אחרי ועדת מררי: גם שר המשפטים יקים ועדה לבדיקת השימוש של המשטרה ברוגלות

כשנה לאחר שהוגשו מסקנות בנושא ע"י ועדת מררי של הפרקליטות, שר המשפטים יריב ליו הודיע כי יקים ועדת בדיקה ממשלתית על השימוש ברוגלות בשירות המשטרה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

שר המשפטים יריב לוין יקים ועדת בדיקה ממשלתית לבדיקת השימוש ברוגלות בשירות המשטרה, כשנה לאחר שהוגשו מסקנות בנושא על-ידי ועדה של הפרקליטות, ועדת מררי. לוין יבדוק את השימוש במספר תוכנות, בהן מערכת "סייפן" - רוגלת "פגסוס" מוחלשת שפותחה במיוחד עבור המשטרה, וכן תוכנות אחרות ששמן לא נמסר.

הפעם הפרקליטות איננה החוקרת, אלא הנחקרת בבדיקה. על-פי הודעת לוין, הוועדה תוסמך לבדוק את התנהלות גורמי המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן, בכל הקשור לביצוע פעולות רכש, מעקב ואיסוף בכלים בכלי סייבר אזרחיים.

באוגוסט 2022 הגיש צוות הבדיקה בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד עמית מררי, את מסקנותיו, לפיהן אין כל אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל הדביקה באמצעות מערכת סייפן ללא צו שיפוטי מכשיר טלפון של מי מבין האנשים שפורסמו בתחקיר "כלכליסט" מינואר אותה השנה. כמו כן, לא נמצא כי המשטרה עשתה שימוש בנוגע לאישים אחרים במערכת NSO ללא צו מתאים.

עם זאת, הדוח ציין כי המערכת שאבה נתונים "עודפים" מעבר למה שהותר לה בצו, אולם נקבע כי הם נשאבו באופן אוטומטי, לא נעשה בהם שימוש, והם לא הועברו לידי הגוף החוקר ולא הפכו לחומרי חקירה.  

בהצעת המחליטים מבקר השר לוין את ועדת מררי. לטענתו, הצוות הוקם על-ידי היועצת המשפטית לממשלה, ועל כן לא היה בלתי תלוי; הצוות היה חסר בסמכויות חקירה; הבדיקות שנעשו על-ידו היו מדגמיות; ומאז, טוען לוין, התפרסמו מקרים נוספים בעיתונות.

לוועדה החדשה ימונו שלושה נציגים: משה דרורי, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים בדימוס; עו"ד ענבל רובינשטיין, הסנגורית הציבורית הארצית לשעבר; ושלום בן חנן, ראש אגף בדימוס בשב"כ.  

למרות הביקורת על הפרקליטות והמשטרה - לוין איננו פוסל שימוש ברוגלות על-ידי גורמי אכיפה, ואף מציין כי "יש לתת בידי גורמי האכיפה כלים אפקטיביים למאבק בפשיעה ובשחיתות".