11,000 לירות לדולר בודד: שפל היסטורי לכלכלה הסורית

הבנק המרכזי הסורי מנסה לבלום את איבוד הגובה של הלירה שנמצאת בצניחה חופשית • מדובר בשחיקה של כ־60% מתחילת השנה • בין הסיבות למשבר: הזינוק במחירי המזון והאנרגיה

חלוקת מזון ושתייה בבירת סוריה, דמשק / צילום: Associated Press, Hassan Ammar
חלוקת מזון ושתייה בבירת סוריה, דמשק / צילום: Associated Press, Hassan Ammar

מעמדה הבינלאומי של סוריה נמצא במגמת שיפור בחודשים האחרונים, ומנהיגי מדינות ערב החלו להתקרב מחדש לבשאר אסד. אך בניגוד למצב הדיפלומטי, סוריה "נאכלת" מבפנים בעקבות משבר כלכלי והומניטרי.

מבוקש ע"י האינטרפול: הנגיד הלבנוני עוזב אחרי 30 שנה ולא ניתן להחליפו
מי נחשב לתושב ישראל? ברשות המסים מקדמים כללים חדשים

שער הלירה הסורית הגיע בשבוע שעבר לשפל של 11 אלף לירות לדולר בודד בשוק השחור, כשהבנק המרכזי בדמשק החליט להציב את שער ההמרה הרשמי על 9,900 לירות לדולר. ההתרסקות הממושכת של המטבע היא תהליך שנמשך מאז פרוץ מלחמת האזרחים ב־2011 כששער המטבע עמד על 47 לדולר. שער הלירה הסורית, שבתחילת השנה עמד על כ־6,500 לדולר, מהווה רק דוגמה אחת למצבה הכלכלי של המדינה המשוסעת.

הנוכחות הזרה בכל פינה

אחד הגורמים המהווים בעיה מהותית לשיקום סוריה, הוא הנוכחות הזרה במדינה. לפי נתוני מכון המחקר "ג'אסור", לא פחות מ־830 אתרים צבאיים זרים פרוסים במדינה: 570 איראנים, 125 טורקים, 105 של רוסים ו־30 של ארה"ב.

למעשה, הנוכחות הזרה מפצלת את הריבונות בין גורמים שונים ומקשה על גיבוש תוכנית שיקום מסודרת לכל רחבי סוריה. כמו כן היא מונעת סיוע רחב, מתוך חשש כי הדיקטטור הסורי ינצל מימון זר לטובת האינטרסים שלו או של מסייעיו מרוסיה ומאיראן.

אותן המדינות דואגות לאינטרסים הצבאיים שלהן ונמנעות מלסייע בטיפול במשברים הפנימיים בחברה הסורית הענייה. תוכנית המזון העולמית של האו"ם (WFP), למשל, הודיעה על הפסקת האספקה ל־2.5 מיליון סורים מתוך ה־5.5 מיליון שמסתמכים עליה עבור צרכים בסיסיים, בשל קשיי מימון.

השלכה נוספת לנוכחות הזרה על הכלכלה באה לידי ביטוי ביתר שאת בצפון מערב המדינה, שנתון לשליטת המיליציות הפרו־טורקיות. שליטת אותן מיליציות הובילה לאימוץ הלירה הטורקית, במקביל ללירה הסורית, ביוני 2020. אולם, אותה הישענות רק העמיקה את הבעיה באזור, בשל התרסקות הלירה הטורקית התרסקה בשלוש השנים האחרונות צעד זה גרם לכך שעליות המחירים תודלקו אף יותר מביתר סוריה - מבלי שהשכר הותאם למצב. אם לא די בכך, אסד לא שולט בשדות הנפט בצפון־מזרח סוריה הנמצאים בידי הכורדים. ככלל, בשל הנוכחות הזרה אסד נמנע מלנצל את הפוטנציאל הכלכלי באזור.

סנקציות ורעידת אדמה

הקריסה הכלכלית של אסד הושפעה מגורמים חיצוניים, בהם עיצומים שהשיתו מדינות המערב בהובלת ארה"ב, לצד גורמים פנימיים, ובעיקרם המלחמה במורדים. על אף שמלחמת האזרחים נראית קרובה לסיום מבעבר, אדמת סוריה עדיין מפוצלת בין אסד, מורדים פרו־טורקים ו־SDF - הכוחות הסוריים דמוקרטיים בהובלת הכורדים.

הקריסה הכלכלית של אסד הושפעה מגורמים חיצוניים, בהם עיצומים שהשיתו מדינות המערב בהובלת ארה"ב, לצד גורמים פנימיים, ובעיקרם המלחמה במורדים. על אף שמלחמת האזרחים נראית קרובה לסיום, אדמת סוריה עדיין מפוצלת בין אסד, מורדים פרו־טורקים והכוחות הסוריים־דמוקרטיים בהובלת הכורדים.

התחזיות לא משאירות מקום לאופטימיות. בתחילת השנה, הבנק העולמי חזה כי ב־2023 תחווה כלכלתה התכווצות בשיעור 3.2%, בשל הימשכות המלחמה, התייקרות מחירי המזון, האנרגיה והמים. אך זה לא נגמר בכך. בפברואר התרחשה רעידת אדמה שגבתה את חייהם של כ־8,500 סורים, והובילה לעדכון תחזית ההתכווצות של סוריה ל־5.5%.