מניות "מם", טכנולוגיה וקריפטו: משקיעים בוול סטריט שוב מרגישים נועזים

המדדים הגדולים ממשיכים לטפס, מניות הטכנלוגיה מזנקות, מדד הפחד מבשר טובות, ונראה שהאומץ שב ללבבות המשקיעים • אך בקרב הכלכלנים הדעות חלוקות: האם אנחנו בפתחו של שוק שורי ארוך ומעודד או נמצאים רגע לפני התרסקות כואבת? • כמו תמיד, קשה לדעת

ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock
ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock

מבחינת משקיעים רבים, זה כאילו 2022 מעולם לא התרחשה.

מניות טכנולוגיה עולות בקצב מטורף, וזה גולש למניות "מם", שהיו פופולריות בתקופת הקורונה, ובמקביל יש גם תחייה בקריפטו. הסנטימנט השורי מגיע לרמות שיא בשוק האופציות. בקצרה, השקעות בסיכון הן הכי פופולריות מאז סוף 2021 - בדיוק לפני שהמניות נכנסו לשוק הדובי הארוך ביותר זה כמה עשורים.

בזמן שהדולר בעולם בשפל של יותר משנה, המטבע הזה בראלי ממושך 
מניות או אג"ח? מה הוא אפיק ההשקעה המומלץ לדעת בכירים בשוק 

הדים של טירוף מניות ה־מם מתחילים לחזור. קרן הסל MEME - הקשורה למדד Solactive Roundmill Meme Stock Index - עלתה ב־61%. ההחזקות הגדולות ביותר בקרן הסל לפי משקל הן: חברת פלטפורמת המסחר בביטקוין Riot Platforms (שעלתה השנה ב־439%), פלטפורמת ההלוואות לאינטליגנציה מלאכותית Upstart Holdings (עלתה ב־308%), קוינבייס גלובל (עלתה ב־196%), יצרנית המכוניות החשמליות Rivian Automotive (עלתה ב־34%) ו־Caravana (עלתה ב־740%). הלהט הזה הביא לשיא גם במסחר באופציות הקשורות למניות של רבות מהחברות האלה. כנגד כל הסיכויים, הביטקוין טיפס ב־2023 ביותר מ־80%.

משקיעים פרטיים מתמלאים בביטחון

משקיעים פרטיים נכנסים בכל הכוח. הסנטימנט השורי - המיוצג כציפייה שמניות יעלו בשישה החודשים הבאים - הגיע החודש לרמה הגבוהה ביותר מאז 2021, על פי סקרים של האיגוד האמריקאי של משקיעים פרטיים.

הפריסה בין שוורים לדובים, כלומר הפער בין משקיעים שרואים את שוק המניות כמכוון כלפי מעלה לעומת מי שמצפים לירידה, הייתה חיובית שישה שבועות רצופים. זו התקופה הארוכה ביותר מאז נובמבר 2021.

אמריקאים גם נעשים מלאי ביטחון לגבי הכלכלה באופן כללי. סנטימנט הצרכנים, כפי שנמדד לפי סקר אוניברסיטת מישיגן, זינק ביולי ל־72.6 לעומת 64.4 בחודש הקודם. זו הקריאה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2021 והעלייה הגדולה מאז 2005.

מאז שהפדרל ריזרב נחלץ לעזרת המערכת הבנקאית במרץ, חששם של משקיעים רבים פג, כך טען דיוויד ווגנר, מנהל תיקים בחברת יעוץ ההשקעות ב־Aptus Capital. "הדבר היחיד שיכול לעצור את הראלי הזה הוא סיכון משמעותי או איום שיהיה מונח שוב על השולחן", אמר.

במקום להתנפל על אופציות שהיו מגנות על הרווחים בתיקים במקרה שהמניות יורדות, משקיעים הולכים על הימורים שישתלמו אם הראלי יימשך. היחס בין אופציות רכש לאופציות מכר - מדד הפחד בשוק האופציות - ירד לרמה הנמוכה מאז ינואר 2022, על פי Cboe Global Markets (בורסת האופציות של שיקגו).

מדד התנודתיות של Cboe, ה־VIX המכונה מדד הפחד ובודק את רמת הביטחון של משקיעי וול סטריט על־ידי בחינת מחירי האופציות, נסחר סביב 13 נקודות. למעשה, כל נתון מתחת ל־20 מקושר לביקוש נמוך לביטוח ומעיד על אמון בשוק.

סיבה אחת לכך שבעיני רבים משקיעים נראים שבעי רצון היא שמניות צועדות כלפי מעלה בשקט, ביציבות ובעקביות. התנודות היומיות של ה־S&P 500 לא היו כל כך קטנות מאז סוף 2021, לפי נתוני Cboe.

איך בכל זאת הכול עלול לקרוס

מנגד, יש הטוענים שמצב השוק הנוכחי הוא בחינת השקט שלפני הסערה וההתרסקות בוא תבוא. משקיעים היו באופוריה דומה בסוף 2021, כשהראו מעט סימני עצבנות: יחס הרכש למכר היה נמוך וכך גם מדד הפחד. אבל עד תחילת ינואר 2022, כל שלושת מדדי המניות הגדולים - הדואו ג'ונס, נאסד"ק וה־S&P 500 הגיעו לשיא."הפחד להחמיץ הופך כל כך גדול שמשקיעים נכנסים ממש ברגע האחרון, בדיוק שנייה לפני שהתחתית של השוק נופלת", אמרה אמנדה אגטי, בכירה ב־PNC.

לא רק ההתלהבות של המשקיעים גורמת לחששות. עלויות הלוואה גבוהות יותר מאיימות להאט את הכלכלה, לחנוק את האשראי לחברות ולהקשות על חברות ועל משקי בית לקחת הלוואות.

בעוד שהאינפלציה נרגעה והגיעה ל־3%, היא עדיין גבוהה מהיעד של הפד העומד על 2%. בכירי הפד כנראה חוששים לגבי מצב בו אמריקאים יתרגלו לאינפלציה גבוהה. "אם תהיה לנו סטגפלציה, הריביות ימשיכו לעלות", אמר ג'ייסון בלום, בכיר בקרן ההשקעות Invesco. "זה לא מתכון כזה טוב למשקיעים".