גט | בלעדי

ההקלטות חושפות: זו הסיבה שאתם מתקשים למצוא מונית בגט

אפליקציית גט מציגה לנהגים את יעד הנסיעה הנבחר על ידי הנוסע המזמין עוד בטרם התבצעה ההזמנה, ומאפשרת לנהגים לוותר עליה

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט
אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

בשנים האחרונות יותר ויותר תושבים בגוש דן נתקלים בקושי להזמין מונית באמצעות אפליקציה - אלא אם כן הם מתגוררים באזורי הביקוש של תל אביב. הקלטות חדשות שהוגשו בחודש שעבר לבית המשפט המחוזי בתל אביב חושפות את אחת הסיבות המרכזיות לכך: אפליקציית גט מציגה לנהגים את יעד הנסיעה הנבחר על ידי הנוסע המזמין עוד בטרם התבצעה ההזמנה, ובצורה זו מתאפשר לנהגים לוותר עליה אם הדבר איננו מספק להם נסיעות המשך, או פשוט אם לא מתחשק להם.

החקירה, היועץ והבנקים: פרטים חדשים מההונאה ביוניקורן הישראלי
גוגל הורידה את העסקים מהמפה של ווייז וגרמה למפרסמים הפסדי ענק
במחיר כפול וחוזה קצר טווח: וויקס מציעה את השטח שהיא שוכרת

אביהו פתאל, אחראי גיוס הנהגים בחברת גט אמר זאת בקולו שלו, כי הזנת הכתובת על ידי הנוסע משמשת את הנהג "כדי שידע לבחור אם בא לו. לדוגמא, יש לו נסיעה מתל אביב ליפו, ולא בא לו להיכנס לשם, כי יפו זה פקקים. לא בא לו - שלא ייקח".

עוד ארבעה נהגים שונים בגט העידו בהקלטות כי ההחלטה האם לאסוף נוסע מסוים נתונה בידיהם. "שיקוף היעד טוב לנהג מכיוון שכך הוא יכול לבחור לאן לנסוע. יש נהגים שיעדיפו שלא לקחת נסיעה לכפר קאסם", אמר אחד הנהגים שהוקלטו.

נהג אחר הסביר כי בעוד שבעבר נהגים לא ידעו מהו היעד אליו יסעו עד הגעת הנוסע לרכב, היום זה לא קורה - כיוון שהנהגים מכירים את יעד הנסיעה מראש. "בעבר לעיתים היו מגיעים נוסעים שמבקשים נסיעה של כמה מטרים", אמר הנהג.

החלטה לא סבירה או עבירה על החוק

ההקלטות נחשפו במסגרת תובענה ייצוגית שהגישו עורכי הדין מתן גוטמן וניר פרידמן. גוטמן ציין כי החלטה של נהג לוותר על נסיעה ליעד שאיננו נח לו מהווה הפרה של תקנות התעבורה המחייבים את הנהג לנסוע לכל יעד אליו יבקש המזמין לנסוע, אלא אם קיימת סיבה סבירה שלא להיענות לבקשה, כמו סיום משמרת או עייפות - שבגינה בלאו הכי מפסיק הנהג את עבודתו.

עו''ד מתן גוטמן / צילום: שלומי יוסף
 עו''ד מתן גוטמן / צילום: שלומי יוסף

 התובענה הוגשה בשמו של שרון סחאי, תושב רמת גן, שביקש לנסוע לפגישה בפתח תקווה ובדרך להוריד את בנו בבית הספר. לאחר שהזמין את המונית לפתח תקווה, לא נתקל במענה מצד הנהגים, אך כאשר הזין את כתובת בית הספר ברמת גן, במרחק של קילומטר וחצי מביתו - זכה להיענות מיידית.

"הזנת הכתובת מראש היא דרישה מובנת כאשר מדובר באפליקציית נסיעות, אבל אפשר לעשות זאת בצורה שאיננה עוברת על החוק", אומר עו"ד גוטמן. "בארה"ב, למשל, אפליקציית ההסעות אובר אמנם דורשת מהמזמין להזין את כתובת היעד, אך היא איננה מוצגת לנהג עד תחילת הנסיעה, כשהנוסע כבר ישוב במושבו ואין לנהג אפשרות לבטל את הנסיעה.

עו''ד ניר פרידמן / צילום: בנדי לוי
 עו''ד ניר פרידמן / צילום: בנדי לוי

"מי שקובע את המסלול במוניות הוא הלקוח ועל הנהגים חלה חובה מיוחדת מכוח הפקודות והתקנות", אומר גוטמן. "למשל, לא להשתמש במונית אלא למתן שירות לציבור, לא להסיע נוסעים נוספים על מזמין הנסיעה והמלווים אותו, להסיע את הנוסע למחוז חפצו בדרך הקצרה ביותר, לגבות את מחיר המונה ולא מחיר מוסכם מראש וכמובן - לא לסרב להסיע כל נוסע שמוכן לשלם את שכר ההסעה ואת מטענו - אלא אם כן יש סיבה סבירה לסירוב".

מגט נמסר: "חברת גט פועלת בהתאם להוראות החוק. החברה תלמד את הבקשה שהוגשה ותגיב בבית המשפט".