מיקרוסופט עקפה את התחזיות בהכנסות, אך הצמיחה בתחום הענן נחלשה

מיקרוסופט דיווחה על הכנסות של 56.19 מיליארד דולר ועקפה את התחזיות • הכנסות החברה עלו ב-8% מהרבעון המקביל בשנה שעברה • למרות זאת, ההכנסות ממוצרי הענן של החברה נחלשו

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט פרסמה בשעה זו את התוצאות הכספיות שלה לרבעון הרביעי לשנת 2023, לפי החלוקה הפיסקלית שלה. מיקרוסופט דיווחה על הכנסות של 56.19 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 55.47 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 2.69 דולר למניה, מעל לצפי המוקדם שעמד על 2.55 דולר למניה. 

הכנסות החברה עלו ב-8% מהרבעון המקביל בשנה שעברה, הרווח הנקי הסתכם ב-20.08 מיליארד דולר, בהשוואה ל-16.7 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

חטיבת הענן החכם של מיקרוסופט הכניס כמעט 24 מיליארד דולר, והכתה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 23.79 מיליארד דולר. החטיבה רשמה עליה של 15% משנה לשנה.

לעומת הנתונים החיוביים, ההכנסות ממוצרי הענן של החברה, Azure, צמחו ב-26% במהלך הרבעון הזה, בהשוואה לצמיחה של 27% ברבעון הקודם. אנליסטים שונים ציפו לצמיחה של 25% מאז'ור, זו המתחרה בשירותי גוגל קלאוד ואמזון. נתון שעלול להיות הסיבה לכך שעם פרסום הדוחות המניה איבדה 2% במסחר המאוחר. נכון לעכשיו המניה נחלשת בפחות מ-1%.

לצורך ההשוואה, גוגל פרסמה בשעה דומה בדוחות שלה כי ההכנסות שלה ממוצרי הענן צמחו ב-28%.

החודשים האחרונים היו עבור מיקרוסופט הגשמה של חלום. מרוץ הבינה המלאכותית המשיך ועלה רמה, לאור השקעת החברה בחברת הבינה המלאכותית Open AI - שתרמה לעליות נאות במניית מיקרוסופט. מתחילת השנה, המניה עלתה ביותר מ-40%. שיתוף הפעולה בין החברות הביא את Chat-GPT לציבור, וחולל את כל טרפת הבינה המלאכותית. מיקרוסופט הטמיעה את הבינה המלאכותית גם במוצרי האופיס שלה - וורד, פאוורפוינט ומנוע החיפוש בינג.

בימים האחרונים מיקרוסופט הודיעה כי כל לקוח עסקי שירצה להשתמש בשירותי בינה מלאכותית באפליקציות אופיס השונות (וורד, אקסל, פאוורפוינט, טימס ועוד), ייאלץ לשלם 30 דולר נוספים פר חודש. השוק מאוד אהב את המהלך הזה שכן מיקרוסופט הראתה שהיא חושבת על מנועי צמיחה והזדמנויות כלכליות בתחום.

לאחרונה, לגלובס נודע כי מיקרוסופט השיקה שבב וכרטיס אלקטרוני לשרתי הענן שלה במטרה לאפשר לה לבצע התאמות של מערכת הענן אז'ור ללקוחות לפי דרישה, וכן מתוך כוונה לחסוך בעלויות רכש שבבים מספקיות חיצוניות, כמו אנבידיה ואינטל.

כל אלו מצטרפים גם למצב מאקרו כלכלי לא פשוט. מיקרוסופט אישרה בשבועות האחרונים כי היא לצאת לסבב פיטורים נוסף, המתווסף לסבב פיטורים קודם, שהוכרז בינואר וקיצץ בכ-10 אלף משרות. לפי דיווח ב- GeekWire , סבב הפיטורים צפוי להשפיע על עובדים בשירות לקוחות, תמיכה ומכירות. מיקרוסופט מבצעת מהלכי התייעלות סביב סוף שנה פיסקלית, שכן יש מבט מלא יותר על השנה שעברה ולא על רבעון בודד.

נושא מרכזי נוסף שמרכז את עניין המשקיעים הוא עסקת הענק בין מיקרוסופט לחברת Activision Blizzard . מיקרוסופט הודיעה בעבר כי היא מעוניינת לרכוש את חברת המשחקים Activision Blizzard, שפיתחה את Call Of Duty ,Candy Crush ו- Warcraft תמורת 68.7 מיליארד דולר. העסקה נכנסה לבדיקות וחקירות של רגולטורים ברחבי העולם, שמתנהלות עד היום.

תחילה, בריטניה התנגדה לרכישה לחלוטין, לצד הנציבות הסחר הפדרלית בארצות הברית שהגישה תביעה לבית המשפט הפדרלי כדי לחסום את העסקה בטענה לפגיעה בהגבלים עסקיים. מנגד, האיחוד האירופי נתן את ברכתו לאחר שענקית הטכנולוגיה הצליחה להרגיע את חששותיו כי מיקרוסופט תהפוך את משחקי Activision Blizzard לבלעדיים אצלה. עם זאת, מספר ימים לאחר מכן, פורסמו דיווחים שהעניין נבחן מחדש בבריטניה, וכי בית המשפט בארצות הברית דחה את עתירת הנציבות (שהצהירה מיד כי בכוונתה לערער על הפסיקה).

במקרה שמיקרוסופט אכן תצליח להשלים את העסקה, היא תהפוך לחברת המשחקים השלישית בגודלה בעולם מבחינת ההכנסות, אחרי טנסנט וסוני.