מיקרוסופט | בלעדי

חדשות רעות לאנבידיה ולאינטל: מיקרוסופט מפתחת שבבים במעבדה בחיפה

לגלובס נודע שמרכז השבבים של מיקרוסופט בחיפה אחראי על פיתוח השבב החדש, ושמדובר בהשקה הגדולה ביותר של המרכז • השבב החדש שהשיקה נועד לחסוך בעלויות רכש השבבים מספקיות חיצוניות כמו אנבידיה ואינטל • ההשקה מהדהדת מהלך דומה שעשתה לאחרונה ענקית הקמעונאות אמזון

מרכז הפיתוח של מיקרוסופט ישראל בחיפה / צילום: יח''צ מיקרוסופט
מרכז הפיתוח של מיקרוסופט ישראל בחיפה / צילום: יח''צ מיקרוסופט

מיקרוסופט השיקה אמש (ג') שבב וכרטיס אלקטרוני לשרתי הענן שלה במטרה לאפשר לה לבצע התאמות של מערכת הענן אז'ור ללקוחות לפי דרישה, וכן מתוך כוונה לחסוך בעלויות רכש שבבים מספקיות חיצוניות, כמו אנבידיה ואינטל.

יריבות ששווה מיליוני דולרים: השלב הבא בקרב של שתי חברות הסייבר המובילות
מלחמה של שבבים ומתכות נדירות והרבה רטוריקה מדרדרות את יחסי ארה"ב וסין | יואב קרני, פרשנות
בית ההשקעות אופנהיימר מסמן את המניות המומלצות בתחום הבינה המלאכותית

המהלך מהדהד את רכישת השבב גרביטון של חברת אנפורנה הישראלית בידי אמזון. השבב משמש כיום בבסיס מרכזי הנתונים של הענקית ומוזיל את עלויות שירות הענן שלה. עם זאת, ובניגוד לענקית הקמעונאות, מיקרוסופט עדיין לא השיקה מעבד ליבה לשרתים או מעבד גרפי - המדובר בכרטיס האצה המסייע לווסת פעילויות שונות ומכיל שבב הניתן לתכנות (FPGA), והוא דומה יותר לכרטיס Nitro של אמזון AWS שמטרתו להקל על עומסים ועל השליטה של מיקרוסופט באפליקציות שונות, כמו הפעלת שרתים וירטואלים או פעולות אחסון מסוימות.

מיקרוסופט עדיין זקוקה לאינטל ו-AMD

לצד מיקרוסופט ואמזון, גם גוגל מפתחת פעילות שבבים משלה, ואף שכרה לצורך כך את אורי פרנק, בכיר לשעבר באינטל. לגלובס נודע כי רגע ההשקה של הכרטיס האלקטרוני אמש היה גם רגע השיא של מרכז פיתוח השבבים של מיקרוסופט בישראל, הממוקם ברובו בחיפה ושוקד כבר ארבע שנים על פיתוח טכנולוגיות חומרה למערכת הענן אז'ור. למרות שהוא חתום על מספר מוצרים קטן שכבר שולב באז'ור, זו ההשקה הגדולה הראשונה של מוצר במרכז הפיתוח. 

השקת כרטיס ההאצה באה כחלק מהכרזות מיקרוסופט מאמש שזכו לכותרת ״אז'ור בוסט״ (Azure Boost) - פיתוחי חומרה שהושקו לצד שירותים מנוהלים חדשים המאפשרים לה להתאים באופן מהיר יותר את השירות שלה ללקוחות ארגוניים לפי הצרכים של כל לקוח והמחיר שהם מוכנים לשלם, כגון ניהול לרשתות (נטוורקינג), אחסון וגיבוי מידע, סייבר ואירוח שירותים (הוסטינג). בצורה זו, ניתן גם לשדרג את הלקוחות מבלי להמתין לשיפורי חומרה.  

ההודעה שהקפיצה את מניית מיקרוספט לשיא כל הזמנים | נבו טרבלסי

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט ממשיכה לדהור במרוץ הבינה המלאכותית, ומכריזה על מהלך שבשוק מאוד אוהבים:

כל לקוח עסקי שירצה להשתמש בשירותי בינה מלאכותית באפליקציות אופיס השונות (וורד, אקסל, פאוורפוינט, טימס ועוד), ייאלץ לשלם 30 דולרים נוספים בחודש. לדברי החברה, כשהפיצ'ר ישוחרר, לקוחות במסלולים Microsoft 365 E3, E5, Business Standard and Business Premium יוכלו להוסיף את התשלום ולקבל גישה.

לאחר ההודעה הזו, מניית מיקרוסופט עלתה ב־4% במסחר בוול סטריט, ונסגרה ב־359.49 דולר למניה - שיא כל הזמנים. השיא הקודם היה בחודש יוני, כשהמניה נסגרה במחיר של 348 דולרים. מתחילת השנה, מניית מיקרוסופט עלתה ב־50%. על פי דיווחים, דרישת המחיר הזו יכולה להעלות את המחירים החודשיים ללקוחות ארגוניים עד 83%, ולהניב הכנסה נוספת באמצעות מנויים חוזרים.

כדי לספק שירות כזה ללקוחות, העיבוד דורש כוח יקר וכוח מחשוב ענן משמעותי, שכן פעולות בינה מלאכותית נחשבות כבדות במיוחד. עד כה, מיקרוסופט בחנה את Microsoft 365 Copilot עם כ־600 לקוחות, בין היתר חברות כמו KPMG, וג'נרל מוטורס. כעת, היא צפויה לשחרר את הכלי כך שלאחר מכן יהפוך לאטרקטיבי עבור עסקים שרוצים להוסיף בינה מלאכותית לתהליכי העבודה. השירות הושק לראשונה במרץ ומאפשר כתיבת טקסטים אוטומטית בוורד, ניתוח נתונים באקסל, עיצוב מצגות בלחיצת כפתור בפאוור־פוינט ועוד. מיקרוסופט טרם דיווחה מתי השירות החדש יהיה זמין באופן נרחב.

בטווח הארוך, עלול הפיתוח החדש לייתר את אימוץ כרטיסי ההאצה של חוות השרתים שמספקות אנבידיה (תחת המותג DPU) ואינטל (תחת המותג IPU), אך אין זה אומר שמיקרוסופט מוותרת על שירותיהן של שתי ענקיות השבבים. מיקרוסופט עדיין נזקקת למעבדי הליבה של אינטל ו-AMD המשובצים בכרטיסים ובשרתים שלה ולמעבדים הגרפיים של אנבידיה המאיצים פעולות בתחום הבינה המלאכותית ולמידת המכונה. בחודשים האחרונים מגייסת מיקרוסופט בארה״ב מהנדסים המתמחים ב- ARM, טכנולוגית הליבה המתחרה לזו של אינטל, ואף משתפת פעולה עם חברת אמפר המבוססת על טכנולוגיה דומה, ככל הנראה גם כדי להחליף שבבים של אינטל ו-AMD בעתיד הרחוק יותר.

המועסקים במו"פ: שיעור גבוה של מהנדסים מהחברה הערבית

על פי בדיקה ברשת לינקדאין, מיקרוסופט מעסיקה בישראל כ-20 מהנדסי חומרה שנשכרו אליה מחברות כגון אינטל, מלאנוקס (אנבידיה), קוואלקום, אנטריג ו-IBM. בפעילות החיפאית מועסקים גם כמה בוגרי אוניברסיטה ללא נסיון קודם. עוד נודע כי פעילות החומרה במיקרוסופט מעסיקה עוד מספר קטן של מהנדסים בשלוחה בבניין מידטאון בתל אביב. פעילות החומרה של מיקרוסופט מנוהלת ממטה החברה ברדמונד, הסמוכה לסיאטל. 

עוד מראה הבדיקה כי מיקרוסופט מעסיקה בפעילות החומרה הישראלית שיעור גבוה של מהנדסים מהחברה הערבית, ביחס לחברות אחרות. ארי כהן, ראש קבוצת החומרה של מיקרוסופט אז'ור (Azure Core Compute) מסר כי ״במיקרוסופט ישראל מו״פ יש עובדים ועובדות מכל האוכלוסיות בארץ שעובדות בשיתוף-פעולה עם צוותים גלובליים כדי ליצור את התוכנה והחומרה החדשה שהענן של מיקרוסופט ירוץ עליו. דווקא בעת הזאת, מדהים לראות איך שיתוף-הפעולה יכול להשפיע על מאות מיליוני משתמשים ברחבי העולם״.