בעלת השליטה הצרפתית של שמיר אופטיקה רוכשת עוד חברה ישראלית

חברת האופטיקה הצרפתית-איטלקית תרכוש את חברת עזרי השמיעה, כאשר היקף העסקה מוערך בעשרות מיליוני דולרים • עזרי השמיעה של ניואנס יעברו מזעור ויותקנו על גבי המשקפיים שתשווק לוקסוטיקה

אקסילור לוקסוטיקה תרכוש את ניואנס הירינג הישראלית / צילום: Reuters, Benoit Tessier
אקסילור לוקסוטיקה תרכוש את ניואנס הירינג הישראלית / צילום: Reuters, Benoit Tessier

חברת עזרי השמיעה Nuance Hearing, שהוקמה, בין היתר, על־ידי האחים זיסאפל, צפויה להימכר לתאגיד EssilorLuxottica. החברה הישראלית מפתחת מעין "מכשירי שמיעה" לכבדי שמיעה, אך גם לאנשים עם הפרעות קשב או ויסות חושי. המכשירים מפחיתים רעשי רקע והסחות דעת, ומאפשרים להפיק יותר מידע בכיתת לימוד, או משיחה המתנהלת בסביבות רועשות.

מיקרוסופט עקפה את התחזיות בהכנסות, אך הצמיחה בענן נחלשה
עסקי הענן משגשגים, הפרסום התאושש: אלפאבית מזנקת במסחר
מדוע האקזיט של אימפרבה מסמן עתיד קודר להייטק הישראלי?

אסילור לוקסוטיקה הצרפתית-איטלקית היא חברה בתחום מוצרי שיפור הראייה, משקפיים ועדשות מגע, הנסחרת בבורסת היורונקסט לפי שווי של כ-80 מיליארד אירו. החברה מוכרת לשוק הישראלי בעיקר מרכישת חברת שמיר אופטיקה. אסילור לוקסוטיקה רכשה 50% משמיר ב-2010 תמורת 130 מיליון דולר, ואת היתר ב-2022, לפי שווי של בין חצי מיליארד למיליארד דולר.

האקזיט הזה הוא כנראה קטן יותר ומוערך במספר דו-ספרתי גבוה. הוא מהווה את הכניסה הראשונה של תאגיד מוצרי הראייה לתחום עזרי השמיעה. הכוונה היא לפתח משקפיים שעל גביהן תותקן הטכנולוגיה של ניואנס בתחום השמיעה. המשקפיים אמורות להיראות כמו משקפיים רגילים, ויתאימו לאנשים עם בעיות שמיעה קלות עד בינוניות.

החברה ציינה כי לעזרי שמיעה ישנה סטיגמה רבה יותר מאשר עזרי ראייה, והמוצר המשולב אמור לאפשר לעקוף את הבעיה הזו. באתר הפייננשיאל טיימס נכתב כי מייסד החברה, ליאורדו דל ווצ'יו, שנפטר בשנה שעבר בגיל 87, נהג להתלונן על אי הנוחות שבשימוש בעזרי שמיעה רגילים, בעיקר בשילוב יחד עם משקפיים.

מהחברה נמסר כי ממשיכי דרכו בחברה, המנכ"ל פרנצ'סקו מילרי ומנהל האסטרטגיה ובנו הצעיר של דל ווצ'יו, הנקרא גם הוא לאונרדו דל ווצ'יו, קיבלו השראה מהתלונות שלו, והחליטו לפתור את הבעיה. זהו השינוי הכי גדול בפעילותה של החברה עד כה, אך היא הדגישה כי תמשיך לעסוק בתחום מוצרי הראיה כעסק הליבה שלה. המוצר המשולב אמור להגיע לשוק בשנה הבאה.

העסקה בוצעה למעשה בסוף 2022, אך נחשפת כעת לראשונה. באותו המועד, הוגשה לרשות ההגבלים העסקיים בקשה למיזוג בין שמיר אופטיקה לניואנס, כך שנראה שבארץ החברות יפעלו במשותף.

ניואנס הוקמה ב-2015 על ידי ד"ר יוני הרצברג, אשר הקים גם את חברת נינה מדיקל לטיפול בגידולים שפירים בערמונית והיה מנהל בחברת פרסאוס ביומד, שפיתחה תרופה לניהול לחץ דם אך נסגרה. הרצברג ייסד את החברה יחד עם האחים זהר זיסאפל ז"ל ויהודה זיסאפל, יזמי ההייטק שהקימו את קבוצת רד-בינת, ועבדו שניהם בפועל על הטכנולוגיה של ניואנס. בעבר אפילו נקראה ניואנס בשם RadHear, בהיותה חלק מקבוצת רד. 

את העסקה של רכישת Nuance Hearing על ידי EssilorLuxottica ליווה בית ההשקעות הישראלי קוקירמן ושות', מחלקת מדעי החיים, המתמחה בעסקאות מיזוג ורכישה בינלאומיות ובגיוסי הון.

המוצר של ניואנס יעבור מזעור כדי להיכלל במשקפיים

החברה מנוהלת על־ידי אורי גורן, שניהל בעבר את Moving Life, חברה שייצרה קלנועיות חדשניות למוגבלים בתנועה.

ניואנס גייסה עד היום סכום נמוך, בעיקר השקעה פרטית של האחים זיסאפל. היא הייתה בדרך כלל מתחת לרדאר בתקשורת הישראלית. מוצרי החברה נמכרים בבריטניה ובישראל, ודרך אתר האינטרנט של החברה.

בכתבה לאתר Med-Tech Innovation ב-2022, הסבירה תמי הראל, האודיולוגית הראשית ומנהלת המחקר של החברה, כי "אנחנו משפרים את היכולת להבין שפה מדוברת על־ידי שימוש במיקרופונים כיווניים. כשיודעים מהיכן מגיע הדיבור שאנחנו רוצים לשמוע לעומת המקום ממנו מגיע הרעש, ניתן כך להפריד בין השניים. המוצר שלנו כולל שמונה מיקרופונים כיווניים, ואלגוריתמים שנועדו לבצע אופטימיזציה כך שהקול יגיע רק מן המקום הרצוי. המשתמש יכול לכוון את המוצר, או שהוא יכול להתכוונן עצמאית".

המוצרים של החברה נראים לעין ואינם דיסקרטיים. גורן הסביר באותו ראיון למד טק אינוביישן כי: "רצינו לפתור את הבעיה מעל הכול. איירפודס הם נהדרים, אבל גם יקרים ואנשים נוטים לאבד אותם. וזה גם לא מוצר בלוטות' כי אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את העיכוב, כשאדם מנסה להשתתף בשיחה". כעת המוצר יעבור מזעור כדי להיכלל במשקפיים.