גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה בכיר במשרד התחבורה מקדם את האינטרסים העסקיים של יבואני הרכב?

ראש מינהל התשתיות החדש במשרד התחבורה, אבנר פלור, זימן את בכירי המשרד לדיון בנושא הגודש בכבישים ● אך במקום לעסוק בתח"צ או בתכנון עירוני, התמקד הדיון ביוזמה של איגוד יבואני הרכב לשלוח רכבים בני יותר מ–8 שנים לגריטה - שתייצר הכנסות נוספות ליבואנים

אתר גריטת רכבים / צילום: Shutterstock
אתר גריטת רכבים / צילום: Shutterstock

השבוע התכנסו בכירי משרד התחבורה לדיון, לבקשתו של ראש מינהל התשתיות החדש במשרד, אבנר פלור. פלור מילא בהצלחה את תפקידו כמ"מ המנכ"ל, עד שהתרגיל למינויו לתפקיד מנכ"ל של משה בן זקן, איש הליכוד ומקורבה של השרה רגב, עבר בהצלחה.

"אחרי שמונה בערב איש לא יוצא מהבית": מכת החולדות של בני ברק 
טורקיה בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר והאם מרוקו היא לקוחה של אלביט? 

במשך אותה תקופה בת חצי שנה, עד שבן זקן "הבשיל", פלור היה הפרונט-מן, כך מעידים גורמים במשרד, והמשרד התנהל בפועל על ידי בן זקן. לאחר שמילא את חובתו בנאמנות לשרה, הוצנח פלור לתפקיד ראש מינהל תשתיות במשרד התחבורה, האחראי על 20 מיליארד שקל בשנה.

הבכירים התכנסו כדי לדון בנושא הגודש בכבישים, שמאמלל את אזרחי המדינה וגורם לאובדן של עשרות מיליארדי שקלים מדי שנה - נושא ראוי שיש להתייחס אליו בכובד ראש.

יוזמה ממוחזרת של איגוד יבואני הרכב

ניתן היה לצפות שבדיון יאווררו את התוכניות שנמצאות במשרד וצוברות אבק, כמו תוכנית מדיניות ניהול חניה או הגברת אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, כדי שאוטובוסים יוכלו לעקוף את הפקקים. אפשר היה גם לטפל בנושאים המונחים בפני פלור, ושהוא האחראי לגביהם, כמו הדשדוש של פרויקט המטרו; העיכובים הבלתי נגמרים בפרויקטי הרכבות הקלות בגוש דן ובירושלים; והאצת הכשרת נת"צים ושבילי אופניים, למרות העדפת ראשי הרשויות המקומיות להתמקד בתקופת הבחירות. אך במקום כל אלה, הבכירים התכנסו כדי לדון ביוזמה אחרת לגמרי.

מדובר ביוזמתו הממוחזרת של איגוד יבואני הרכב לעודד במימון משותף עם המדינה גריטת רכבים שגילם עולה על 8 שנים. זו הוצגה בפני המשרד, והפעם באדרת חדשה: כחלק מניסיון למנוע תקלות בכלי הרכב שעומדים בצד הדרך וגורמים לפקקים.

מהלכי גריטה מקובלים כדי להיאבק בזיהום אוויר, ובעבר המדינה עודדה באמצעות תמרוץ כלכלי גריטה של כלי רכב ישנים בני 15-20 שנה. בשנים האחרונות נעשים ניסיונות להחיות תוכניות גריטה שונות, פעם כדי להציל את ענף הרכב, פעם לשיפור הבטיחות בדרכים וכעת לסיוע בפתרון בעיית הפקקים.

באיגוד סיפרו לבכירי משרד התחבורה כי אירועים אקוטיים של תקלות כלי רכב ותאונות הם גורמים ישירים להיווצרות רבים מהפקקים, ומקרים של כלי רכב תקועים הם שגורמים לחלק מהפקקים בנתיבי איילון.

הבכירים שפשפו עיניים והתקשו להאמין. עד כה הידע המקצועי המצטבר הוא שהפקקים נוצרים בגלל יותר ביקוש לנסיעות מהיצע שכביש יוכל לתת אי פעם, גם אם יורחב בלי סוף. הדבר נכון במיוחד לישראל, שקצב גידול האוכלוסייה בה גבוה בהרבה ממדינות המערב.

הבכירים גם סברו שהפקקים נוצרים כתוצאה מהבנייה הפרברית בישראל, שמאלצת שימוש ברכב, וכתוצאה מהזנחה רבת-שנים בתחבורה הציבורית - הזנחה שפשע בה משרד התחבורה שהמשיך לקדם תשתיות ותמריצים לנסיעה ברכב הפרטי.

והנה "פתרון קסם" שיצמצם את הסיכון להיתקע בצד הדרך מ-6% עבור רכב משנת ייצור 2005, ל-2% עבור רכב משנת 2015. ומי יממן את התמרוץ הכלכלי לגריטת כלי הרכב, שמוערך לפי האיגוד ב-800 מיליון שקל בשנה? 300 מיליון שקל האיגוד, 200 מיליון חברות הגריטה ו-300 מיליון המדינה - שתממן את התמרוץ לקניית כלי רכב חדשים, שכידוע - מיובאים לישראל, כך שהדבר עשוי לשרת את הלובי שהוזמן לדיון בפתרון בעיות הגודש.

פלור, שבתפקידו הקודם היה הרגולטור של ענף הרכב, התלהב. הוא הציע להעביר מיד את המידע "החדש" למשרד האוצר, ולפעול לקידום החלטת ממשלה בנושא. החלטה מקצועית ראשונה - בעידן חדש, או ישן. תחבורה ציבורית זה פאסה.

הפתרון האמיתי: תמריצי מעבר לתחבורה ציבורית

לכאורה מדובר בצעד "סביבתי", כי מכוניות ישנות ומזהמות ייגרעו ובמקומן הישראלים ירכשו מכוניות חדשות, ששיעור גבוה מהן חשמליות. אלא שפתרון סביבתי אמיתי ובר-קיימא הוא עידוד מצד המדינה בתמריצים שונים למעבר לתחבורה ציבורית, הליכה רגלית ורכיבה על אופניים, ולא תמרוץ של קניית עוד ועוד כלי רכב, אף שחלקם כלי רכב חשמליים שמזהמים, אך במידה פחותה. הדבר גם לא יסייע ולו במעט למשבר התחבורתי בישראל, שבא לידי ביטוי בגודש בכבישים, שכן גריעה של כלי רכב ישן תביא בתורה לתוספת של כלי רכב חדשים.

בזמן שדיונים אלו מתקיימים אצל פלור, המינהל שעליו הוא מופקד מתמודד עם אתגרים משמעותיים. בישראל הצפיפות בכבישים היא הגבוהה מבין מדינות ה-OECD. לעומת זאת, המדינה סובלת ממחסור עצום בתשתיות, ובראשן תשתיות תחבורה. בנוסף, רק 10%-20% מהנסיעות במטרופולינים בישראל מבוצעות בתחבורה הציבורית, לעומת ממוצע של 40%-50% במטרופולינים המובילים.

ממשרד התחבורה נמסר, כי "מדובר בטענה שאין לה כל בסיס במציאות. מינהל אגף התשתיות במשרד התחבורה, אבנר פלור, לא מקדם כל יוזמה לגריטת כלי רכב בני 8 ומעלה. בדיון המדובר נדונו שורה של פתרונות שהוצעו להפחתת העומסים והגודש בדרכים, ונושא הגריטה הועלה על ידי אחד המשתתפים כאחד הפתרונות לגודש בדרכים".

עוד כתבות

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

סטארמר מעניק לנשיא טראמפ בבית הלבן את ההזמנה מהמלך צ'ארלס / צילום: ap, Carl Court

גרעין והשקעות במיליארדים: בבריטניה מקווים שביקור טראמפ ימריץ את הכלכלה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יבקר השבוע בבריטניה, וראש הממשלה קיר סטארמר נחוש לנצל הכרזות על השקעות בתחום הבינה מלאכותית והאנרגיה הגרעינית כדי לשפר את התדמית הכלכלית של הממלכה ● למשלחת האמריקאית יצטרפו מנכ"לי החברות OpenAi ואנבידיה

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

הפד הודיע על הורדת הריבית בארה"ב, צופה עוד שתי הורדות עד סוף השנה

האינפלציה מעל ליעד, אבל שוק עבודה חלש הכריע את הכף ולאחר תשעה חודשים - הריבית ירדה ב-0.25% ל-4.25% ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול תיאר את המהלך ככזה שנועד לניהול סיכונים, השוק קיבל את זה באכזבה ● הפד צופה עוד שתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● סטיבןן מירן, המינוי של טראמפ לפד, הצביע נגד ודרש הפחתה של 0.5% ● וגם האזהרה של ג’יי.פי.מורגן

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

דיווח: בריטניה תכיר במדינה פלסטינית בסוף השבוע

שר הביטחון ישראל כ"ץ: "עם תחילת התמרון הקרקעי, הושמדו בעזה 25 מגדלי טרור" ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ●  במערכת הביטחון נערכים לניסיון חטיפה של חיילים באזור הלחימה בעיר עזה ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר הורדת הריבית הצפויה בארה"ב

הפד הוריד את הריבית, צופה עוד שתי הורדות השנה אך רק אחת ב-2026 ● מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, דיבר על אכזבתו לאחר הדיווח לפיו סין אסרה על חברות הייטק במדינה שלא לרכוש שבבים שלה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת

רפורמת בכר - הרפורמה שנועדה לפרק את ריכוזיות הבנקים מציינת שני עשורים. איך הכול התחיל

רפורמת בכר, שאושרה בכנסת ב־2005, נחשבת עד היום לנקודת מפנה בשוק ההון הישראלי - והדרך אליה הייתה רצופה במאבקים ● מדוע היה בה צורך, ומה היו המלצותיה? ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

הכנסת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

אושרה פריצת תקציב המדינה ל-2025 בוועדת הכספים

כעת, יועבר התקציב המתוקן לאישור סופי, בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ● יתכן שזו לא תהיה פריצת התקציב האחרונה ל-2025, שכן עלות המבצע לכיבוש העיר עזה לא נכללת בה

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל, העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף, והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

iPhone 17 Air / צילום: צילום מסך

הוזלה של מאות שקלים: כמה יעלה האייפון החדש?

בשבוע שעבר השיקה אפל את האייפון 17, וכעת חברת פלאפון מפרסמת את המחירון הצפוי ● הדגם הבסיסי יעלה כ-700 שקל פחות מהדגם המקביל באייפון 16, והמגמה זהה בכל הדגמים ● ומה עוד השתנה באייפון החדש?

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון