סיטי בהתייחסות למצב בישראל: "נהיה מסוכן יותר ומסובך יותר"

הבנק האמריקאי פרסם הערה למשקיעים על המצב בישראל בעקבות החקיקה המשפטית • לפי סיטי, משבר חוקתי במקרה של התערבות בג"ץ בחקיקה ופיטורים אפשריים של היועמ"שית עלולים להוביל לטלטלה בשווקים • בנוסף צוין כי התקשורת בארץ מעלה את הסברה שחברות הדירוג יתנו לישראל תחזית שלילית, על אף שאלו לא הוציאו הודעה רשמית בנושא

סיטי בנק בהתייחסות מיוחדת לישראל / צילומים: AP, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), עיבוד: טלי בוגדנובסקי
סיטי בנק בהתייחסות מיוחדת לישראל / צילומים: AP, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בבנקים ובגופי ההשקעות הזרים מתקשים לעכל את המצב בישראל. גורם בשוק המט״ח אמר היום לגלובס כי "הזרים בהלם. הם היו בטוחים שתהיה פשרה". בצל המצב, בבנק האמריקאי סיטי פרסם הערה למשקיעים שסוקר את המצב. בשורה התחתונה, כלכלני הבנק שואלים מה יהיה השלב הבא, ותשובתם היא "אנחנו לא יודעים".

צונאמי של אזהרות כלכליות: מורגן סטנלי בתחזית עגומה לישראל 
סוכנות הדירוג מוד'יס תפרסם הערב דוח חריג על כלכלת ישראל 

בינתיים, אי הוודאות בשיא והיא באה לידי ביטוי בירידות חדות בת"א. בתוך יומיים, מדד ת"א 35 מאבד יותר מ-4% אחרי תקופה של ראלי מרשים, וגם השקל מאבד גובה. אתמול בבוקר הדולר עוד נסחר ב-3.58 שקלים, וכעת הוא נסחר בכ-13 אגורות יותר.

"ישנן ספקולציות רבות לגבי מה שעתיד להתרחש עכשיו", קובעת הסקירה שנכתבה ע"י כלכלני הבנק. "עכשיו, כשהממשלה חיזקה את היכולת שלה להתעלם מפסיקות של בג"ץ כלפי מעשיה, נראה שהמצב נהיה מסובך יותר ומסוכן יותר".

ההערה למשקיעים מונה מספר סיבות לכך שהמצב הולך להיות בעייתי בעתיד הקרוב: ראשית, מציינים בבנק, "כבר כעת הוגש ערעור לבג"ץ בנושא החוק, כך שאם בית המשפט יחליט לקבל את העתירה והממשלה לא תקבל את התערבותו בעניין, אנו עלולים למצוא את עצמנו במשבר חוקתי". בנוסף מצויין שלמרות הסיכון למשבר חוקתי, סביר שבית המשפט לא יתערב בהחלט הכנסת מכיוון שמדובר בתיקון לחוק יסוד.

ההערה למשקיעים מציינת גם שהיועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, נמצאת בעין הסערה, כאשר חברי קואליציה קוראים לפטרה בטענה שהיא חוסמת את פעולותיה של הממשלה. "פיטורי היועמ"שית יכולים להסיר עוד מכשול עבור הממשלה. אך גם מהלך זה נחשב מסוכן בכך שהוא יגרום לתגובות חזקות מהשווקים וגם תגובות מחו"ל, במיוחד מחברות דירוג האשראי", נכתב. 

דירוג האשראי של ישראל עלול להיפגע

"חברות הדירוג לא הוציאו חוות דעת רשמית על המתחולל בישראל", אך בבנק טוענים שהתקשורת בישראל מעלה את הסברה כי "החברות יתנו תחזית שלילית לאור החקיקה החד צדדית". בבנק מציינים שדוח של חברת הדירוג פיץ' בתחילת אוגוסט צפוי לתת תשובות לאן ינשבו הרוחות. בדוח האחרון שפרסמה על ישראל, כתבה פיץ' כי היא צופה שהמחלוקת הפוליטית תסתיים בהסכמה, ולא כפי שאכן קרה.

ההערה למשקיעים של סיטי בנק מציין שראש הממשלה בנימין נתניהו נראה כמי שמעוניין בפשרה אתמול, אך ידו כופפה על־ידי חבריו לקואליציה, אשר דרשו שהחוק יעבור. נתניהו קרא לשיחות ולמשא ומתן בחודשים הבאים בזמן פגרת הכנסת, אך כלל לא בטוח שהשיחות יניבו פרי לאור דברי בכירי האופוזיציה, שדחו את דבריו והאשימו אותו בשקרים.

הסקירה מסכמת את ההתייחסות לחקיקה האחרונה בכך ש"האירועים האחרונים מאתגרים את מצבה הכלכלי של ישראל וגורמים למשקיעים לעצבנות רבה ביחס לנכסים ישראליים".