גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה בכיר במשרד התחבורה מקדם את האינטרסים העסקיים של יבואני הרכב?

ראש מינהל התשתיות החדש במשרד התחבורה, אבנר פלור, זימן את בכירי המשרד לדיון בנושא הגודש בכבישים ● אך במקום לעסוק בתח"צ או בתכנון עירוני, התמקד הדיון ביוזמה של איגוד יבואני הרכב לשלוח רכבים בני יותר מ–8 שנים לגריטה - שתייצר הכנסות נוספות ליבואנים

אתר גריטת רכבים / צילום: Shutterstock
אתר גריטת רכבים / צילום: Shutterstock

השבוע התכנסו בכירי משרד התחבורה לדיון, לבקשתו של ראש מינהל התשתיות החדש במשרד, אבנר פלור. פלור מילא בהצלחה את תפקידו כמ"מ המנכ"ל, עד שהתרגיל למינויו לתפקיד מנכ"ל של משה בן זקן, איש הליכוד ומקורבה של השרה רגב, עבר בהצלחה.

"אחרי שמונה בערב איש לא יוצא מהבית": מכת החולדות של בני ברק 
טורקיה בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר והאם מרוקו היא לקוחה של אלביט? 

במשך אותה תקופה בת חצי שנה, עד שבן זקן "הבשיל", פלור היה הפרונט-מן, כך מעידים גורמים במשרד, והמשרד התנהל בפועל על ידי בן זקן. לאחר שמילא את חובתו בנאמנות לשרה, הוצנח פלור לתפקיד ראש מינהל תשתיות במשרד התחבורה, האחראי על 20 מיליארד שקל בשנה.

הבכירים התכנסו כדי לדון בנושא הגודש בכבישים, שמאמלל את אזרחי המדינה וגורם לאובדן של עשרות מיליארדי שקלים מדי שנה - נושא ראוי שיש להתייחס אליו בכובד ראש.

יוזמה ממוחזרת של איגוד יבואני הרכב

ניתן היה לצפות שבדיון יאווררו את התוכניות שנמצאות במשרד וצוברות אבק, כמו תוכנית מדיניות ניהול חניה או הגברת אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, כדי שאוטובוסים יוכלו לעקוף את הפקקים. אפשר היה גם לטפל בנושאים המונחים בפני פלור, ושהוא האחראי לגביהם, כמו הדשדוש של פרויקט המטרו; העיכובים הבלתי נגמרים בפרויקטי הרכבות הקלות בגוש דן ובירושלים; והאצת הכשרת נת"צים ושבילי אופניים, למרות העדפת ראשי הרשויות המקומיות להתמקד בתקופת הבחירות. אך במקום כל אלה, הבכירים התכנסו כדי לדון ביוזמה אחרת לגמרי.

מדובר ביוזמתו הממוחזרת של איגוד יבואני הרכב לעודד במימון משותף עם המדינה גריטת רכבים שגילם עולה על 8 שנים. זו הוצגה בפני המשרד, והפעם באדרת חדשה: כחלק מניסיון למנוע תקלות בכלי הרכב שעומדים בצד הדרך וגורמים לפקקים.

מהלכי גריטה מקובלים כדי להיאבק בזיהום אוויר, ובעבר המדינה עודדה באמצעות תמרוץ כלכלי גריטה של כלי רכב ישנים בני 15-20 שנה. בשנים האחרונות נעשים ניסיונות להחיות תוכניות גריטה שונות, פעם כדי להציל את ענף הרכב, פעם לשיפור הבטיחות בדרכים וכעת לסיוע בפתרון בעיית הפקקים.

באיגוד סיפרו לבכירי משרד התחבורה כי אירועים אקוטיים של תקלות כלי רכב ותאונות הם גורמים ישירים להיווצרות רבים מהפקקים, ומקרים של כלי רכב תקועים הם שגורמים לחלק מהפקקים בנתיבי איילון.

הבכירים שפשפו עיניים והתקשו להאמין. עד כה הידע המקצועי המצטבר הוא שהפקקים נוצרים בגלל יותר ביקוש לנסיעות מהיצע שכביש יוכל לתת אי פעם, גם אם יורחב בלי סוף. הדבר נכון במיוחד לישראל, שקצב גידול האוכלוסייה בה גבוה בהרבה ממדינות המערב.

הבכירים גם סברו שהפקקים נוצרים כתוצאה מהבנייה הפרברית בישראל, שמאלצת שימוש ברכב, וכתוצאה מהזנחה רבת-שנים בתחבורה הציבורית - הזנחה שפשע בה משרד התחבורה שהמשיך לקדם תשתיות ותמריצים לנסיעה ברכב הפרטי.

והנה "פתרון קסם" שיצמצם את הסיכון להיתקע בצד הדרך מ-6% עבור רכב משנת ייצור 2005, ל-2% עבור רכב משנת 2015. ומי יממן את התמרוץ הכלכלי לגריטת כלי הרכב, שמוערך לפי האיגוד ב-800 מיליון שקל בשנה? 300 מיליון שקל האיגוד, 200 מיליון חברות הגריטה ו-300 מיליון המדינה - שתממן את התמרוץ לקניית כלי רכב חדשים, שכידוע - מיובאים לישראל, כך שהדבר עשוי לשרת את הלובי שהוזמן לדיון בפתרון בעיות הגודש.

פלור, שבתפקידו הקודם היה הרגולטור של ענף הרכב, התלהב. הוא הציע להעביר מיד את המידע "החדש" למשרד האוצר, ולפעול לקידום החלטת ממשלה בנושא. החלטה מקצועית ראשונה - בעידן חדש, או ישן. תחבורה ציבורית זה פאסה.

הפתרון האמיתי: תמריצי מעבר לתחבורה ציבורית

לכאורה מדובר בצעד "סביבתי", כי מכוניות ישנות ומזהמות ייגרעו ובמקומן הישראלים ירכשו מכוניות חדשות, ששיעור גבוה מהן חשמליות. אלא שפתרון סביבתי אמיתי ובר-קיימא הוא עידוד מצד המדינה בתמריצים שונים למעבר לתחבורה ציבורית, הליכה רגלית ורכיבה על אופניים, ולא תמרוץ של קניית עוד ועוד כלי רכב, אף שחלקם כלי רכב חשמליים שמזהמים, אך במידה פחותה. הדבר גם לא יסייע ולו במעט למשבר התחבורתי בישראל, שבא לידי ביטוי בגודש בכבישים, שכן גריעה של כלי רכב ישן תביא בתורה לתוספת של כלי רכב חדשים.

בזמן שדיונים אלו מתקיימים אצל פלור, המינהל שעליו הוא מופקד מתמודד עם אתגרים משמעותיים. בישראל הצפיפות בכבישים היא הגבוהה מבין מדינות ה-OECD. לעומת זאת, המדינה סובלת ממחסור עצום בתשתיות, ובראשן תשתיות תחבורה. בנוסף, רק 10%-20% מהנסיעות במטרופולינים בישראל מבוצעות בתחבורה הציבורית, לעומת ממוצע של 40%-50% במטרופולינים המובילים.

ממשרד התחבורה נמסר, כי "מדובר בטענה שאין לה כל בסיס במציאות. מינהל אגף התשתיות במשרד התחבורה, אבנר פלור, לא מקדם כל יוזמה לגריטת כלי רכב בני 8 ומעלה. בדיון המדובר נדונו שורה של פתרונות שהוצעו להפחתת העומסים והגודש בדרכים, ונושא הגריטה הועלה על ידי אחד המשתתפים כאחד הפתרונות לגודש בדרכים".

עוד כתבות

סניף של מסעדת ''נונו מימי'' / צילום: ליאור ממון

בדרך להנפקה? שתי קבוצות מסעדות מושכות את המוסדיים, למרות הסיכונים בענף

למרות הסיכונים המיוחסים לעסקי המסעדנות, השקעות שביצעו מוסדיים ובעלי הון ברשתות "נונו מימי" ו"קיסו" מעידות על עניין גובר בתחום ● גורם בשוק: "הכול זה ניהול, וכשיש הנהלה איכותית, הביזנס דופק כמו שצריך, והתוצאות יפות" ● וגם: איזה רווח נדרש כדי להנפיק?

מכלית נפט בחופי ונצואלה / צילום: Reuters, Humberto Matheus/Sipa USA

טראמפ מאיים להרוס את "צי הצללים" של ונצואלה, ו־8 מיליארד דולר בסכנה

העימות בין ונצואלה לארה"ב מסלים לאחר שהכוחות האמריקאים מנעו ממכליות נפט להמשיך בדרכן, כחלק מהמצור שהטיל טראמפ ● כלכלנים מזהירים: אכיפה מחמירה תגביר את המחסור במזון ובדלק במדינה ותגרום להחרפת האינפלציה

שמואל אלפסי, מנכ''ל אמנת / צילום: יח''צ

המניה שקפצה 50% בחודש והרווח של יורשי המייסד

מנייתה של אמנת, חברת ניהול הפרויקטים וה־IT, נסקה בכמעט 50% בחודש האחרון ● אשתקד, לפני הקפיצה הגדולה, רכש המייסד אברהם (לולו) אסף ז"ל מניות משותפו תמורת 22 מיליון שקל

הסופרקמפיוטר של חברת סריבראס בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

שווי של כ־8 מיליארד דולר: יצרנית השבבים שמאתגרת את אנבידה נערכת להנפקה

לפי רויטרס, חברת סריבראס, המפתחת מעבדים למודלים גדולים של בינה מלאכותית ופועלת בשוק שנשלט בידי אנבידיה, נערכת להגשת תשקיף לקראת הנפקה ראשונית בוול סטריט ברבעון השני של 2026 ● הנפקה קודמת שתוכננה ב-2024 ירדה מהפרק בשל השקעת מיעוט של קבוצת G42 מאבו דאבי, אולם זו נעדרת מהתשקיף החדש

עופר זיו, מנכ''ל ויתניה הפורש / צילום: דורון סהר

אחרי 16 שנה: מנכ"ל ויתניה עופר זיו עוזב את תפקידו. זה המחליף שלו

עופר זיו יסיים את תפקידו כמנכ"ל חברת הנדל"ן ויתניה בסוף מרץ 2026, ובמקומו ייכנס לתפקיד יריב בר-דעה, ששימש בתפקידו האחרון כסמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בגב-ים ● מטעם ויתניה לא צוינה הסיבה לסיום כהונתו של זיו כמנכ"ל

מימין: אריאל כהן, אייל פסו וניקש ארורה / צילום: נאבן, יח''צ, מולי גולדברג

הסכם הענק של פאלו אלטו והמניה הישראלית שצנחה ב-90% מתחילת השנה

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● המשקיעים סיימו שבוע תנודתי שהסתיים בצורה חיובית הודות לנתוני אינפלציה מפתיעים ● הצניחה במניית גאוזי נמשכה גם השבוע, והיא נסחרת ברמות שפל ● מניית נאבן הצליחה לתקן את הירידות מהשבוע החולף, אך עדיין נסחרת הרבה מתחת למחיר בהנפקה ● וגם: עסקת הענק של ענקית הסייבר עם גוגל

איל אפרת / צילום: אורן דאי

לאומי מקים מרכז AI ומקדם את ראש החטיבה הטכנולוגיות איל אפרת לתפקיד מפתח

איל אפרת, המכהן כסמנכ"ל בכיר וראש חטיבת הטכנולוגיות של בנק לאומי, ימונה לראש החטיבה הבנקאית של הבנק ויחליף את אייל בן-חיים ● הבנק הודיע היום על סדרה של מינויי בכירים נוספים הנוגעים למשרות בתחומי הטכנולוגיה וה-AI

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; חומרים: shutterstock

דוח חדש חושף: שיא כל הזמנים להיקף הגיוסים בדיפנס טק הישראלי

היקף ההשקעות והאקזיטים עלה ב-2025, אך מספר סבבי הגיוס ירד, וההון מתרכז בעסקאות גדולות בתחומי הסייבר וה-AI ● גם בנטרול סבבי ענק, היקף הגיוסים בסייבר בשנה החולפת גבוה מזה של 2021

אילוסטרציה: Shutterstock

לידיעת בעלי חברות ארנק: ביהמ"ש קובע מתי יחול מס שולי של כ-50% ומתי מס חברות של 23%

רו"ח סיפק שירותים לפירמת ראיית חשבון באמצעות חברה בבעלותו ● ביהמ"ש המחוזי קיבל את ערעורו על קביעת פקיד השומה כי הוא בעל "חברת ארנק", ועל כן יש למסותו במס השולי הגבוה משמעותית ממס החברות ● לפסק הדין יש השלכות על בעלי מקצועות חופשיים הפועלים באמצעות שותפויות וחברות בבעלותם

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: יוסי כהן

המהלך של רשות ני"ע שירחיב את האכיפה למנהלים בחברות פרטיות

ועדת האכיפה המינהלית הטילה עיצומים של כמיליון שקל על חברה פרטית לקנאביס רפואי בשל טעויות בדוחות ● בהחלטתה קבעה הוועדה כי לראשונה סמנכ"ל הכספים ורואה החשבון המבקר נושאים באחריות לכשל ● ההחלטה עשויה להשפיע על לפחות 10% מהחברות בבורסה

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

גלולת ההרזיה החדשה שמגיעה לישראל בשבוע הבא

סטארט־אפ ישראלי צעיר נחשף עם גיוס חריג של 165 מיליון דולר לפיתוח תרופות פסיכיאטריות ● אינסייטק מפצלת פעילות ומעבירה פיתוח לחברה חדשה שתנסה להקל על תרופות לחדור למוח ● אפיטומי פותחת את השלב המסחרי בישראל עם גלולת הרזיה שתגיע לחנויות בשבוע הבא ● סטארט־אפ קטן מדווח על תוצאות מעודדות לאפליקציה שעוזרת לנפגעי טראומה לישון טוב יותר ● וגם: חילופי ההנהלה בסיסרם מדיקל ● השבוע בביומד

מספר עובדי ההייטק בישראל במגמת ירידה / צילום: Shutterstock

הנתון החריג שמראה: מספר העובדים בהייטק הישראלי במגמת ירידה

נתונים חדשים מציגים עלייה בשכר הממוצע בענף הייטק הישראלי ● אלא שמאחורי המספרים מסתתר סיפור מורכב יותר: החל מהתכווצות במצבת כוח האדם, דרך קיפאון בקידומים ועד עלייה במשרות הפנויות ● האם המגמה צפויה להמשיך לתוך 2026?

מפעל ייצור חברת ''על בד'' / צילום: איל יצהר

המושב הדתי מצטרף לגל המימושים בבורסה: משואות יצחק מכרה מניות עלבד ב-33 מיליון שקל

אחרי זינוק של מעל 80% בשנה האחרונה, בעלת השליטה ביצרנית המגבונים עלבד החליטה לממש 6% ממניותיה וירדה להחזקה של כ-60% ● במשואות יצחק מציינים כי מדובר בסגירת מעגל, לאחר שלפני שלוש שנים רכש המושב שיעור דומה של מניות בעת שהחברה נקלעה לסחרור

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters

המכס האמריקאי על ישראל יישאר 15%: "זה האפס החדש"

גובה המכס הכללי שיוטל על סחורות מישראל לא ישתנה לעומת השלב הקודם של תוכנית המכסים האמריקאית ● החידוש בהכרזה צפוי להיות בהחרגות ובהקלות שיינתנו למוצרים מענפים מסוימים - כגון תעשיות ביטחוניות ויהלומים ● בכירה במשרד הכלכלה: "ישראל כבר הלכה כברת דרך גדולה לכיוון האמריקאים; מקווה שנצליח להשיג הקלות נוספות"

"שונא היהודים הנתעב ביותר של 2025": הזוכה בתואר אנטישמי השנה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: המדינה הערבית שהפכה לשותפה של ישראל בתעשייה הצבאית, איראן מגיבה לאיומים של ישראל בתקיפה נוספת, בניו יורק טיימס מסקרים את המלחמה על קרקעות פלסטיניים באיו"ש, וטאקר קרלסון "זכה" בפרס אנטישמי השנה ● כותרות העיתונים בעולם

חנות של ליאור עדיקה / צילום: איל יצהר

"חוק ליאור עדיקה" מגיע להצבעה סופית. איך ייראו הכללים החדשים?

בימים הקרובים תכריע הכנסת האם להחריג רשתות פארם קטנות ובינוניות מהרגולציה הכבדה של חוק המזון ● אבל לצד השאיפה לעודד תחרות מול סופר פארם ו-Be, ישנם לחצים של לוביסטים וחשש מפגיעה בשקיפות המחירים ● גלובס עושה סדר בתיקון שעשוי לשנות את הרגלי הקנייה שלכם

מושגים לאזרחות מיודעת.המדד לפעילות המשק / צילום: Shutterstock

לבנק ישראל יש מדד חדש שהוא בוחן לפני החלטת ריבית. כך זה עובד

בנק ישראל פרסם לאחרונה מדד חודשי חדש לפעילות המשק ● איך הוא בנוי, ומי אמור להיות מושפע ממנו? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

חנות נייקי / צילום: Shutterstock, Tanya Keisha

ההימור על סין שהוביל לצניחה דו־ספרתית במניה של נייקי

הירידה במכירות נייקי בסין, אחד השווקים המרכזיים של החברה, הובילו את המניה לצלול ב־11% בסוף השבוע ● ברקע - הענקית מתמודדת עם המכסים של טראמפ ועם שורת טעויות מצד ההנהלה

מירי מיכאלי, מגישת המהדורה המרכזית ב-i24news / צילום: צילום מסך מערוץ i24news

הבלגן ב־i24NEWS: זעם בעלי המניות, קיצוצי התקציב וחוסר הוודאות באולפנים

ההודעה על העברת הבעלות ב־i24NEWS מחברת אלטיס ארה"ב לידיים הפרטיות של משפחת דרהי הכניסה את עובדי ומנהלי ערוץ החדשות לבלבול רב ● הסערות בחודשים האחרונים סביב החברה־האם, כולל תביעה מול JP מורגן, עשויות ללמד מה עומד מאחורי המהלך

קניון הזהב בראשון לציון / הדמיה: ולדי קובליוב

אחרי רכישת השליטה בידי מליסרון: קניון הזהב עובר שיפוץ ב-180 מיליון שקל

במקביל להקמת קומה חדשה, גם האגף הוותיק של קניון הזהב עובר חידוש, ובנוסף מתבצע שיפוץ מקיף של כלל חזיתות הקניון ● בהודעת הקניון צוין כי המהלך נועד לשמר ולחזק את מעמדו ולהתאים אותו למציאות הקמעונאית המשתנה