גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יהונתן בגס, סמנכ"ל השיווק ביפעת: "המשפיענים הם מעצמה"

בחברת יפעת פיתחו את מדד ה-MIV למדידת האפקטיביות של משפיענים, אשר מסייע למותגים לדייק את האסטרטגיה השיווקית שלהם ● בכנס MAD של גלובס שיתף יהונתן בגס, סמנכ"ל השיווק והמוצרים בחברת יפעת, שגם בנקים, חברות תעופה ומשרדי ממשלה כבר עמוק בזירה הזו, ולא רחוק היום שגם הפוליטיקאים יצטרפו

יהונתן בגס, סמנכ"ל השיווק והמוצרים בחברת יפעת, בכנס MAD / צילום: שלומי יוסף
יהונתן בגס, סמנכ"ל השיווק והמוצרים בחברת יפעת, בכנס MAD / צילום: שלומי יוסף

לרוב, השיח על המשפיענים בזירה השיווקית והפרסומית מתרכז באופי הפעילות הדיגיטלית שלהם ובבניית נבחרת או קמפיין, אבל ההרצאה של יהונתן בגס, סמנכ"ל השיווק והמוצרים בחברת יפעת, בכנס MAD עסקה דווקא בנקודת המבט של המותג. וליתר דיוק, ניתוח הזירה התחרותית שבה פועלים המותגים, והדרך הטכנולוגית לנטר אותה. 

"מאז משבר הקורונה, והמעבר הכמעט מוחלט של כולנו לצרוך מידע מהטלפון - בעיקר אינסטגרם וטיקטוק - רואים נסיקה בתחום השיווק באמצעות משפיענים", ציין בגס. "שלא כמו הקורונה, הוא איתנו כדי להישאר.

"אנו מאמינים שבדומה למה שראינו בפייסבוק, גוגל, אינסטגרם, נראה את המפרסמים הגדולים ממשיכים לפרסם, לצד זנב ארוך של עסקים קטנים ובינוניים שיקדמו את עצמם באופן תדיר ורציף עם משפיענים ויוצרי תוכן". 

נדב חנין, סמנכ"ל השיווק באל על: "חוויית השירות בטרמינל תשתנה" | כנס MAD
יגאל ברקת, סמנכ"ל השיווק בבנק הפועלים: "צאו והיו ויקינגים" | כנס MAD

מדובר בצורת עבודה דינמית, שמשתנה תדיר. "אם עד לא מזמן היינו עדים לשיתופי-פעולה של 'בוא תיקח את המוצר שלי ותעלה סטורי', 'בוא למסעדה ותעלה תמונה', היום אנחנו רואים היום קמפייני מכר אגרסיביים וקמפייני תדמית משמעותיים שבהם המשפיענים זוכים לקבל סכומי כסף לא מבוטלים", ציין בגס.

"מתפתחת תעשייה ייחודית סביב העולם הזה - סוכנויות, משרדי קריאייטיב ויח"צ, סטארט-אפים ואפילו משרות גדולות אצל המפרסמים הגדולים בישראל, מצב שממש מזכיר את תחילת עידן הדיגיטל".

יותר מ-5,000 שת"פים

מבחינה מספרית, השנה תיעדו ביפעת יותר מ-5,000 שיתופי-פעולה של 200 המותגים הגדולים בישראל עם יותר מ-1,500 משפיענים. השינוי המשמעותי הוא שבעוד שבעבר שיווק משפיענים היה בעיקר בתחומי מזון, אופנה וקוסמטיקה, כיום רואים גם בנקים, חברות תעופה ומשרדי ממשלה.

לדברי בגס, "אני מאמין שנראה לא מעט פוליטיקאים שעושים פרסום ממומן עם משפיענים. אין ספק שלא ניתן יותר להתעלם מהתחום החדש והצומח הזה, לא בהשפעה שיווקית ולא בהשפעה כלכלית.

"מעבר לכך, אנו עדים לכך שמותגים רבים העבירו את רוב או כל תקציב השיווק שלהם למשפיענים. אם פעם היו שואלים עם איזה קמפיין לצאת בהשקה, היום השאלה היא עם איזה משפיענים הולכים לעבוד".

וכאן נכנס לתמונה השימוש בכלי הבינה המלאכותית. "היכולת שלנו לזהות מותגים בפרסומים של יוצרי תוכן ייחודית בשני אספקטים", הסביר בגס. "רוב העבודה השיווקית עדיין נעשית בסטורי, וסטורי נעלם אחרי 24 שעות, כך שקיים אתגר להספיק לנתר ולנתח אותו בחלון ההזדמנות.

"פיתחנו טכנולוגיה שמאפשרת לפרק את הסטורי למספר פריימים, להבין בדיוק מה מופיע שם ומה המסר. בדרך הזו בנינו מסד נתונים שמתעדכן בכל רגע, ויודע להגיד איזה מותגים פועלים כיום עם איזה משפיענים, מה המסר השיווקי המדויק שלהם, והאם הוא מתאים לטרנדים ולסאונדים הנוכחיים שרצים ברשת.

"למעשה, אנחנו יודעים לנתח את מכלול הפעילות השיווקית של מכלול המפרסמים בישראל, ולהתריע בזמן אמת על פעילות מסחרית חדשה".

לפי בגס, חשוב שמותגים ישימו דגש על נושא נוסף: שגרת התוכן האורגני של המשפיענים. "המערכת שלנו יודעת לזהות מה התחביבים של כל משפיען, מה הוא אוהב לאכול, באיזה סטטוס הוא כרגע בחיים, מה הערכים המרכזיים שלו ומה תחומי העניין. כך אנחנו יודעים להציף אנומליות כמו תוכן שיווקי שאינו סנרגטי לתוכן האורגני של המשפיען, להמליץ על משפיענים שיכולים להיות רלוונטיים לזירת התחרות שלכם ועדיין לא עבדו עם המתחרים, וגם להתריע על משפיענים שעובדים עם מותגים מתחרים בהפרשי זמן קצרים.

"בלחיצת כפתור, אנו יודעים להגיד איזה מותג עובד עם איזה משפיען, מה היקף הפעילות שלו עם כל אחד מהמשפיענים שאיתם הוא עובד, להשוות את המותג שלכם למותגים אחרים באלמנטים הקשורים לקריאייטיב, אבל גם לתוכן ולאלמנט הפרסומי: האם הוא שיווקי, תדמיתי, מכירתי או האם יש בו עבודת נבחרת.

10 המותגים המובילים

אחת הנקודות המרכזיות בעבודה עם משפיענים קשורה למחירי הפרסום בעולמות הדיגיטל, והרשתות החברתיות בפרט. "ניטור הסכומים שמושקעים בעולמות הדיגיטל הוא משימה מאתגרת", ציין בגס. "לרוב אנו מסתמכים על מדד מבוסס חשיפה, שלא תמיד מציג את התמונה השלמה או המדויקת.

"בקמפייני מכר עובדים המון עם קוד קופון, וקשה להגיד מה בדיוק הייתה עמלת המשפיען וכמה הוא הצליח למכור. השוק הזה עדיין לא מתנהג בצורה מסודרת בכל הנוגע לתמחור. נחשפתי באופן אישי ללא מעט עסקאות די דומות מבחינת המותגים והמשפיענים, שהיו מעורבים בהם סכומים ממש רחוקים אחד מהשני.

"לכן, בשיתוף מחלקת המחקר שלנו פיתחנו את מדד ה-MIV שמודד את האפקטיביות של כל משפיען. המדד הזה לא לוקח בחשבון רק את כמות העוקבים או המעורבות שלהם בפוסטים, אלא יודע ממש לנתח את העוקבים, ולפלח את הגילאים והאזור שלהם ולהתאים אותם למותג שלכם, לזהות עם כמה מותגים נוספים הוא עובד, וכמה הוא מעלה תוכן שיווקי אל מול תוכן אורגני.

לרוב, מותגים מתייחסים למשפיענים כפרזנטורים המייצגים את המוצג בתוכן מיצובי או מכירתי או כסוג של מדיה - דרך זולה, נוחה ומהירה להגיע לקהלים רבים ומפולחים. "שתי נקודות המבט האלה לא מדויקות לגמרי", מסביר בגס.

"מצד אחד, בניגוד לפרזנטורים, המשפיענים לא נאמנים למותג אחד, ויכולים לעבוד עם כמה מותגים בקטגוריות דומות או אפילו באותה קטגוריה - מה שפעם נתפס כחוסר נאמנות ומקצועיות שעשויים לפגוע במותג.

"מצד שני, המשפיענים הופכים לשגרירים של המותג, רוכשים עבורו קהל נאמן ומשדרים הרבה יותר אמינות - גם מהפרזנטורים שעל מסך הטלוויזיה, וגם ממה שרואים בתקשורת. הם נתפסים כיותר אותנטיים, ויש להם קשר חצי חברי עם העוקבים.

"במקביל המשפיענים הפכו למעצמה בכל הקשור לצורת העבודה מולם. הם לא שותפים רק לפרסום התוכן, אלא גם לתהליך היצירה, העריכה והקריאייטיב. לכן, הליך בחירת המשפיענים הנכונים לעבודה עם מותג הופך מורכב יותר ויותר".

במיוחד עבור מדד המותגים של גלובס, ביפעת בחנו מי המותגים שהובילו את השוק בכל הקשור לעבודה עם משפיענים. כל מותג דורג בהתבסס על כמות החשיפות להן זכה, איכות המשפיענים שעבד איתם, איכות התוכן, האימפקט שיצרו וגם כמות הפרסומים.

במקום הראשון נמצאת רשת סופר-פארם, שעובדת עם נבחרת וזוכה לחשיפה אדירה גם ממותגים שמפרסמים בלעדית ברשת, וגם עושה השקות עם כמות גדולה של יוצרי תוכן קטנים. במקום השני אתר טרמינלX , שמוציא קולקציות חדשות עם משפיעניות ועובד עם כמות גדולה של משפיענים וקמפייני מכר. במקום השלישי נמצאת רשת האופנה רנואר שאוחזת בנבחרת משפיענים חזקה.

עוד בעשירייה, לפי הסדר: לוריאל, אלקליל סמסונג ("בכל השקת טלפון עובדים עם מגה סלבס כמו עדן חסון וגם עם מיקרו משפיענים ממוקדי טכנולוגיה", ציין בגס), תנובה, עדיקא, דלתא וטוונטיפורסבן. 

 *** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק הפועלים ובחסות אל על, קבוצת יפעת וסטטיסטה  

עוד כתבות

משפחות החטופים / צילום: Paulina Patimer

גורם בחמאס: החלטנו להשהות את המו"מ לעסקת חטופים

נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • פגיעה ישירה של כטב"ם נפץ במטלה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • עדכונים שוטפים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"