גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בתעשייה מדברים על חדשנות, אך מתקשים ליישם בפועל

מסקר חדש שערכה פירמת הייעוץ Tefen בקרב כ-500 מנכ"לים, יו"רים וסמנכ"לים בחברות תעשייתיות, עולה כי לא תמיד היישום של חדשנות בפועל נעשה ברמה מספקת ● וגם: עוד קורקינטים בתל אביב לקראת פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה ●  אירועים ומינויים

חדשנות / אילוסטרציה: Shutterstock
חדשנות / אילוסטרציה: Shutterstock

חדשנות טכנולוגית היא חלק בלתי נפרד מהשיח בעולמות הקמעונאות, הרפואה, המזון וההייטק, ולא רק בהם. ואולם, מסקר חדש שערכה פירמת הייעוץ Tefen בקרב כ-500 מנכ"לים, יו"רים וסמנכ"לים בחברות תעשייתיות, כולל החברה הערבית, עולה כי לא תמיד היישום בפועל נעשה ברמה מספקת.

כאשר נשאלו המנהלים באיזה תחום חסר להם הכי הרבה ידע, למקום הראשון הגיע אסטרטגיה וחדשנות (39%), ואחריו מידע עסקי (16%), טכנולוגיה (15%) וניתוח שוק (13%). רוב מוחלט של המפעלים אוספים דאטה באופן מלא או חלקי, אולם רק 15% מנתחים אותו ומיישמים, 55% מנתחים אבל לא מיישמים, ו-30% לא מנתחים ולא מיישמים.

עוד לפי הסקר, כיום, 52% מהמפעלים מיישמים אלמנטים של חדשנות 4.0, בעוד שב-2019 עמד הנתון על 39% בלבד. עם זאת, 73% מהמפעלים מיישמים חדשנות באופן חלקי בלבד, ורק 21% מיישמים באופן מלא.

מלי ביצור פרנס / צילום: אינגה אבשלום שילן

למרות התוכניות (או התקוות) של רבים ביחס ליישומי בינה מלאכותית, נראה כי רוב משיבי הסקר אינם סבורים שיהיה בכך תחליף לעובדים. 56% סבורים כי עד שנת 2030 המחסור בכוח אדם מקצועי בתעשייה יחריף - מה שישפיע לרעה על היכולת להתחרות בשווקים, ולהעלות את רמת הפריון.

28% מהמנהלים סבורים כי מפעלים רבים יעבירו פעילות למזרח אירופה וסין שבהן הייצור זול יותר, ורק 8% חושבים שהתעשייה תגדל ותשקיע במפעלים וייצור בישראל. התוצאות המלאות של הסקר יוצגו בוועידת ישראל העשירית לתשתיות ותעשייה, שתתקיים ב- 7.9.23.

מהנתונים עולה שהעובדים בתעשייה מחליפים מקום עבודה מהר יותר בהשוואה לנתוני 2019. רק 29% נשארים באותו מקום עבודה 5-10 שנים, בעוד שב-2019 היה מדובר בקרוב ל-50%. שיעור דומה של עובדים ממשיכים באותו מקום לתקופה של יותר מ-10 שנים, בעוד שב-2019 היה מדובר ב-37%.

לדברי מלי ביצור פרנס, מנכ"לית Tefen ויו"ר המכון ליצור מתקדם, "מהסקר ניתן לראות שלמרות קיומן של טכנולוגיות רבות עוצמה שיכולות להזניק את המפעלים לעולם החדש, כמחצית מהמפעלים בישראל עדיין לא מטמיעים אותן. למנהלים רבים חסר ידע בכל מה שקשור בעולמות החדשנות והדיגיטציה, וארגונים רבים לא יודעים מה לעשות עם כל הדאטה שהם אוספים.

"אמנם ישנה עלייה בפתיחות ובנכונות של המפעלים לאמץ כלים של חדשנות ואוטומציה בהשוואה ל- 2019, אך זה עדיין לא מספיק בשביל להגדיל את הפריון ואת כושר התחרותיות של התעשייה הישראלית אל מול העולם. המפעלים שימשיכו לשגשג יהיו אלו שידעו לשלב בין היכולות האנושיות לבין ההתקדמות הטכנולוגית".

אזור תעשייה

הקורקינטים מחכים לרכבת הקלה

לקראת פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, חברת Yango Wind מגדילה ומחדשת את היצע הקורקינטים שלה - שיעלה מ-5,000 כיום לכ-6,000.

המהלך, שעלותו מוערכת בכ-2 מיליון שקל, מחולק ל-750 קורקינטים שיצאו משימוש ויוחלפו בדגם מתקדם יותר, ועוד אלף חדשים לגמרי. אלה יכללו מערכת בלימה כפולה, בלימת זעזועים, מערכת איתות, משטח עמידה רחב ויציב יותר, וכן תאורה היקפית לנראות מוגברת.

לצד זאת, גם חלוקת הקורקינטים תשתנה לפי תחנות הרכבת הקלה, וייערך תגבור בתחנות המשלימות (למשל, תחנת הרכבת לוד, שתהפוך למוקד משמעותי). כדי לעודד את השימוש בהם פיתחו בחברה משחק אינטראקטיבי עם קופסאות מתנה וירטואליות לאורך המפה באפליקציה. במידה שמסלול הנסיעה עובר בהן, ניתן יהיה לזכות בנסיעות חינם ושימושים חוזרים. מחיר דקת רכיבה עולה היום שקל.

"ברחבי העולם הקורקינטים השיתופיים הפכו פתרון מקובל ונפוץ בין תחנות רכבת", מציין דור בלך, סמנכ"ל התקשורת של החברה. "בלונדון, לדוגמה, נאסר השימוש בקורקינט פרטי, ומותר להתנייד בעיר רק בקורקינטים שיתופיים.

"הקורקינט השיתופי מפוקח ועומד ברגולציה של עיריות, משרד התחבורה וגופים ציבוריים, המהירות בו מוגבלת, ישנם אזורים מסוימים בערים שלא ניתן לנסוע בהם, ולא ניתן להירשם לשירות ללא רישיון נהיגה. לכן, אנו מקווים שהקו האדום יביא אתו למעבר מהקורקינט הפרטי לציבורי - ובכך יקל על ההתניידות, ויחסוך תאונות מיותרות".

השת"פ החדש של רואי החשבון

במרץ האחרון פתחה אזרבייג'ן שגרירות בתל אביב, מהלך שחיזק עוד יותר את הקשר ההדוק בין שתי המדינות. כעת מצטרפת לכך גם לשכת רואי החשבון בישראל, שחתמה החודש על מזכר הבנות לשיתוף-פעולה עם מקבילתה באזרבייג'ן.

חן שרייבר ווחיד נוברוזוב / צילום: לשכת רואי החשבון של אזרבייג'ן

החתימה נערכה בבאקו, לשם יצא נשיא לשכת רואי החשבון בישראל, רו"ח חן שרייבר, במעמד יו"ר לשכת רואי החשבון המקומי, וחיד נוברוזוב, ושר הכלכלה מיכאל רזארוב. מאחורי המהלך עומד הרצון של ראשי המשק באזרבייג'ן לעשות עסקים עם ישראל - כאשר לשכת רואי החשבון אמורה להוביל את החיבור בינם לבין מנהלי הכספים של החברות המובילות בארץ.

"השוק האזרי נמצא בצמיחה, ויש לו פוטנציאל גדול מאוד, בין היתר בשל המיקום הגאוגרפי האסטרטגי שלו, שנמצא בשער של אסיה ובסמיכות לאירופה המזרחית", אומר שרייבר. "אני משוכנע שיש כאן הזדמנויות רבות לשיתופי-פעולה עסקיים בין המדינות, והידוק היחסים הכלכליים הוא אינטרס משותף של שני המשקים. באופן פרקטי, אנו מגבשים צוותי עבודה שיכללו בכירים מהעולם העסקי (CFO) וממשרדי רואי חשבון בינלאומיים".

חדשות טובות

בנק מזרחי טפחות העניק חסות בגובה של 100 אלף שקל לקייטנת הקיץ של עמותת שלוה, המיועדת לילדים עם מוגבלות בגילאי 6-21 ומתקיימת בירושלים ובצפון.

עוד כתבות

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני