ארדואן: "לא נשכח את ניסיון ההפיכה נגדנו"

במהלך סוף השבוע ציינה טורקיה את יום הזיכרון השביעי לניסיון ההפיכה שביצעו אנשי FETO ב-2016 • במהלך ניסיון ההפיכה נהרגו 252 איש ונפצעו 2,734 נוספים • לפי אנקרה, מנהל הארגון פתהוללה גולן, פעל במשך שנים כדי לחדור לשדרות הפיקוד של המדינה

יום הזיכרון השביעי לניסיון ההפיכה שביצעו אנשי FETO בטורקיה / צילום: גלובס
יום הזיכרון השביעי לניסיון ההפיכה שביצעו אנשי FETO בטורקיה / צילום: גלובס

טורקיה ציינה אתמול (ש') את יום הזיכרון השביעי לניסיון ההפיכה שביצעו אנשי FETO (ארגונו של פתהוללה גולן), שבמהלכו נהרגו 252 איש ונפצעו 2,734 נוספים. פתהוללה גולן יושב בארה"ב, ולפי אנקרה - פעל במשך שנים כדי לחדור לשדרות הפיקוד של המדינה. החל מהצבא, דרך המשטרה ועד מערכת המשפט.

"גרידפלציה": מה מסתתר מאחורי התופעה הכלכלית שמסעירה את כלכלני העולם? 
השביתה בהוליווד: איחוד גילדות שלא נראה מאז ימי מרלין מונרו 
סקס, סמים ומאזן פיננסי: הרופא שמטפל בגל ההתמכרויות ששוטף את וול סטריט 

ניסיון ההפיכה אמנם גבה קורבנות רבים, אך סוכל במהירות: הוא החל ב-22:00 ב-15 ביולי 2016 וסוכל ב-08:00 למחרת. בטורקיה מגדירים את יום זה מאז 2016 בתור יום הדמוקרטיה והאחדות הלאומית, ובו מתקיימים אירועים ברחבי המדינה - כאשר הבולטים שבהם בבירה אנקרה ובאיסטנבול. בחירת השם אינה מקרית משום שמאז כינון הרפובליקה לפני מאה שנה, צבא טורקיה הפיל ארבע ממשלות: 1960 ו-1980 בהפיכות, וב-1971 ו-1997 בהחלטות.

סגן הנשיא מניח זר באנדרטה / צילום: גלובס
 סגן הנשיא מניח זר באנדרטה / צילום: גלובס

עבור הישראלי הממוצע, יום זיכרון שכזה ייראה חריג משום שהמדינה ממשיכה בשגרה עסקית ועיקר האירועים הם במוסדות הממלכתיים באנקרה ובעצרות המוניות. באנקרה, סגן הנשיא ג'בדט יילמז, הניח זר באנדרטה, פגש אזרחים שנאבקו בניסיון ההפיכה ועמד בראש הטקס שקיים הפרלמנט. בד בבד, הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן השתתף בעצרת מרכזית שהתקיימה באיסטנבול, ואמר כי "האומה לא תאפשר לניסיון ההפיכה ב-15 ביולי להימחק.

"כפי שאנחנו מכירים את הבוגדים מ- FETO", אמר ארדואן, אנחנו גם זוכרים את הגופים שתמכו בבוגדים באופן שלא יכול להימחק מזכרוננו". לדבריו, "בניסיון ההפיכה ניסו ליצור פילוג בין האומה הטורקית לבין צבא טורקיה. אני מכבד את כל האזרחים האמיצים שנהרגו עבור שמירה של ביטחון המולדת והאומה".

התזמורת העות'מאנית / צילום: גלובס
 התזמורת העות'מאנית / צילום: גלובס

בה בעת, ראש מנהלת התקשורת הלאומית, פאהרטטין אלטון, אמר: "אנחנו לא נשכח לעולם ולא נאפשר לאף אחד לשכוח את הסיפור האפי שכתבה האומה שלנו באמצעות ההתנגדות המפוארת, והעמידה לצד הנשיא שלנו בלילה החשוך של 15 ביולי. 15 ביולי זהו היום שבו רצון האומה הוצג במלוא הדרו מול הטרור".

גילוי מלא: הכותב היה אורח מנהלת התקשורת הלאומית של טורקיה באירועי יום הדמוקרטיה והאחדות הלאומית.