בגלל סיבות ביטחוניות סודיות: הפרקליטות משכה את כתב האישום נגד אירונאוטיקס

למעלה מחמש שנים אחרי שנפתחה החקירה נגד בכירי אירונאוטיקס, נשיא בתי משפט השלום במחוז מרכז ביטל השבוע את כתב האישום נגדם • הפרקליטות: החזרה מכתב האישום – מסיבות שלא ניתן לפרטן

משרדי חברת אירונאוטיקס ביבנה / צילום: איל יצהר
משרדי חברת אירונאוטיקס ביבנה / צילום: איל יצהר

כשנה וחצי אחרי שהוגש כתב אישום נגד בכירי חברת אירונאוטיקס בגין אירועים נטענים שעליהם מוטל - עדיין - צו איסור פרסום רחב, ורגע לפני שלב ההוכחות בתיק, ביטל בית משפט השלום בראשון לציון את כתב האישום. הביטול נעשה לאחר שהפרקליטות הודיעה כי היא חוזרת בה מכתב האישום, לטענתה, בשל שיקולים ביטחוניים. בית המשפט בירך על החלטתה.

יצוין כי בהתאם לחוק, אם תובע חוזר בו מכתב האישום לפני שהנאשם הגיש את תשובתו לאישום, על בית המשפט לבטל אותו. מאחר שבכירי אירונאוטיקס טרם השיבו לאישום, מסיבות שנוגעות לאופן ניהול ההליך בבית משפט השלום, התוצאה במקרה הזה היא ביטול, ולא זיכוי. 

פיצול סמכויות היועמ"שית: מה המשמעות והאם זה ישפיע על משפט נתניהו? | ניצן שפיר, פרשנות
חוק הסבירות עשוי להתברר כניצחון פירוס עבור תומכי הממשלה | ד"ר אלעד גיל, דעה

בעבר פורסם בגלובס כי עצם ההחלטה על הגשת כתב אישום בפרשה לקחה זמן רב מאוד. ליועץ המשפטי לממשלה דאז, ד"ר אביחי מנדלבליט, לקח שנה וחצי להכריע כי המסלול הראוי לדעתו לטפל בנושא הוא הדין הפלילי, על כל המשתמע מכך. כבר אז פורסם כאן כי העיכוב בהחלטתו של מנדלבליט הושפע משיקולים ביטחוניים שעניינם פגיעה מדינית אפשרית שיכולה להיגרם לישראל, מאחר שניהול ההליך צפוי לכלול הבאתם של עדים מחו"ל הנוגעים לאירועים הנטענים.

ואכן, מאז הוגש כתב האישום התקיימו בבית משפט השלום הליכים מקדמיים ממושכים שנגעו בין היתר לשאלות הנוגעות לתחולתו של צו איסור הפרסום ולאפשרותה של ההגנה לזמן עדים מעבר לים. לאחר שההגנה הגישה בקשה לביטול כתב האישום, הפרקליטות ביקשה לשקול שוב את עמדתה, וביום שלישי האחרון הודיעה לבית המשפט כי היא חוזרת בה מן האישומים.

יוזכר כי אירונאוטיקס היא חברה ביטחונית ישראלית, שמייצרת פתרונות מודיעיניים מבוססי מערכות בלתי מאוישות כגון מל"טים. היא פועלת מיבנה, ורפאל היא אחת מבעלות המניות בה. 

"סיבות שלא ניתן לפרטן" 

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "החזרה מכתב האישום נגד בכירי אירונאוטיקס לא נבעה מקשיים ראייתים, כי אם מסיבות שלא ניתן לפרטן, בשל איסור הפרסום החל בתיק מטעמי ביטחון המדינה".

מעורכי דינם של בכירי אירונאוטיקס, נתי שמחוני, שרון כהנא, אסף קליין ןספיר גמפל, נמסר: "שמחנו מאוד לקבל את הודעת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה על חזרתה מכתב האישום נגד מרשינו ועל ביטולו על-ידי בית המשפט הנכבד. כבר מתחילת החקירה, בשלהי 2017, וביתר שאת לאחר לימוד חומרי החקירה בתיק, סברנו כי אין כל מקום והצדקה להגיש כתב אישום נגד מרשינו, ולצערנו, חרף עמדתנו, כתב האישום הוגש.

"לשמחתנו, לאחר קיום מספר דיונים בבית המשפט, השכילה הפרקליטות לקבל עמדתנו וחזרה בה מכתב האישום. מרשינו הם אנשים רבי-זכויות שתרמו תרומה ביטחונית משמעותית מאוד למדינת ישראל, ואנו שמחים שלאחר עוגמת-נפש קשה ועינוי דין במשך שנים ארוכות שנגרמו להם על לא עוול בכפם, הם זוכים סוף-סוף לבוא בקהל ישרים".