צונאמי של אזהרות כלכליות: מורגן סטנלי בתחזית עגומה לישראל

אחד מבנקי ההשקעות הגדולים בעולם מוריד את המלצתו למשקיעים להשקיע בישראל • לטענת מורגן סטנלי, "האירועים האחרונים מובילים להמשך חוסר הוודאות בשוק ההון הישראלי, לגידול בפרמיית הסיכון ולהיחלשות בשווי המטבע"

ירידות בבורסה על רקע החקיקה המשפטית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ירידות בבורסה על רקע החקיקה המשפטית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עוד תגובה עולמית לאישור החוק לביטול עילת הסבירות: מורגן סטנלי, אחד מבנקי ההשקעות הגדולים בעולם, פרסם דוח המלצות על ישראל ובו ציין כי "האירועים האחרונים מובילים להמשך חוסר הוודאות בשוק ההון הישראלי, לגידול בפרמיית הסיכון ולהיחלשות בשווי המטבע". בבנק אומרים שמצב זה מוביל בדרך כלל לפיחות בצמיחה של המדינה ולעלייה באינפלציה.

התגובות בעולם לחקיקה בישראל: "לקח טרגי", "אכזבה עמוקה" ו"דאגה רבה" 
סוכנות הדירוג מודי'ס תפרסם הערב דוח חריג על כלכלת ישראל
סיטי בהתייחסות מיוחדת לישראל: "המצב נהיה מסוכן יותר ומסובך יותר" 

בשל היחלשות המצב הכלכלי האנליסטים במורגן סטנלי מורידים את המלצתם להשקיע בישראל. יתירה מכך, הניתוח של מורגן סטנלי מציב את האשראי של ישראל בעמדה שלילית. בתחזית השלילית מעריכים האנליסטים בבנק כי הצמיחה בשנה הבאה תידרדר ל-1.6% בלבד. ריבית בנק ישראל, הם צופים, תגיע עד ל-6.25% במידה והסיכונים יתממשו.

שחר כהן, מנכ"ל ומייסד לוסיד קפיטל, אמר לגלובס כי "מורגן סטנלי לא מחכים למודי'ס ומורידים את דירוג החוב של ישראל, במקביל תשואות האגח של ישראל ל-10 שנים עולות מ 3.6% ל-3.9%. המשמעות היא ששיעור הריבית בו ממשלת ישראל, הבנקים והפירמות העסקיות מגייסות כסף התייקר ב-10% בזכות מהלכי הממשלה". לטענת כהן, במורגן סטנלי מבינים שחברות הדירוג מתכוונת להוריד את תחזית הדירוג של ישראל, ולכן כבר מעכשיו הוא מזהיר את המשקיעים וממליץ להוריד את החזקות בנכסי המדינה.

גם סיטי בנק הזהיר, מודי'ס תפרסם עדכון חריג

הערב צפויה סוכנות הדירוג מודי'ס לפרסם עדכון חריג על דירוג האשראי של ישראל. העדכון הצפוי הבא המתוכנן לפי לוח השנה הקבוע שלה היה אמור להתפרסם באוקטובר, אולם ככל הנראה בשל חקיקת החוק לביטול עילת הסבירות אתמול (ב') על ידי הכנסת, היא תפרסם הודעה מיוחדת כבר הלילה, ככל הנראה אחרי השעה 23:30 (שעון ישראל).

"ככל הנראה מודי'ס לא תודיע כעת על הורדת הדירוג או תחזית הדירוג", אמר לגלובס אורי גרינפלד, אסטרטג ראשי בפסגות בית השקעות. הוא מוסיף שחברות הדירוג אמרו כולן שתחזיות הדירוג שלהן לקחו בחשבון שהמשבר הפוליטי יסתיים בפשרה ובהסכמה רחבה, אך זה לא קרה."חברות הדירוג מבינות שהסביבה בישראל משתנה, לאור השינוי הן ישקלו את המשמעויות וההשלכות לכלכלה ויפרסמו זאת בהחלטת הדירוג הקרובה". לכן, גרינפלד סבור שמודי'ס תודיע היום על השינוי בדרך שבה היא מסתכלת על ישראל.

גם סיטי בנק הוציא התייחסות מיוחדת לישראל. "ישנן ספקולציות רבות לגבי מה שעתיד להתרחש עכשיו", נכתב בהערה למשקיעים. "עכשיו, כשהממשלה חיזקה את היכולת שלה להתעלם מפסיקות של בג"ץ כלפי מעשיה, נראה שהמצב נהיה מסובך יותר ומסוכן יותר".