בתחילת הדרך דמה בצורה חשודה למוצר של אורקה, אבל אני לא חושב שלתביעה הזאת יש שיניים". מנגד, גורם בכיר טוען ש"לוויז יש מוצר טוב, הוא לא מיוחד במינו, לא רק בגלל אורקה. אבל היום כולם עושים את אותו דבר".

גורמים רבים מתייחסים לתקופה הקשה שלכאורה עוברת על אורקה, כשלאחרונה אף הוחלף המנכ"ל אבי שוע, שלנעליו נכנס גיל גרון. פעולה שמצביעה על תקופה לא טובה בחברה.

"נראה שאורקה במצב פחות טוב והסיפור עם התביעה מעמיק את החשש. זה מצטייר כעניין טקטי מאוד". טען מקורב לחברות.

ההגיון שבעיתוי התביעה

רק בשבוע שעבר הוזכר שמה של אורקה בכתבה שעסקה בירידת שווין של מניות סקנדרי. זאת בעוד בסבב הגיוס האחרון שנערך בפברואר, בוויז גייסו סכום של 300 מיליון דולר.

מנגד, בכירים בתעשיית הייטק טוענים כי ישנו הגיון כרונולוגי לזמן הגשת התביעה מצדה של אורקה, בכך שלאחרונה אושר הפטנט בגינו אורקה תובעת את וויז, מה שמאפשר רק כעת להגיש את כתב התביעה.

גורמים רבים בתעשייה מתייחסים גם להבדלים באסטרטגיות השיווק בין שתי החברות, בעוד שאורקה מתוארת כחברה שמרנית יותר וככזו המוציאה פחות משאבים על שיווק ופרסום, וויז נחשבת לחברה שיודעת לשווק את עצמה באינטנסיביות ואפילו באגרסיביות. "בסוף היום, החברות שמצליחות הן אלה שיש להן יכולות שיווק ומכירות, החברות שמציעות את הרעיון ראשונות לא בהכרח יהיו המובילות, לפחות לא בעולם התוכנה", אמר לגלובס משקיע וותיק.

התחזיות בנוגע לניסיון להבין כיצד תתפתח התביעה, די זהות. תביעה שכזאת היא סיפור יקר שעלול להמרח על גבי שנים, כשלא ברור מה יוליד יום. לדברי בכירים בתעשייה, לוויז משאבים רבים שיעזרו לה לממן את הוצאות המשפט. "הם יצטיידו בסוללת עו"ד, סיפור שיכול לעלות עד 10 מיליון דולר. גם אורקה תאלץ לשלם סכום דומה. כנראה שלא יצא מזה שום דבר - אולי פיצוי סמלי לאורקה, מה שלא ימנע מוייז להמשיך לנצח".

לצד זאת, נשמעה ביקורת על פעילותה של וויז, לפיה כל הבאז סביבם, לא מעיד בהכרח על הצלחתם. יתרה מזו, יש הטוענים שכעת וויז תאלץ להוכיח שהיא אכן בת קיימא.

למעשה, בעוד שבטרם המשבר יכלה וויז לצאת להנפקה ולהרוויח סכומי עתק, כעת נדמה שאפשרות זו חלפה, לפחות לא בסכומים של אז. וכשהשוק הגלובאלי מתחיל להתאושש, נראה שהתחרות האמיתית יוצאת לדרך.