המניה נפלה ב-64%, אך בפסגות טוענים: "אנו בית השקעות רווחי וצומח"

בבית ההשקעות שבשליטת רני צים מברכים על עדכון העסקה למכירת חלק מקרנות הנאמנות שלו להפניקס, בה הצליחו לשמור על תמורה גבוהה למרות צמצום משמעותי בהיקף הקרנות הנמכרות • אלא שבשנתיים שחלפו מאז נרכש בית ההשקעות, איבדה המניה כ-64% מערכה

רני צים / צילום: איל יצהר
רני צים / צילום: איל יצהר

רני צים יכול סוף סוף לנשום מעט לרווחה לאחר ההשקעה עתירת ההון שלו ברכישת השליטה בבית ההשקעות פסגות , לפני כמעט שנתיים. צים, שעד אז התמקד בתחומי הנדל"ן והקמעונות, שילם לאלטשולר שחם  יותר מ־400 מיליון שקל עבור פעילות ניהול קרנות הנאמנות ותיקי ההשקעות של פסגות, בהשקעה שאילצה נטילת הלוואה ממספר גופים בראשות בנק מזרחי טפחות . זו הפכה למשקולת על החברה הציבורית של צים שבאמצעותה בוצעה הרכישה (ואליו קפיטל, ששינתה את שמה לקבוצת פסגות).

זוג עם עשרות דירות בתל אביב נכנס לבורסה: משפחת וינברג גייסה 77 מיליון שקל 
עשרות מיליוני ש' ירדו לטמיון: פרויקטי הנדל"ן בניו יורק שהבטיחו תשואות מופלגות הסתיימו בקנס ובהערות עסק חי 

כעת נראה שהמשקולת הוסרה בחלקה לאחר שקבוצת פסגות קיבלה בשבוע שעבר את הסכמת רשות התחרות לעסקה שבה תמכור לקבוצת הפניקס קרנות נאמנות שהיא מנהלת בהיקף של 11 מיליארד שקל, בתמורה לכ־200 מיליון שקל. הרווח שיישאר לפסגות כתוצאה מהעסקה מוערך בכ־90 מיליון שקל. בדיווח לבורסה נמסר כי קרן ההלוואה הבנקאית שנטלו החברות מקבוצת פסגות לצורך מימון רכישת הפעילות באוגוסט 2021, תיוותר על סך של 135 מיליון שקל ותיפרע על פני שש שנים.

"כדי לכבד את רשות התחרות, עצרנו ושינינו"

העסקה הנוכחית מול הפניקס  משופרת, לדברי בכירים בפסגות, ביחס לזו שסוכמה בין הצדדים בינואר, אז דובר על מכירה של 105 קרנות (כעת נמכרות 83), המנהלות 17.1 מיליארד שקל, כשהתמורה הראשונית מהפניקס דיברה על 260 מיליון שקל. העסקה שונתה בשל התערבות רשות התחרות, שטענה כי פסגות מעבירה כמעט את כל פעילותה בקרנות הסל לידי קסם מבית הפניקס, מה שמעלה חשש כי מדובר בעסקת מיזוג, המצריכה את אישור הרשות.

 

ברשות התחרות חששו כי פסגות למעשה יוצאת מתחום קרנות הסל, שבו הייתה אחד הגופים המשמעותיים, ומצמצמת את מספר השחקנים המתחרים בו. על פי הדיווח של פסגות, תחילה סוכם על מכירת נכסי קרנות סל בהיקף של 13.7 מיליארד שקל, אך בעסקה המאושרת היקף זה צומצם לכ־8 מיליארד שקל, ופסגות משאירה בידיה 9 מיליארד של נכסי קרנות סל.

בפסגות טוענים כעת כי הם עדיין מאמינים שלא היה צורך בהתערבות הרגולטור. "החזקנו בחוות דעת שלפיה לא היה שום צורך לפנות לרשות התחרות, כי להפניקס (באמצעות קסם, ר"ו), מותר לקנות עד 20% מתעשיית הקרנות (כאן נעוצה המחלוקת עם רשות התחרות, אשר העלתה סוגיה האם יש להתייחס לשוק הסל כשוק נפרד, ר״ו)", אומר אייל גורן, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות ומנכ"ל פסגות קרנות נאמנות.

"רשות התחרות חשבה שכדאי לבדוק בכל זאת את העסקה, ואנחנו, יחד עם הפניקס, עצרנו את העסקה בצורה מושכלת ומתוך כבוד לרשות. כלומר לא נדרשנו לעצור, אלא התקבלה החלטה של שני הצדדים שכדי לכבד את הרשות נעשה שיח פתוח ומשותף עמה".

"עד שרשות התחרות החלה את הבדיקה, שארכה זמן רב, קיבלנו החלטה משותפת עם הפניקס לנסות לייצר עסקה חדשה שתבטל את החששות של הרשות, ששוב, לדעתנו היו לא רלוונטיות מבחינת התחרות", מוסיף גורן. "במקביל, היה לנו חשוב למצוא את הדרך המהירה והנכונה לסיים את העסקה, כי עסקה שלא נסגרת היא מטרידה מאוד עבור בעלי היחידות (המשקיעים בקרנות, ר"ו), כי אין להם ודאות והם רוצים לדעת מי מנהל את הכסף שלהם".

נותרו דומיננטיים בקרנות סל וקרנות מחקות

כעת, חצי שנה אחרי חתימת ההסכם המקורי, הגיעו כאמור הצדדים להסכמות החדשות. גורן מסביר כי המתווה החדש הביא לשתי תוצאות עיקריות מבחינת בית ההשקעות: "העסקה החדשה הופכת את התמחור עבור פסגות לטוב יותר, ובמקביל משאירה את בית ההשקעות כשחקן דומיננטי בכל הסגמנטים בתעשיית הקרנות".

מכיוון שבפסגות לא מכרו לבסוף את כל נכסי קרנות הסל, הם עדיין משמעותיים בתחום, כאשר גם בקרנות המחקות - הסגמנט השני המרכיב את תעשיית הקרנות הפסיבית (קרנות העוקבות אחר מדדים ולא מנוהלות באופן אקטיבי), הם מהמשמעותיים בתעשייה. בנוסף, העסקה לא כוללת מכירה של הלהיט של השנה וחצי האחרונות - הקרנות הכספיות - שנהנו מעליית הריבית והגיעו לשיא בהיקף הנכסים של יותר מ־80 מיליארד שקל.

אייל גורן, מנכ''ל פסגות קרנות נאמנות / צילום: איל יצהר
 אייל גורן, מנכ''ל פסגות קרנות נאמנות / צילום: איל יצהר

"אנחנו מנהלים קרוב ל־40 מיליארד שקל נכסים, השחקן החמישי בגודלו, לאחר שקיבלנו 200 מיליון שקל כתוצאה מהמכירה", אמר עוד גורן. "גם רשות התחרות רצתה שפסגות תישאר שחקן דומיננטי בקרנות הסל. הגענו להבנה מתוך רצון של הפניקס לסיים את העסקה, ויכולנו לשפר את התנאים ולהישאר מהשחקנים הכי תחרותיים בשוק. קצב הגיוסים שלנו עולה מחודש לחודש ואנחנו ממשיכים לפתח מוצרים חדשניים ותחרותיים. כולם הרוויחו מהעסקה, ופסגות בעיקר".

רני צים רכש ממניות פסגות בכמיליון שקל

בימים האחרונים, לאחר ההגעה להסכמות החדשות, החלה פסגות לדווח למשקיעים על העברת הקרנות שתתבצע במספר פעימות. מרגע הדיווח על כל קרן, הנכסים מועברים בתוך שבועיים, כך שסביר להניח שעד אמצע אוגוסט כל הקרנות יועברו לידיה של קסם.

בעל השליטה בקבוצת פסגות, רני צים, מביע את אמונו בעסקה כשבימים האחרונים רכש מניות של פסגות בסכום של כמעט מיליון שקל, וכעת הוא מחזיק ב־62% מהחברה. עם זאת צריך לציין בהקשר זה כי מניית קבוצת פסגות איבדה כ־64% מאז נרכשה השליטה בבית ההשקעות באוגוסט 2021, וכיום היא נסחרת בשווי של 151 מיליון שקל.

 

אחרי השלמת המכירה להפניקס, אתם תמשיכו לממש נכסים?
גורן: "בסוף, מכירת הנכסים נועדה לשרת חוב. לאחר השלמת העסקה פסגות רווחית, תזרימית, חזקה וצומחת, ואין לה שום צורך למכור תזרים עתידי כדי לקבל תזרים היום. החוב היום לא מכביד עליה, ונראה את זה בדוחות הקרובים. אנחנו לקראת שנה של צמיחה משמעותית בתזרים ובהכנסות".

למרות ששני הצדדים שיתפו פעולה עם רשות התחרות, הם ספגו ממנה קנס על "הפרה טכנית". פסגות תשלם 470 אלף שקל ואילו הפניקס תשלם סכום גבוה יותר של 1.26 מיליון שקל. ברשות הסכימו להפחית את הקנס משמעותית, ב־97% מהתעריף המקורי (גובה הקנס נגזר כשיעור ממחזור הפעילות של הגוף המפוקח), הודות לשיתוף הפעולה של הגופים, שעצרו ביוזמתם את העסקה המקורית, עוד בטרם קיבלו הוראה לכך מרשות התחרות.

"באחת השיחות שלנו עם הרשות אמרנו שאנחנו רוצים לסיים את העסקה, ושיקבעו את גובה הקנס", מספר גורן. "התשלום שנגזר עלינו לא מהותי ביחס לנזק שהיה נגרם אם העסקה הייתה מתעכבת בעוד חודש־חודשיים. שכן ודאות משפרת את העסק לכל הצדדים", הוא מסכם.