מצב מדאיג: שפל של תשע שנים בהשקעות בסטארט-אפים ישראלים

SNC מסכם את החציון הראשון של 2023 ומציג תמונה עגומה: המימון הפרטי בהייטק צנח ב־29%, והגיוסים הפרטיים בביומד צנחו ב־74% • בניגוד לשאר הסקטורים, תחום האקלים חווה עלייה

למה ירדו ההשקעות בענף ההייטק הישראלי?
למה ירדו ההשקעות בענף ההייטק הישראלי?

שפל בהיקף המימון הפרטי, בהיקף ההשקעות בסטארט־אפים המקומיים ובהיקף המיזוגים והרכישות - אלו הממצאים שעולים מהדוח החדש שפרסם ארגון Start Up Nation Central (SNC). הדוח מסכם את החציון הראשון של שנת 2023, והוא מבוסס על ניתוח נתונים מפלטפורמת המידע Finder. מטרת הדוח להציג תמונת מצב סקטוריאלית הבוחנת את הפעילות של ששת הסקטורים המשמעותיים באקוסיסטם של תעשיית הטק המקומית: סייבר, פיינטק, פתרונות IT ותוכנה, אקלים, בריאות ומזון וחקלאות.

פסק הדין שמטלטל את ההתחדשות העירונית: כל דייר סרבן ישלם 2.6 מיליון שקל
ה"גיים צ'יינג'ר" הפיננסי של ישראל: למי יועיל חוק האיגוח החדש ומהן הסכנות

תמונת המצב העולה מן הדוח מדאיגה. בין היתר עולה כי המימון הפרטי צנח לסכום של 3.9 מיליארד שקלים, ירידה של 29% ביחס לחציון הראשון ב־2022. מדובר בהיקף המימון הפרטי הנמוך ביותר במספרו מאז 2018. לפי הדוח, ירידה מתמשכת זו עומדת בניגוד למתרחש בשוק האמריקאי, שם מגמות המימון הפרטי הינן יציבות יחסית, כך לפי PitchBook. בנוסף, לפי הדוח, מספר סבבי ההשקעות ירד ב־53% בהשוואה לחציון המקביל אשתקד.

המגמה העגומה לא פסחה גם על תחום המיזוגים והרכישות, כאשר שוק ההנפקות הראשוניות (IPO) נמצא גם הוא בנקודה הנמוכה ביותר מאז 2018. היקף הפעילות במיזוגים וברכישות ירד ב־64% לעומת החציון המקביל אשתקד, ועומד על 1.3 מיליארד דולר - מן הנמוכים בעשור האחרון.

 

בתעשיית הפינטק עומד סך ההשקעות, נכון למחצית הנוכחית, על 545 מיליון דולר - צניחה עצומה ביחס לשנים קודמות. לראיה, במחצית המקבילה אשתקד עמד היקף זה על 2.6 מיליארד דולר, ולפני שנתיים על 6 מיליארד דולר. כך גם בסקטור פתרונות ה־IT והתוכנה, בו נראית ירידה של 66% בסך ההשקעות הפרטיות, מ־1.34 מיליארד דולר בחציון השני של שנת 2022 ל־450 מליון דולר בחציון הנוכחי.

בסקטור הפודטק משתקפת גם כן מגמת ירידה, אולם כזאת שהחלה כבר במחצית השנייה אשתקד. בחציון הנוכחי נעשו בסקטור זה עסקאות בסכום כולל הקטן פי שלושה ממקבילו אשתקד. בעוד שבחציון הנוכחי הסכום הכולל של העסקאות עומד על 200 מיליון דולר, בתקופה המקבילה אשתקד עמד על 600 מיליון דולר.

יריב לוטן, סמנכ"ל מוצר, פיתוח ודאטה ב־SNC, אומר בדוח כי "חוסר הוודאות והשינויים הפנימיים בישראל, לצד השינויים הכלכליים העולמיים, באים לידי ביטוי בצורה בולטת בפעילות האקוסיסטם הישראלי, ומשקפים האטה משמעותית ושפל בפעילות".

הדוח מתייחס להשפעת המצב הפוליטי במדינה על הענף. "עם כניסתנו לרבעון השני של 2023, חשוב להכיר באי־הוודאות בישראל כתוצאה מהרפורמה המשפטית. ההשפעה כבר ניכרת באינדיקטורים כמו ירידה בגיוסים והקמה של פחות חברות", כתב לוטן בהקדמה לדוח.

המחצית הגרועה ביותר

כמו בסקטור ההייטק בכלל, גם הנתונים על תחום הביומד העולים מהדוח לא מעודדים. לדברי ראש תחום טכנולוגיות הבריאות בחברה, ד"ר איריס אדלר, חלה ירידה של 74% בגיוסים הפרטיים בהשוואה למחצית המקבילה ב־2022. מבחינת הגיוסים הפרטיים, זו המחצית הכי גרועה לתעשייה מאז 2018. אם מתייחסים גם לגיוסים ציבוריים, הירידה היא פחות דרמטית, כ־55% "בלבד". הגיוסים הבולטים היו של 89bio, שגייסה 275 מיליון דולר, ושל אינספייר, שביצעה גיוס מותנה של 114 מיליון. הדוח ספר אותו בשלמותו.

המחצית הראשונה של 2022, שאליה משווים, הייתה חזקה. הירידה בגיוסים ניכרת מהרבעון השלישי של השנה הקודמת, אולם גם בהשוואה למחצית השנייה של 2022, המחצית הראשונה של השנה היא גרועה, עם ירידה של 38% נוספים בגיוסים הפרטיים. עם זאת, חלה עלייה בגיוסים הציבוריים, בעיקר בזכות השניים הגדולים שציינו.

שתי נקודות אור

למרות כל זאת, ניתן לציין כמה נקודות אור בממצאי הדוח, בין היתר בסקטור האקלים, שחווה עלייה הן במימון הפרטי והן במימון הציבורי. במחצית הנוכחית עומד סך המימון על 900 מיליון דולר, זאת לעומת 700 מיליון דולר במחצית המקבילה אשתקד. לפי הדוח, הצפי הוא כי סקטור זה יישאר יציב ביחס לתנאי השוק הנוכחיים, בין היתר בשל הביקוש הגובר והולך לפתרונות טכנולוגיים ירוקים.

עוד נקודה לשימור נמצאת בסקטור האגריטק. ההשקעות בסבבים המתקדמים בחברות בסקטור זה שמרו על יציבות, וברבעון השני של השנה הנוכחית הוכפל היקף ההשקעות בהשוואה לרבעון הראשון.

בסקטור הפינטק, על אף הירידה בהיקף ההשקעות, טוען הדוח כי "גל חדש" של חברות פינטק מצליח "לצבור אחיזה", בין היתר באמצעות שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות גדולות וניצול כוחה של הבינה המלאכותית. כל אלו מהווים לפי הדוח פוטנציאל צמיחה גבוה לתחום.