ארבעת התיקים של טראמפ והאם הבועה בוול סטריט חוזרת?

חום אימים מקיף את העולם • רוסיה נוקמת בחיטה האוקראינית • טראמפ יעמוד כנראה לארבעה משפטים בשנה הקרובה • והאם הבועה בוול סטריט חוזרת ומתנפחת? • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

השבוע בעולם/ צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם/ צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1 עמק המוות בקליפורניה מוביל

קשה להיזכר אימתי יכולנו לדבר על חוויית מזג אוויר גלובלית. השבוע המסתיים הנחיל לנו חוויה כזאת, מ־56.3 מעלות בעמק המוות של קליפורניה עד 48.8 מעלות בסיציליה, מ־52.6 מעלות בשינג'יאנג, סין, עד 44 מעלות באנטליה, טורקיה. לא טרחנו להזכיר כאן את החשודים הרגילים, במזרח התיכון, בדרום אסיה ובצפון אפריקה.

על שלושה פשעי האקלים ועל ארבעה לא אשיבנו, היה עמוס הנביא מזכיר לנו השבוע.

שלט המזהיר מפני חום קיצוני בעמק המוות, קליפורניה / צילום: Reuters
 שלט המזהיר מפני חום קיצוני בעמק המוות, קליפורניה / צילום: Reuters

2 אוקראינה הפילה 37 מתוך 62 מל"טים

אוקראינה חיכתה השבוע לקצת חדשות טובות, בעיצומה של ״מתקפת נגד״, שהניבה לפי שעה תוצאות מוגבלות מאוד. החדשות הטובות היו הצלחתם של מל"טים אוקראיניים לפגוע בגשר קרץ', המחבר את חצי האי קרים עם היבשת הרוסית, ומשתרע לאורך 18 ק"מ.

פרשן ה"ניו יורק טיימס": המסר של ביידן לנתניהו - "עצור את החקיקה המשפטית"
מה באמת אמר ביידן על ממשלת נתניהו, ולמה הוא התכוון | יואב קרני, פרשנות 

התשובה הרוסית הייתה מכאיבה מאוד: תחילה, ולדימיר פוטין ביטל את ההסכם שמכוחו אוקראינה יכלה לייצא דגנים מאחרוני נמליה בים השחור; ומייד אחר כך צי של מל"טים איראניים העלה באש מאגר ענק של דגנים בנמל אודסה, מכלי נפט ותשתית. מל"טים וטילים היכו ערים גדולות בכל רחבי אוקראינה שני לילות רצופים.

שריפות באוקראינה כתוצאה מהמלחמה / צילום: Reuters
 שריפות באוקראינה כתוצאה מהמלחמה / צילום: Reuters

סטטיסטיקת הפגיעות בטילים ובמל"טים לא הייתה מרשימה: האוקראינים הפילו 37 מתוך 62. אף כי צבא רוסיה מפגין ביצועים עלובים, ויש עדויות על מורל ירוד ועל עריקות, נראה בעליל ששמי אוקראינה חשופים אפילו יותר ממה שהיו. היא שותתת דם.

3ארבעת התיקים של דונלד טראמפ

זה היה שבוע קריטי בשביל דונלד טראמפ, המקווה לחזור אל הבית הלבן בינואר 2025. בתחילת השבוע, בית המשפט העליון של מדינת ג'ורג'יה דחה את עתירתו לבטל את כל ההליכים נגדו בבית משפט מקומי בחשד שניסה לזייף את תוצאות הבחירות לנשיאות בג'ורג'יה ב־2020. עכשיו נראה שאין עוד מנוס מפני העמדתו הקרובה לדין.

בהמשך השבוע, טראמפ הודיע כי כתב אישום עומד להיות מוגש נגדו בבית משפט פדרלי, כנראה בוושינגטון, על ניסיונו לזייף את תוצאות הבחירות הארציות.

תיק שלישי על אי־סדרים פיננסיים מוסיף להתברר בבית משפט בניו יורק. תיק רביעי על אחזקת מסמכי ממשלה מסווגים, נידון השבוע בבית משפט בפלורידה. פרקליטי טראמפ ביקשו מן השופטת לדחות את המשפט עד לאחר הבחירות הבאות. היא שוקלת את בקשתם.

השאלה הגורלית היא אם לפחות אחד המשפטים האלה יסתיים בהרשעה עוד לפני הבחירות. אמנם החוק אינו אוסר על עבריין מורשע להתמודד על הנשיאות, אבל קשה לחזות את תגובת הבוחרים.

טראמפ בבית המשפט בניו יורק / צילום: Associated Press
 טראמפ בבית המשפט בניו יורק / צילום: Associated Press

4 נשיא פנמה יחתום על חנינה לעצמו?

בפנמה, כמו בארה"ב, נשיא לשעבר, דמגוג פופולרי, רוצה לחזור ולהתמודד על הנשיאות בשנה הבאה. ריקרדו מרטינלי, בן 71, מוביל בסקרים.

השבוע הוא הורשע בהלבנת הון, ונידון לכעשר שנות מאסר. לפני שנתיים הוא זוכה מאשמת מעילה ובילוש אחרי יריביו הפוליטיים. בחודש הבא עומד להתחיל נגדו משפט שלישי, בחשד של שוחד.

אין זה מן הנמנע שטראמפ ומרטינלי מתחלקים בשיא העולמי של ניסיונות משפטיים לסכל את שאיפותיהם הפוליטיות. מרטינלי חופשי להתמודד כל זמן שלא מיצה את אפשרויות הערעור. אין קושי לנחש שהוא מנסה להרוויח זמן. כמו טראמפ, הוא מקווה כנראה שיוכל לחתום על חנינה אישית לאחר שיחזור ויתיישב בלשכת הנשיא.

5 ברוכים הבאים אל האופוריה

היא חוזרת ומתנפחת. מי היא? בועת ההייטק כמובן, אולי לא באחד העם, אבל בוודאי בוול סטריט. שוק האופציות נכנס לתזזית, אפילו ביטקוין מתפקע לאחר שהוכרז מת. על פי מדד מצב־הרוח של השוק (aaii.com), המשקיעים באופוריה שלא נרשמה דוגמתה מאז 2021, לפני שהתחיל שוק דובים ארוך ומכאיב.

מה קורה? יש הסברים טכניים כמובן, אבל יש גם הסבר מעמיק: תחושה גוברת של האמריקאים שמצבם הכלכלי משתפר. העלייה במדד המעריך את מצב רוחם של הצרכנים הייתה החודש הגדולה ביותר זה 17 שנה. "הפחד שכך", אומרים עורכי המדד באוניברסיטת מישיגן. האינפלציה יורדת, יש סיכוי שהבנק המרכזי יחדל בקרוב להעלות את הרבית, והשכר הריאלי עולה.

רשימות קודמות בבלוג וב- יואב קרני . ציוצים (באנגלית) ב -טוויטר.