כלכלת ישראל | פרשנות

קשה להיות מופתעים מצונאמי האזהרות הכלכליות למצב בארץ

מורגן סטנלי העבירו את האשראי של ישראל ל"עמדה של דיסלייק", סיטי בנק הוציא אזהרה למשקיעים, וחברת הדירוג מודי'ס תוציא היום דוח מיוחד על כלכלת ישראל • גם כששמים בצד את שאלת האשמה, אם האחראים הם הממשלה או המוחים - בשורה התחתונה אפשר להבין את מי שמסתכל עלינו מבחוץ בייאוש וממליץ לדלג

מליאת הכנסת, ההצבעות על ביטול עילת הסבירות, אתמול / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
מליאת הכנסת, ההצבעות על ביטול עילת הסבירות, אתמול / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

גם אם דה-פקטו הגופים הזרים עוד לא הורידו את דירוג האשראי של ישראל, דה-יורה זה כבר קורה. בינתיים רק במילים, ולא באותיות או במספרים, אבל זה היינו הך בעיני משקיעים מבוהלים, שלא במהרה יחזרו לפה. ומי שחשב שהשסע הפנימי חייב בשלב מסוים להתאחות, ושבסוף נזכר שכולנו יושבים בסירה אחת ויש לנו מטרה משותפת, מוכרח להבין שהגלים כבר הופכים לצונאמי הרחק מכאן, וקשה להעריך את העוצמה והנזק מהפגיעה שהם יחוללו.

התגובות בעולם לחקיקה בישראל: "לקח טרגי", "אכזבה עמוקה" ו"דאגה רבה"
סוכנות הדירוג מודי'ס תפרסם הערב דוח חריג על כלכלת ישראל
צונאמי של אזהרות כלכליות: מורגן סטנלי בתחזית עגומה לישראל

ויותר מזה, אפילו לא חשוב אם הבלגן המתחולל כרגע הוא בעיקר תוצאה של החקיקה אתמול בכנסת, או בגלל המחאות הגדולות (והשביתות והסרבנות), או בגלל שנתנו לגופים הללו להאמין במשך חודשים ארוכים שבסוף הכל יגמר בפשרה, אבל אז הם גילו שהחוק הראשון בסדרה המתוכננת עבר כמעט ללא שום ריכוך, בשעה ששני הצדדים ממשיכים בעיקר להשחיז חרבות. בשורה התחתונה, אפשר להבין את מי שמסתכל עלינו מבחוץ בייאוש וממליץ לדלג מעלינו.

הדוחות מחו"ל מתחילים להגיע

פחות מיממה לאחר אישור החקיקה בכנסת: בית ההשקעות מורגן סטנלי כתב כי הם "רואים אי ודאות מוגברת לגבי התחזית הכלכלית של ישראל בחודשים הקרובים, שעלולה להטות אותם לתרחיש השלילי". אי לכך, כותבים שם, הם מעבירים את האשראי של ישראל ל"עמדה של דיסלייק". איך מתרגמים "dislike" - סלידה או סתם אי חיבה מאיתנו?

במקביל, הבנק האמריקאי סיטי פרסם אזהרה למשקיעים לא פחות פסימית, שבה נכתב כי המצב בישראל "נהיה מסובך ומסוכן יותר". לא משהו שמתמרץ משקיעים והשקעות, ושבהכרח יביא לתמחור אחר של הסיכון ושל התשואות שכל משקיע יצפה לקבל בהשקעה כאן - מה שנקרא בשפה מקצועית "הורדת דירוג" (גופי הדירוג הרשמיים תמיד יהיו אחרונים לעשות זאת באופן רשמי).

ואז, חברת הדירוג מודי'ס אכן התעוררה, והודיעה בצעד חריג כי תוציא היום דוח על כלכלת ישראל. זו אותה מודי'ס שגלגלה ראשונה את הסנטימנט השלילי בחודש אפריל, כשהורידה את תחזית הדירוג שלנו מיציבה לשלילית (חודש אחרי שהוציאה דוח חריף). במשרד ראש הממשלה ובאוצר יכולים רק להחזיק אצבעות שהדוח הנוכחי יהיה חריף רק במילים ולא בשום צעד מעשי. תסמכו על יועצי התקשורת בירושלים ועל אנשי שלומם שיעשו שמיניות כדי להסביר לנו שהניסוח בעצם די פושר ושעיקר הביקורת היא בכלל על המחאה, ולא על החקיקה לביטול עילת הסבירות.

ראש הממשלה ושר האוצר אמנם הזדרזו להוציא הודעה לקראת הדוח של מודי'ס: "זאת תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד", אבל גם הם יודעים שיכול להיות שקודם אנחנו עלולים להיחנק מהאבק שיצרנו במו ידינו.

עוד קודם לכן פורסם כי בסוף השבוע האחרון עזבה את ישראל משלחת של סוכנות הדירוג פיץ', שלפחות לפי שעה אמורה לפרסם את הסקירה שלה על ישראל רק באמצע אוגוסט. "למזלה" של ישראל, פיץ' מראש דירגה אותנו במקום נמוך יחסית - A פלוס (מדרגה אחת מתחת ל-S&P), מה שעלול להשאיר אותנו באותו אזור, גם אם הם מודאגים וכועסים.

ומאחר ומדובר בימים היסטוריים, כדאי לזכור שתמיד החורבן החל מבפנים - והביא עלינו את הבלגן האמיתי מבחוץ. הבשורות העצובות הן שאנחנו צריכים כרגע להתפלל שהבלגן יישאר רק בהיבט הכספי - כמה תרד הבורסה בתל אביב, כמה יזנק המט"ח, כמה נאבד מכספי הפנסיות וכמה יעלה לממשלה לגייס חובות חדשים. זאת, למרות שברור לגמרי שגם האויבים הזרים, ולא רק המשקיעים הזרים, רואים אותנו מסוכסכים וחלשים, ואצלם זה לא יגמר בעוד כמה אחוזים לריבית.