רצף העליות החד ביותר השנה: הסיבות לראלי בבורסת ת"א

הבורסה המקומית מציגה רצף חיובי חריג ומצמצמת פערים ביחס למקבילותיה בעולם • מאז 9 ביולי, ת"א 125 עלה בכ-8.5% • בשוק מספקים שלל הסברים, ובהם: הזרים קצת פחות מודאגים מהאי-ודאות הפוליטית ומעריכים שנוצרו הזדמנויות בת"א לאחר מחצית ראשונה חלשה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

האם הבורסה של תל אביב שינתה כיוון לאחרונה והחלה לצמצם פערים מול הבורסות של ארה"ב ואירופה? ימים יגידו. בכל אופן, בימים האחרונים רשמה הבורסה המקומית עלייה מרשימה, ומתחילת החודש מדד ת"א-35 השלים עלייה של כ־8%.

יופי של אקזיט: אורן הולצמן מכר מניות איל מקיאג' בנאסד"ק במעל 200 מיליון דולר 
חדשות רעות לאנבידיה ולאינטל: מיקרוסופט מפתחת שבבים במעבדה בחיפה 

מה־9 ביולי, רשם ת"א 125 זינוק של כ-8.5% - הרצף הטוב ביותר השנה בהפרש גדול. במקביל, השקל רשם בימים האחרונים עלייה חדה מול הדולר והאירו.

עם זאת, הפערים, בעיקר מול המדדים בארה"ב, עדיין משמעותיים. מתחילת השנה מדד ת"א-35 רשם עלייה של כ-5% ומדד ת"א-125 טיפס בשיעור דומה. זאת לעומת עלייה של 18.6% במדד 500 S&P ושל 37% במדד הנאסד"ק.

 

המגמה החיובית בבורסה והתחזקות השקל בימים האחרונים מקבלות רוח גבית מהמשך המגמה החיובית בוול סטריט, בין השאר על רקע נתוני האינפלציה המעודדים שפורסמו לאחרונה בארץ ובעולם. בארץ פורסם ביום שישי כי מדד המחירים נותר ללא שינוי בחודש יוני והאינפלציה השנתית ירדה לקצב של 4.2%. בארה"ב פורסם בשבוע שעבר כי קצב האינפלציה השנתי ירד לשפל של שנתיים, מרמה של 4% במאי ל-3% ביוני.

גם דיווחים על מגעים ל"ריכוך" החוק לביטול עילת הסבירות תמכו בעליות שנרשמו בתל אביב ביומיים האחרונים.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, אומר לגלובס כי "מלבד העליות הרצופות בבורסה האמריקאית, לא היו נתונים כלכליים בישראל שיכולים להסביר את העליות בשוק המקומי.

"צריך לזכור שהבורסה המקומית בתת-ביצוע עמוק מתחילת השנה. לכן, המשקיעים מחפשים סיבות לעליות. כל פרשנות של ההתפתחויות הפוליטיות שמביאה למסקנה שהרע ביותר מאחורינו מובילה לעליות בבורסה. האם באמת עברנו את התחתית מבחינת האירועים הפוליטיים ולא יכול להיות גרוע יותר, זאת שאלה שקשה לענות עליה".

"ידיעות על הידברות תדלקו את השוק"

גורם בשוק המט"ח אומר בשיחה עם גלובס כי מורגש שינוי מגמה בקרב המשקיעים הזרים. "נראה כי פתאום הם התאהבו מחדש בשקל. לא איכפת להם מהחקיקה פתאום - הם בטוחים שזה קצף על המים".

נועם מאירוביץ', מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון, אומר כי "השוק המקומי נמצא מתחילת השנה בתשואת חסר מול מרבית השווקים בעולם בשל השפעות פוליטיות, וגם השקל מפגין מגמת חולשה בתקופה זו. בתרחיש הזה, ברור שיהיו סטיות תקן. בימים האחרונים התפרסמו ידיעות על מגעים פוליטיים הנעשים מאחורי הקלעים, שמטרתם קיום הידברות בין הצדדים, וזה משהו שתדלק את השוק, שרמת הנזילות שלו נמוכה יחסית".

עוד מוסיף מאירוביץ' כי "גם היום אפשר לראות את השוק ממשיך, למרות שאין איזו בשורה משמעותית שיכולה לספק הסבר לעליות, ויכול להיות ששחקנים בשוק מנהלים מחדש את הפוזיציות שלהם. לא מן הנמנע שהיה פה שורט סקוויז שלוחץ את השוק למעלה".

"סביר שהשוק יהיה תנודתי בתקופה הקרובה"

עם זאת, הוא מדגיש כי "בחודשים האחרונים כבר ראינו כמה פעמים מהלכים של עליות שערים משמעותיות במשך כמה ימים, שנרשמו על רקע בשורות חיוביות שהתפרסמו בקשר להידברות הפוליטיקאים, ובהמשך השוק חזר את כל הדרך חזרה למטה - מה שעלול לקרות גם הפעם".

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, מציין בשיחה עם גלובס כי "היות שהנתונים הכלכליים והאינדיקציות התעסוקתיות של המשק טובים, ניתן לקשור זאת לסימני השאלה סביב החקיקה המשפטית. בשוק ערים להערכות של מומחים רבים, לרבות חברות הדירוג ובנק ישראל, בדבר ההשפעות הניכרות שעלולות להיות לחקיקה נטולת הסכמות רחבות הן על הפעילות הכלכלית והן על סנטימנט המשקיעים. לפיכך, כשיש פסקי זמן בין הצעות חוק ומהלכים חקיקתיים, כמו בימים אלו בין הקריאה הראשונה לשנייה ושלישית של החוק לעילת הסבירות, השוק צמא לכותרות חיוביות, שיורידו את מפלס החששות".

עם זאת, אומר מנחם, "יש לציין כי לנוכח הקשר המתמשך בין מהלכי החקיקה והתפניות סביבם - לכאן ולכאן - יחד עם המשך המחאה והתקרבות מועד הקריאה שנייה והשלישית כאמור, סביר להניח כי השוק יהיה תנודתי בתקופה הקרובה. בהמשך, אם נתוני הבסיס הכלכליים של המשק ישחקו תפקיד גדול יותר, קיים פוטנציאל להמשך העליות".