ספרד | ניתוח

ספרד במבוי סתום: הבחירות נגמרו בלי הכרעה, הימין הקיצוני נחלש, והלקח לאירופה

הבחירות בכלכלה הרביעית בגודלה באיחוד האירופי לא התמקדו בנושאים פיננסיים, אך המצב הכלכלי הטוב יחסית מנע את בריחת הקולות לימין הקיצוני, כפי שמתרחש אצל השכנות • למרות זאת, השמרנים יתקשו להקים קואליציה, וספרד עלולה למצוא את עצמה שוב בבחירות

אלברטו פייחו, מנהיג המפלגה השמרנית. הבחירות הבאות עשויות להתקיים בעוד כמה חודשים / צילום: Associated Press, Manu Fernandez
אלברטו פייחו, מנהיג המפלגה השמרנית. הבחירות הבאות עשויות להתקיים בעוד כמה חודשים / צילום: Associated Press, Manu Fernandez

תוצאות הבחירות שהתקיימו בתחילת השבוע בספרד, הכלכלה הרביעית בגודלה באיחוד האירופי, הפתיעו את הסוקרים והפריכו כמה תחזיות מוקדמות. מי שהיה אמור להיות המנצח הגדול של הערב, ראש המפלגה השמרנית מהאופוזיציה (136 מושבים), אלברטו נונייז פייחו, לא הצליח להשיג תוצאה שתבטיח לו קואליציה. פייחו, שלקח לידיו את המושכות במפלגה לפני כשנה, אומנם היה מוכן לשבור טאבו פוליטי ולשלוט במדינה יחד עם מפלגת הימין הקיצוני "ווקס" (33 מושבים), אך זו נחלשה משמעותית, וסך המושבים של שתי המפלגות נמוך ממחצית 350 המושבים הקיימים בפרלמנט.

מבוקש ע"י האינטרפול: הנגיד הלבנוני עוזב אחרי 30 שנה, ולא ניתן להחליפו
11,000 לירות לדולר בודד: שפל היסטורי לכלכלה הסורית

דווקא מי שהיה חזוי להיות המפסיד של הבחירות, ראש הממשלה המכהן פדרו סנצ'ז, מהמפלגה הסוציאל־דמוקרטית (122 מושבים), היה נראה שמח מתמיד. מפלגתו זכתה בשני מושבים סמליים יותר מאשר בבחירות הקודמות, ויש לו סיכוי תיאורטי אך קלוש להרכיב ממשלה, אם פייחו ייכשל. יותר מכל, התוצאות מציבות את ספרד במבוי סתום פוליטי, שעשוי להסתיים רק בבחירות חוזרות שיתקיימו בעוד כמה חודשים. אך בנוסף, הבחירות עשויות לשקף כמה לקחים אפשריים לאירופה כולה.

הגבלת כוחו של הימין הקיצוני

ספרד נכנסה לבחירות הללו, שהוקדמו על ידי סנצ'ז בכמה חודשים אחרי שחזה בתמיכה במפלגתו נשחקת בבחירות אזוריות, כשהיא במצב כלכלי טוב יחסית לשכנותיה. שיעור האינפלציה במדינה בחודש שעבר (1.9%) עומד ביעד ה־2% של הבנק המרכזי; שיעור האבטלה הגבוה־היסטורית במדינה (13%) נמצא בשפל יחסי לעבר, ושיעור הצמיחה החזוי השנה (2.3%), גבוה פי ארבעה מהממוצע החזוי לאירופה. ספרד אולי אינה משגשגת כלכלית, אבל מצבה גרוע פחות מזה של שכנותיה מצפון. ייתכן כי הדבר הוביל לאחת ההפתעות המשמעותיות של הבחירות הללו: היחלשות כוחה של מפלגת "ווקס" הימנית־קיצונית.

תומכי מפלגת ''ווקס'' הימנית־קיצונית מחוץ למשרדי המפלגה / צילום: Associated Press
 תומכי מפלגת ''ווקס'' הימנית־קיצונית מחוץ למשרדי המפלגה / צילום: Associated Press

כמו מפלגות אחרות בימין העמוק האירופי, גם "ווקס" קמה בעשור האחרון על רקע התנגדות להגירה, אך דווקא בספרד שהייתה אמורה להיות "מחוסנת" מקסמי הימין הקיצוני, אחרי עשורים של דיקטטורה פשיסטית תחת משטר פרנקו, שהסתיימה רק ב־1975. המפלגה קראה לשוב ל"ערכים מסורתיים", מנהיגה סנטיאגו אבסקל חבש קסדות קונקיסטאדורים ספרדים, הביע התנגדות למתן זכויות לקהילת הלהטב"ק, יצא נגד חוק המחמיר ענישה על אלימות כלפי נשים ועוד. המפלגה הייתה אמורה להיות "ממליכת המלכים" אחרי הבחירות השבוע, אבל למעשה נחלשה משמעותית, ואיבדה 19 מושבים מתוך ה־52 שהיו לה.

בניגוד לכך, במדינות בעלות שיעור אינפלציה גבוה ומצב כלכלי שביר ומאיים כמו בשבדיה, בפינלנד ובאיטליה, הימין הקיצוני המתנגד להגירה הוא כבר חלק מהשלטון, אם לא העומד בראשו. גם במדינות שטרם הלכו לבחירות, כמו גרמניה, הימין הקיצוני נמצא בשיא תמיכה היסטורי (22% תמיכה ל"אלטרנטיבה לגרמניה", לפי סקר מסוף השבוע).

ייתכן כי העובדה שהמצב הכלכלי בספרד אינו כה עגום, שיחקה תפקיד בהגבלת כוחו של הימין הקיצוני והאהדה אליו. הבחירות הללו בספרד, לפי מומחים, לא היו על כלכלה, אך ייתכן כי ההישגים הצנועים של הממשלה הנוכחית בנושאים הפיננסיים ריסנו את הבריחה לקצוות הפוליטיים שאנו רואים במדינות אחרות באירופה. בכל מקרה, בבריסל שיחררו אנחת רווחה.

תגובת־נגד למיינסטרים בנושא הסביבה

אחת מהבטחות הבחירות של פייחו בקמפיין הבזק שהתנהל בשבועות האחרונים היה "להשיב אחורה" כמה מהרפורמות הקיצוניות יותר של הממשלה הספרדית, שמהווה סמן שמאלי אירופי בתחומים רבים. במיוחד בכהונה הנוכחית, הייתה המפלגה הסוציאל־דמוקרטית וסנצ'ז תלויה בקולות מפלגות קטנות וקיצוניות יחסית, שהתנו את התמיכה שלהן במדיניות שנויה במחלוקת.

השמרנים ניצחו בבחירות הנוכחיות בין היתר על ידי כך שהבטיחו צעדים "קלאסיים", כמו הפחתת מסים והקטנת המגזר הציבורי. אך הם גם הבטיחו לצמצם את ההוצאות על המאבק בשינויי אקלים ועל אנרגיה ירוקה, להטיל מסים חדשים על פרויקטים ירוקים, לשנות חוקים סמליים שנוצרו כדי להגן על זכויות טרנסים, לבטל הזכות למוות בסיוע שכוננה בצרפת ועוד ערכים המכונים "פרוגרסיבים" על ידי הימין האירופי.

השבירה של פייחו ימינה, והנכונות שלו לשתף פעולה עם "ווקס", מסמלים סוג של תגובת־נגד אפילו במיינסטרים הפוליטי האירופי לשינויים הרבים שחלו בתחומים האלו בשנים האחרונות. שתי המפלגות כבר משתפות פעולה ברמת המחוזות, ובהם בין היתר הן ביטלו מחלקות לשמירה על איכות הסביבה, אסרו על האפשרות להציב דגלי גאווה על בניינים ציבוריים ושמו קץ לתוכניות שוויון מגדרי.

ההתנגדות הזו אינה מיוחדת לספרד. בפרלמנט האירופי קבוצת המפלגות השמרניות קוראת לפתע לרסן את ההוצאות על המהפכה הירוקה. בגרמניה, חוק שנועד להפחית שימוש בדלק ובגז לחימום בשם איכות הסביבה והפחתת פליטות עולה לקואליציה במחיר אלקטורלי כבד בסקרים. תושבי אירופה אולי אמרו באופן חד בשנים האחרונות כי נושא האקלים הוא החשוב ביותר בשבילם, אבל כעת כשהמחיר הכלכלי נגבה, העמדה הזו עוברת שינוי מסוים, הגורם למפלגות בצד הימני של המפה לשנות את עמדותיהן.

ספרד נכנסת למצב של אי־ודאות

אם פייחו לא יצליח בשיחות הקואליציוניות, ואם לא תקום באופן מפתיע מאוד ממשלת אחדות בספרד (בהתחשב בכך שהבטחת הבחירות של השמרנים הייתה להיאבק ב"סנצ'יזמו" ובכך שמעולם לא כיהנה בספרד ממשלה כזו), הרי שספרד נכנסת כעת לתקופת אי־ודאות פוליטית שבוודאי תשפיע על הכלכלה. אלו היו בחירות מספר חמש מאז 2015, והבחירות הבאות עשויות להתקיים בעוד כמה חודשים.