"חקיקה באופן חד צדדי תוביל לעצירת המשק": פורום העסקים החליט לא לחכות להסתדרות

"פורום העסקים", הכולל את ראשי החברות הגדולות במשק, התכנס במלון דן בת"א למפגש חריג שהסתיים בשעות הקטנות של הלילה • על הפרק: הצעדים הבאים נגד החקיקה לביטול עילת הסבירות • הערב הודיע הפורום כי אם קידום ביטל עילת הסבירות לא יוקפא, הוא ינקוט את "כל האמצעים עפ"י דין לעצירת המשק"

ליאורה עופר, הראל ויזל וישי דוידי. חברי פורום העסקים / צילום: ענבל מרמרי, דימה טליאנסקי, איל יצהר
ליאורה עופר, הראל ויזל וישי דוידי. חברי פורום העסקים / צילום: ענבל מרמרי, דימה טליאנסקי, איל יצהר

בעקבות קידום השינויים במערכת המשפט שמקדמת הממשלה, בשעת ערב מאוחרת במלון דן בתל אביב, התכנסו השבוע בכירי המשק הישראלי: הבנקים, חברות הביטוח, יצרני המזון, קמעונאים, נדל"ן, תיירות ופיננסים. הפעם, בניגוד לשביתה במשק בחודש מרץ, נעדר שחקן מרכזי - ארנון בר־דוד, יו"ר ההסתדרות. גם אז בר־דוד גרר רגליים ולא אהב את הרעיון של שביתה בעקבות נושא פוליטי שאינו בליבת העשייה של ההסתדרות. 

בכירי המשק לראש הממשלה: "לעצור את החקיקה החד-צדדית" 
סולברג על ביטול עילת הסבירות: "לא חשבתי על תיקון בדרך של חקיקה" 
ההסתדרות והאוצר חתמו על הסכם להעלאת השכר במגזר הציבורי. מה הוא כולל? 

בפגישה אמש, שנמשכה עד השעה 01:00, כל המשתתפים הביעו חשדנות כלפי הרפורמה המשפטית, אבל קונצנזוס לא נרשם בה. היו בישיבה נציגים מיליטנטיים יותר שקראו לפעולה מיידית, לרבות השבתה של המשק, ונציגים מתונים יותר שהסתייגו מכך.

הבנקים היו הראשונים שהודיעו כי אינם יכולים לשבות ללא ההסתדרות בגלל הוועדים שחברים בה. אליהם הצטרפו גם ראשי חברות הביטוח. אצל יתר המשתתפים חלחלה ההבנה כי ללא הגופים הפיננסיים הגדולים וללא ההסתדרות, שביתה ככל הנראה לא תהיה אפקטיבית מספיק.

ההסתדרות, מצידה, כנראה לא תשבות בעקבות עילת הסבירות. לגבי השינוי בוועדה לבחירת שופטים - בהסתדרות מעדיפים שלא להתייחס למצבים היפותטיים. אולי הם מקווים שיגיעו לשיחות מחודשות בבית הנשיא עוד לפני כן. כמו כן, בהסתדרות טוענים כי בעל עסק יכול להשבית את העסק של עצמו בלי אישור מאף אחד - כך שלא ברור עד כמה מדובר בהסבר אמיתי או תירוץ להחלטה לא להצטרף למחאה.

עסקים אחרים שהשתתפו באירוע טוענים כי שביתה לא באמת תעזור. חלק מהנציגים מנסים למצוא דרכי פעולה אחרות, אך מלבד השבתה של המשק, לא ברור עד כמה צעדים אחרים ישפיעו.

בתום הפגישה, פרסם אמש פורום העסקים את ההודעה הבאה: "אנו קוראים לראש הממשלה לעצור את החקיקה החד־צדדית ולמנוע את הפגיעה הבלתי הפיכה שנגרמת לכלכלה הישראלית בשל הקרע שנפער בעם ובשל אובדן האמון של המשקיעים במשק הישראלי. אנו רואים בכאב רבים מחיילי המילואים והטייסים, ואנחנו בקשב רב להם. אחרי עצירת החקיקה, הפורום קורא לראשי כל הסיעות בכנסת - קואליציה כאופוזיציה כאחד - לחזור לאלתר להידברות".

פורום העסקים: אם החקיקה תגיע לנקודת האל־חזור - נעצור את המשק

עם זאת, היום (ב') בשעות הערב, פרסם הפורום הודעה נוספת, חריפה יותר מזו שפורסמה אמש (ומופיעה בהמשך הכתבה), ובה נכתב כי הבאת ביטל עילת הסבירות לחקיקה עשויה להוביל גם לעצירת המשק. "אנחנו בתקופה מהקשות שעברה המדינה. החקיקה החד־צדדית תביא לנזק עצום לכלכלה הישראלית, תפרק את צבא העם, תפגע בחוסן הלאומי של מדינת ישראל ותביא לקרע בלתי הפיך בעם. פורום העסקים מודיע כי הבאת החקיקה לנקודת האל־חזור באופן חד־צדדי תוביל את הפורום לנקוט את כל האמצעים על־פי דין לעצירת המשק. אנחנו קוראים לממשלת ישראל לעצור את החקיקה ולחזור להידברות לשם הגעה להסכמה רחבה", נכתב. 

נראה כי כוונתם של חברי פורום העסקים היא להשבית את המשק. האם יצליחו לעשות זאת ללא עזרת ההסתדרות, אלא רק מתוקף כוחם כבעלי עסקים? אלא אם החקיקה תיעצר ברגע האחרון, נגלה זאת בקרוב.

זו לא הפעם הראשונה שמתכנס "פורום העסקים". לפני מספר חודשים, בטרם החלו השיחות בבית הנשיא על השינויים במערכת המשפט, התקיים מפגש דומה בין בבכירי המשק, שהוביל לשביתה המונית בשיתוף המגזר העסקי. הסיבה אז הייתה פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט על־ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, צעד שעורר ביקורת ציבורית ותקשורתית עזה.

המהלך חייב את יו"ר ההסתדרות לפעול, ומיד: תוך רגע הושבתו הטיסות, משרדי הממשלה, הבנקים, חברות ההייטק ומגוון אדיר של עסקים. הצעד הזה היה אחד מהסיבות העיקריות לבלימת החקיקה והתחלת השיחות בבית הנשיא בין נציגי האופוזיציה לקואליציה.

כך צפוי להיראות יום השיבוש

בינתיים, שלב ההצבעות על החוק לביטול עילת הסבירות לקריאה שנייה ושלישית יצא לדרך בוועדת החוקה, עם מספר חסר תקדים של 27 אלף הסתייגויות. בעקבות היקף ההתנגדויות, ההליך צפוי להימשך עד ליום רביעי. הקואליציה כבר נערכת לקיים דיון במליאה החל מיום ראשון בבוקר כדי להצביע על שינוי החוק בקריאה שנייה ושלישית, ולאשר אותו סופית.

בתגובה, מובילי המחאה הודיעו על "יום התנגדות לאומי" שייערך מחר (ג'). המתנגדים ירכזו את מאמציהם בהפגנות בתחנות רכבות ומול בית ההסתדרות בתל אביב. במקביל, צפויות הפגנות ופעולות מחאה ברחבי הארץ משעות הבוקר. מהשעה 6:30 יתכנסו מפגינים בכיכר הבימה וייצאו לפעולות מחאה ברחבי תל אביב. בהמשך צפויה הפגנה מול בית ההסתדרות בתל אביב ומול בתי הדין הרבניים.

כמו כן, בשעה 16:00 יתקיימו הפגנות ברציפי רכבת ישראל: חיפה מרכז השמונה, בנימינה, הרצליה, תל אביב השלום ולוד. החל מהשעה 18:00 ולאורך הערב יתקיימו הפגנות בכיכר אגרנט בירושלים, בשגרירות ארה"ב בתל אביב, בעתלית, בצומת עין יהב, בעכו, במשמר השרון, באילת ובשורת מוקדים נוספים. בערב תתקיים הפגנה גדולה בצומת קפלן בתל אביב. עוד הודיעו מובילי המחאה כי יהיו פעולות מיוחדות שלא יפורסמו מראש ויובילו לשיבוש סדר היום.