פורטפוליו | ראיון

"אנשים פחות משפצים היום. הקבלנים בקושי כלכלי גדול"

מאז נכנסה לתפקידה, לפני שלוש שנים, היא הגדילה את הצוות פי ארבעה וגייסה רק נשים, ואחת המשימות החשובות שלה היא לנקות את המוניטין של הענף: "ההון השחור מוציא לנו שם רע, אנחנו פועלים לנפות את החאפרים" • שיחה קצרה עם עו"ד נטלי שמעון ויינשטיין, מנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים

נטלי שמעון ויינשטיין / צילום: סטודיו תומאס תומר
נטלי שמעון ויינשטיין / צילום: סטודיו תומאס תומר

אישי: נשואה לגיל + 2, גרים בהרצליה
מקצועי: מנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים

ילדות: נולדתי בלונדון, יש לי שתי אחיות שגדולות ממני בשמונה ובעשר שנים. ההורים שלי התקשו לחיות באנגליה בגלל המרחק וחזרו לארץ כשהייתי כמעט בת שנה. גדלתי במרכז תל אביב, מתחת למגדל שלום - והיום אני עובדת שם. אמי הייתה מנהלת חשבונות, ואבי עבד שנים בבנק.

בניין משפחתי: גדלתי בבניין שבו היו למשפחה שלי כמה דירות. הדודות שלנו גרו בו וכך גם סבתא שלי. גדלנו כולנו יחד במשפחה מחבקת. אני זוכרת שהרגשתי כמי שיש לה שלוש אימהות.

"כל אחד חוטף סטירות לחי בחיים, זו הייתה הסטירה שלי" | ראיון
המנכ"ל שעזב את הדוקטורט באמצע וגם את "כלוב הזהב" של בנק ישראל | ראיון
המנכ"ל שלא הסתדר בשום עבודה, פתח חנות רהיטים והפך אותה לרשת מצליחה | ראיון

צבא: עבדתי במיקרו-אלקטרוניקה במשרד הביטחון, בחיווט מערכות ביטחוניות. זה היה מעניין, מאתגר וכיפי. המשכתי לעבוד שם גם כסטודנטית.

השכלה והתמחות: למדתי לתואר ראשון במשפטים וממשל במרכז הבינתחומי (אוניברסיטת רייכמן). משם המשכתי להתמחות באגף היועץ המשפטי במשרד ראש הממשלה, ובמקביל עשיתי תואר שני באוניברסיטת בר אילן עם התמחות בגישור ומו"מ. כך שניגשתי לבחינות הלשכה וכתבתי סמינריונים באותו הזמן.

דיני עבודה: במהלך ההתמחות נחשפתי לראשונה לתחום דיני העבודה - פתאום הרגשתי שיש לי השפעה על החיים של כל עובד ועובדת, המון אחריות. לאחר ההתמחות לא יכולתי לקבל במשרד ראש הממשלה תפקיד קבוע כי לא היה לי ניסיון כעורכת דין, אז עברתי באופן טבעי למשרד עורכי הדין תמר גולן, שמתמקד בדיני עבודה.

התאחדות קבלני השיפוצים: העבודה במשרד עורכי דין היא תובענית מאוד, ולאחר שילדתי את בתי הבכורה, אריאל, לקחתי פסק זמן. כשהחלטתי לחזור, שמעתי על משרת היועצת המשפטית בהתאחדות קבלני השיפוצים וזה היה נראה לי מעניין מאוד. אמנם זה תחום שכלל לא הכרתי, אבל יש גם הרבה היבטים של דיני עבודה שלא היו לי חדשים. באופן כללי, עשינו הרבה תהליכים כדי לקדם את ההתפתחות של העוסקים בענף.

מלבד זאת, הייתי היועמ"שית, לקחתי על עצמי הרבה תפקידים. בסופו של דבר, אחרי ארבע שנים, היו"ר החליט באפריל 2020 למנות אותי למנכ"לית וזה היה לי טבעי. נכנסתי ממש בשיא הקורונה, והמטרה הייתה להבין איך אנחנו ממשיכים לסייע לעסקים, גם כשכל העולם בהלם.

שיפוצים: שיפוץ הוא תהליך אמוציונלי מאוד. כשאתה נכנס לבית הפרטי של אנשים, מתעוררים הרבה חיכוכים. רוב הסכסוכים מתחילים בגלל תוספות תשלום לא צפויות.

גישור: אנחנו מציעים הליך גישור ללא תשלום בסכסוכים בין קבלנים לבין לקוחותיהם, ומקבלים בשנה 35-30 פניות כאלה. אנחנו באים ממקום ניטרלי - אם צריך לתת בראש לקבלן, נעשה את זה. גישור הוא לא הליך מחייב, הוא מתבצע כמחווה של רצון טוב.

מוניטין: יש מוניטין לא טוב לענף השיפוצים. ההתאחדות פועלת למסד אותו, לנפות את החאפרים ולהשאיר רק קבלנים מקצועיים. בהתאחדות רשומים כיום כ-2,000 קבלני שיפוצים, בפנקס הקבלנים רשומים כ-4,000 בעלי רישיון עבודה ממשרד הבינוי והשיכון. ההון השחור מוציא שם רע לענף.

תדמית: כשחושבים על קבלן שיפוצים עולה תמונה של גבר מחוספס עם סיגריה וקפה שחור, שזה בסדר, אבל אנחנו כבר מזמן לא רק שם. כיום יש גם קבלניות שיפוצים, הייטקיסטים לשעבר ובעיקר הרבה אנשים מדהימים וחמים.

משבר: אנשים פחות משפצים היום. קבלנים פונים אלינו מתחילת השנה עם קושי כלכלי גדול, לא נכנסות להם עבודות חדשות. אנשים היום גם לא קונים דירה חדשה ולקבלנים רבים אין פרנסה. אני מכירה לא מעט שנאלצו להחליף מקצוע.

וורקוהוליסטית: אני עובדת המון, הילדות שלי בטוחות שאני מינימום ראש הממשלה. למרות זאת, אני מאוד אוהבת לעשות ספורט, לטייל וליהנות מהחיים הטובים.

גיל: הכרתי את בעלי בלימודי המשפטים. הוא עו"ד עצמאי, חרוץ, מסור לעבודה ולמשפחה, האבא הכי מדהים ולגמרי משלים אותי.

מבט לעתיד: ארצה להמשיך להיות מחוברת לענף הנדל"ן ולהיות במקום שבו אני עוזרת לאנשים לקדם את עצמם. התחלתי בהתאחדות עם עוד עובדת אחת, כיום אנחנו צוות של שבע־שמונה - כולן נשים. אנחנו קוראות לעצמנו "צוות הקבלניות".