ב-3.6 מיליארד דולר: חברת הסייבר הישראלית לשעבר אימפרבה נמכרת שוב

החברה תעבור מידיה של קרן הפרייבט אקוויטי תומא בארבו שרכשה אותה ב-2018 בתמורה ל-2.1 מיליארד דולר • מדיווח של תאלס הבוקר עולה כי החברה הצרפתית מצפה להכנסות שנתיות של מעל ל-500 מיליון דולר ולרווח ללא פחת ומסים של כ-110 מיליון דולר

מנכ''ל אימפרבה ישראל, משה ליפסקר / צילום: אימפרבה
מנכ''ל אימפרבה ישראל, משה ליפסקר / צילום: אימפרבה

חברת הסייבר האמריקאית אימפרבה, שנוסדה בעבר בישראל ומחזיקה כאן מרכז פיתוח, נמכרת בפעם השנייה - הפעם לידיה של החברה הצרפתית תאלס בתמורה ל-3.6 מיליארד דולר. החברה תעבור מידיה של קרן הפרייבט אקוויטי תומא בארבו, שרכשה אותה ב-2018 בתמורה ל-2.1 מיליארד דולר.

מהדיווח של תאלס הבוקר (ג') עולה כי החברה הצרפתית מצפה להכנסות שנתיות של מעל ל-500 מיליון דולר ולרווחיות EBITDA - רווח ללא פחת ומסים של כ-110 מיליון דולר.

איך ישפיעו הדוחות של ענקיות הטכנולוגיה על וול סטריט
סקר חדש מגלה שהישראלים מתחילים להסתגל ל־AI
מלחמת התרופות בין ארה"ב לסין, ומה הישראלים יכולים להרוויח ממנה

אימפרבה נוסדה בישראל לפני 21 שנה על־ידי שלושה מייסדים ישראלים, אך עברה "היפוך שרוול" - העבירה את המטה שלה לארה"ב והפכה את המרכז בתל אביב לחברת בת - בשנת 2012, עם היציאה להנפקה. כיום מרכז הפיתוח בתל אביב מעסיק כ-500 מתוך 1,400 העובדים בחברה ומרכז את פעילות המו"פ של החברה הגלובלית.

רוב עובדי הפיתוח והמוצר ממוקמים בישראל - בהם גם מנכ"ל אימפרבה ישראל, משה ליפסקר, המשמש גם כחבר ההנהלה היחיד של החברה. ליפסקר הוא גם סמנכ"ל הפיתוח של אימפרבה, והוא - יחד עם עוד כמה עשרות עובדים בכירים ותיקים - צפוי ליהנות ממימוש אופציות ולקבל בתמורה מיליוני דולרים.

רשויות המס בישראל צפויות להרוויח מהעסקה באמצעות מיסוי רווח הון על האופציות של העובדים והמנהלים, ובמקרה שתאלס תבקש להעביר לצרפת - או לכל מדינה אחרת - חלק מהקניין הרוחני של אימפרבה שעדיין מצוי בישראל. לאימפרבה מעל 100 פטנטים, חלקם, לפי ההערכה עדיין רשומים בישראל.

הרכישה תאפשר להתחרות בפאלו אלטו

בשנת 2019 השלימה הקרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית תומא בראבו, בעבר גם המשקיעה באיירון סורס הישראלית, רכשה את אימפרבה ב-2.1 מיליארד דולר. מאז החלה אימפרבה בסדרת רכישות של חברות סטארט-אפ קטנות שהעשירו את פורטפוליו המוצרים שלה - זאת מתוך מטרה להציע שורה של שירותי סייבר משלימים ולא להצטייר כחברה המתמחה בפתרון אחד או שניים, כפי שהייתה טרם הרכישה בידי תומא בראבו. בהתאם לכך, החברה גם הגדילה את הכנסותיה מ-300 מיליון דולר ערב הרכישה הראשונה, למעל 500 מיליון בשנה, נכון להיום. עד הרכישה הראשונה, התמקדה אימפרבה באבטחת מסדי נתונים (דאטה בייס) ובאבטחת אפליקציות בענן המקומי (On premise). עם עליית מחשוב הענן, רכשה אימפרבה בשלוש השנים האחרונות חברות בתחום אבטחת אפליקציות בענן, אבטחת ממשקים בין אפליקציות (API security) והגנה מפני בוטים.  

תאלס הצרפתית מוכרת כחברה ביטחונית המייצרת מטוסים ללא טייס ומערכות בקרה אווירית, מבצעת את הרכישה דרך זרוע הסייבר שלה המתמחה כבר באבטחת זהויות משתמשים (Identity) ובהצפנה. באמצעות הרכישה היא מקווה להתחרות בחברות הגדולות דוגמת פאלו אלטו נטוורקס או קראוד סטרייק ולשמש כקונגלומרט סייבר המציע סוויטת מוצרים בעסקה אחת בתמורה להנחה.  

המייסדים, קרמר,שולמן ובודאי, יש לציין כבר לא פעילים בחברה ואינם מחזיקים בה מניות. כל אחד מהם פנה להקמת חברות סייבר בתחומים אחרים, חדשניים יותר: קרמר פנה להקמת קייטו נטוורקס, חברה המייצרת אבטחת רשתות תקשורת בענן. בודאי הקים את טרסנמיט סקיוריטי, חד קרן שגייס חצי מיליארד דולר לפתרון ניהול זהויות באמצעים ביומטריים; ואילו שולמן הקים לפני מספר חודשים סטארט-אפ חדש בשם נוקוד (Nokod) במימון מירון קפיטל לאפליקציות ענן שנבנו בתהליכי פיתוח מבוססי בינה מלאכותית.